En liten fråga bara.
På ett vindskydd,skulle du använda plåt eller plank ? Har en diskution med min sambo och vi tycker olika,så jag skulle vilja höra era åsikter.Tacksam för svar =)

När grannen skulle bygga sitt så pratade vi om samma sak. Vi behövde inte diskutera särskilt länge innan vi bestämde att det skulle vara trä, med träinnertak, plåttak överst. Trä skyddar bäst mot solen och hettan, och det är under sommaren som våra hästar använder vindskyddet allra mest. Trä blir inte heller så fult efter några år, enklare att laga, rostar inte och blir faktiskt lite hemtrevligt när hästarna har gnagt på det…
Vi har också byggt in en hylla under taket där vi förvarar höbalar, så vi behöver inte bära hö från stallet varje dag. En stege snickrades ihop och hänger uppe på väggen utom räckhåll för hästarna. En klimatta har inhandlats för de har använt väggarna att klia sig mot, (men vi har inte skruvat upp den än).
När vädret har varigt riktigt busigt och blåsigt så står hästarna där inne och trycker, men om det bara regnar utan blåst så tar det många timmar innan de knallar in.

tycker nog trä, det låter inte så mycket när det blåser som plåten har en förmåga att göra, och om nåt skulle blåsa sönder så kan de skada sig mer på plåten än vad de gör på trä, visst kan de skada sig på trä med, men plåten känns lite mer riskig känner jag. sen är det ju lätt hänt att ett hörn på plåten viker sig, och då kan de skära sig rejält! lycka till!
Okej,tack.Jag var inne på trä i början men så var det några som jag pratade med som tyckte att plåt var ju så bra då det inte är lika mycket underhåll på det ? lätt att göra rent och sånt.Men det lutar nog åt att det blir trä ,då det inte är lika dyrt som plåt.Men det är alltid skönt att höra utomståendes åsikter så tack en än gång. 
Vi har både vindskydd i trä och i plåt ( vi har också ett litet av presenning). Plåtskyddet är bäst.

Att plåtskydden skulle blåsa sönder håller jag inte med om. Det handlar ju om hur väl man sätter fast plåtarna trots allt. Vi har skruvat fast dem riktigt ordentligt, så det krävs rejäl storm för att det skall släppa.
Plåt är inte alls nödvändigtvis dyrare än trä. Har man ordentligt virke, som är bra impregnerat osv, så kostar det förmodligen lika mkt, om inte mer. Det är lättare att sköta plåt, då man bara behöver byta ut enstaka om de går sönder och inte lär de rosta i första taget. De är svarta på utsidan och ser mkt prydliga ut tycker jag nog.
Trä måste målas och underhållas årligen för att det inte skall blir fult, så är inte fallet med plåten. Men det är ju en smaksak såklart och tycker man det ser lite finare o rejälare ut med trä, så skall man såklart bygga i trä. Men man lär göra sig själv en riktigt rejäl otjänst om man köper billigt och tunt virke och tycker sig göra en bra deal. För då måste man troligen byta ut virekt ganska snabbt.
Mina står en del i vindskyddet på sommaren också, men då det är som varmast går de upp på begsknallarna och står under träden där det fläktar lite o är skugga. I de hagar där jag har vindskydden i stalldelen, där stänger jag oftast igen på sommaren då de har skog att söka skugga i istället.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Men om man skulle bygga ett i trä,måste man ju inte ta impregnerat ,det kan ju vara lika bra om man har det omålat,beror väll helt på vad det är för virke,eller ?
Det var vad min sambo sa i alla fall,att det kan vara lika bra kvalitet även om man inte målar det. ? men vad vet jag ,kan inget om sånt där.Fick så svårt att bestäma mig,det verkar finnas så mycket fördelar med både trä och plåt.Får nog fundera lite mer.Har ju hästarna fortfarande på bete så vi har ju ett tag på oss att fundera,tack för era svar =)

#6. Om du inte målar bör du nog åtminståne olja in det. Annars torkar det nog sönder.

#6 Om du inte har impregnerat virke kommer det att murkna sönder av väder o vind. Och även om det är impregnerat behöver det antingen oljas eller målas, för att hålla länge iom att hästarna gnager på det o alltså släpper in fukt i virket.
/Cattis
Plåt böjer sig på en gång! Det är dessutom mera skadligt för hästarna. Om det råkar gå sönder på nåt vis kan det bli vassa kanter som kan få otäcka följder! Så välj rätt- Välj trä!

Det här var en intressant tråd, jag ska bygga ett stort vindskydd i sommarhagen till nästa sommar. mina funderingar har varit att göra själva skyddet av tra, men att klä taket med takpapp och kallasfalt för att det ska bli riktigt vindtätt och ändå inte bli så att det låter en massa när regnet slår ner på det.
Ni som har byggt i plåt, har ni hela i plåt då? Någon som har lust att visa bilder på era vindskydd? Är så bra om man kan få lite tips av er andra.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#9 Det gör den inte alls. Sätter man tätt med reglar så sitter det väldigt stadigt. Om man sätter plåtarna så at tdet inte KAN bli vassa kanter, med skydd på hörn osv, så är det inte minsta mer farligt än trä.
#10 När du bygger, så får det inte bli helt vindtätt! Du måste ha springor uppe vid taket för ventilation osv. Därför måste du få ritningarna godkända av länsstyrelsen. De är mkt noga med ventilation! Dessutom är det bra att vinden får ngn stans at tta vägen så den inte sliter tag i hela taket så det lätt går sönder.
Jag skall försöka ta lite bilder så får du se. Mitt är med impregnerade reglar, plåt utvändigt och plasttak så att det blir ljust där inne.
/Cattis

Men är impregnerat virke så bra att ha. om de gnager på det menar jag.
Har ju den stora fördelen att få virket väldigt billigt (på gränsen gratis) så det gör väl att man kanske tittar mer åt det hållet bara därför;-)
Audiatur et altera pars
Om man nu har bestämt sig för vilket material man ska använda,då är frågan hur ska man placera vindskyddet,åt vilket håll bör öppningen vara åt eller kan man göra som man vill,jag funderar även lite på storleken.Cattis hur stort är ditt vindskydd som du har,vet att det är byggt för 7 shetland men vet du vad det är för mått
Tacksam för svar 

Det är på 26 kvadrat 4x6m i innermått.
/Cattis

Om man redan har en byggnad som man vill börja använda som ligghall, då skall den också vara godkänd, antar jag?

Nä, inte nödvändigtvis. Kolla med din MoH för säkerhets skull. Men ändrar du minsta detalj i den, för att anpassa för lösdrift ex - då lär man behöva förpröva…
/Cattis
#15,16 olika regler i olika län. kolla alltid med länstyrelsen. Fick besked av länstyrelsen i Kristianstad(som gör förprövningen för blekinge län också) att man behöver inte förpröva ligghallar/lösdrifter i skåne län. men i blekinge var man tvungen att göra det.

Kan berätta att mycket är luddigt enligt lagen. Det där med tillstånd och sådant skiljer sig betydligt eroende på i vilket län, om du har byggnaden inom planlagt område eller inte. Och så i mitt fall som har mitt stall och hage på en tomt som går under benämningen industritomt. Så det gäller att ringa och kolla upp allting riktigt noga.
Audiatur et altera pars