Ekemtäcke stl 95
Var kan jag hitta det någonstans och till vettigt pris?
Sessan har plågats väldigt av knotten i sommar och har fått eksemvalkar i både man och svans och kliat av sig en del man. så till nästa år vill jag starta tidigt med eksemtäcke och medel och eftersom täcken till små shettisar inte växer på träd så tänkte jag lägga ut en tråd redan nu.
Alltså, hjälp mig hitta ett eksemtäcke till min sessa :-)
Boett har eksemtäcken

#1 ja jag vet det men de är ju så hiskeligt dyra och de hade inte stl 95 utan endast 90 och 10,5 vilket inte kommer fungera så bra på min lilla dam….
Jag har köpt ett på Hööks för något år sedan. Det va i storlek xs och passade min shettis som har 95 i täcken.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Även om Boetts täcken är dyra så tror jag att man tjänar i längden att köpa ett sånt täcke. Jag provade flera olika täcken till eksemponnyn jag hade, och de billigare märkena höll i max en sommar… Samt att de hade dålig passform…
Boett-täckena har jättebra passform och hållbarhet. Min ponny hade också 95 i normala fall, och 105 från Boett satt jättebra!
tror att jag har sett eksemtäcke från horze…
Bole har ett jättebra till vettigt pris
Hejsan…
Gå in på Bole.nu där har dom eksemtäcken från storlek 85cm 298:- kostar dom där.
// Jossan

#6 #7 Det låter som ett täcke i vetig prisklass men hur är de i kvaliten?
Jag hittar inga eksemtäcken på Bole? Bara flugtäcken, och det är inte samma typ av täcke.
Jag har en exemshettis. Har haft tre täcken från Boett och de är verkligen oslagbara. Tror inte att storleken är något problem. Min shettis har storlek 85 och 90-täcket är lite för stort till henne.
Har också hittat kopia på Boetts gamla modell (det är den modellen som jag har använt) på GeKås i Ullared, där kostade det 300:-, men fanns bara i storlek 105 och det fanns ingen huva till.
Har köpt ett flugtäcke från Börjes som finns ner till storlek 85, men halsen var på tok för bred, satt uruselt. Ska ha det som reserv tänkte jag.
Köpte huva från Börjes av märket Bucas och den satt väldigt bra. De har flugtäcken från Bucas också, tror att de kostar runt 700:-

#9 Hittade inte heller täcket på bole. de kanske har slutat med dem?

har på agersta ridshop, men vet inte om de har till shettis, men där är dem billiga.
#7 jag hittade inget eksemtäcke. Flugtäcke fanns för det priset som nämndes, men det är väl inte samma sak? Eller?
#13 Det funkar iaf som exemtäcke, kvalitén är mkt bra

Köpte ett från Börjes i 95, passade perfekt på ett sto med lite längre rygg och 100cm i mkh.
kan tillägga att jag köpt flugtäcken från B-LE (eftersom jag blev klankad i annan tråd pga namngivning)
De är GIGANTISKA: På minisarna gick de ända ner till hovarna .
När jag hade sytt av ett av dessa (stl 85) rejält passade det på min welsh mountain… behöver jag tillägga att minisarna blev utan!
#14 eksem täcket sitter väl åt mer för att inte knott och annat flyg-tyg ska ta sig in någonstans?
Det flugtäcket jag såg på den sidan såg inte ut att sitta åt speciellt mkt.
#17 Det stämmer. Ett flugtäcker är som ett vanligt täcke med hals (och svansskydd, fast det är det ju på de flesta täcken nu för tiden). Ett exemtäcke har resår runt ben och hals och har även magplatta.

Jag skulle oxå rekomendera boett. Tror modellen ska passa Sessan. Lite trång över bogen och magen på Grani men dom håller mycket längre än något annat täcke jag provat.
Så du tjänar nog på det i slutändan.

Som många andra skrivit så kostar Boett lite men det är värt det! Jag har inte haft något själv men vet andra som har och dom säger att dom är värda vartenda öre! Man får ju vad man betalar för oftast. Jag har ett flugtäcke som jag köpte i strl 95 cm på Börjes i somras. Och det var bra i storleken på Sixton. Men halsen kunde väl varit något kortare kanske men absolut inget stort problem för ja bara vk in det en bit så satt det perfekt.
Jag köpte först ett Bucas flugtäcke men strl 95 cm var hur stort som helst på honom å 85 cm var alldeles för litet
Så därför blev det ett av de billiga flugtäckena..