Vad är bäst att smörja med?
Jag behöver tips på vad som är bra (helst bäst
) att smörja läder med så det bli riktigt mjukt och smidigt.
Har läder som legat o dammat igen ett tag och tänkte försöka "återuppliva" en del av det.
Tips?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

tycker stubbens hamanolfett är kanon, först lädertvätten o sen smörja rikligt:) blir så mjukt o fint.

#1 håller med Sanne. Använder bara stubbens putsgrejer.

#0 Eller så lägger man det i matolja i 24 timmar , torka av det och låter det torka , blir hur mjukt och smidigt som helt och håller i evigheter.
Så brukar vi göra när vi har köpt nya selar tex …

Så här gjorde jag med min loksele som jag fick hem torkad, smutsig och dammig i en kartong:
Tvättade riktigt ordentligt rent med vanlig lädertvål (den i blå ask)och ljummet vatten. Smörjde sedan med läderbalsam (som inte innehåller mineralolja=syntetolja/motorolja, det hör inte hemma i läderprodukter, det bryter ner förr eller senare)
Neatfoots läderbalsam har jag provat efter tips från sadelmakare, den är helt klart en av de bästa. Gammalt läder blir som nytt, friskt läder. Innehåller ingen mineralolja eller vaselin.
Jag brukar smörja efter tvåltvätten, låter det torka någon dag och smörjer sedan igen låter torka…osv… Håller sedan på tills lädret känns spänstigt och smidigt. Upprepar sedan efter ett par veckor efter användning, och det är då man märker vilka delar av lädret som behöver extra omvårdnad, och efter slitage märktes vilka delar som behövde bytas/nya sömmar hos sadelmakare. Tvätta noga och smörj igen.
Använd inte olja!!! det täpper till sömmarna så de ligger och ruttnar under oljan, vilket gör att du får väldigt svaga sömmar.
håller med Sanne, stübben produkter är oslagbara.
Ädelssons Sadelmakeri
Neatsfoot oil (INTE compound, som betyder att det innehåller mineraloljor) är det absolut bästa jag provat hittills. rekommenderas av sadelmakare.
Detta är den jag brukar köpa:

#5 - om du smörjer på så mycket olja att sömmarna ruttnar i den, så är det för mycket olja. Lagom med olja så absorberas den av lädret.
Moderna lädersaker sys ofta med nylontråd - ingen risk att sömmarna ruttnar.
Rapsolja har jag hört att det ska vara super. Har inte använt det själv än men en väninna använder det och hennes läder saker är supermjuka.
nackdelen med rapsolja och andra vegetabiliska oljor är att de härsknar efter ett tag… även i lädret…
Stübbentvålen var bättre förr, men jag använder det fortfarande och sen har jag effax läderbalsam tror jag, en brun burk är det i alla fall. Den är suverän.

#9 Fast jag gjorde så med våran första sele vi köpte för 6 årsedan , la den i matolja (tror det var raps) i ett dyng , torkade av överflödet lät den hänga och torka , har aldrig varit med om att få en så mjuk sele som håller hur länge som helst utan att den blir hård, sen är det bara att torka av och när selen var ca 1 år så smörjde vi den igen för första gången med läderbalsam.
Vet att jättemånga gör så här med sina travselar bla

och inte har det härsknat ännu och har inte märkt av det på någon av våra selar överhuvudtaget att de skulle härska.
Jag har hört att matolja gör lädret närstan för mjukd, att det skulle bli sladdrigt. Själv har jag aldig provat. Men om du provat så verkar de ju inte bli så…
Delad glädje är dubbel glädje :)

#13 Nä jag är skitnöjd med det på travselarna i allafall, där man snurrar och har sig ;-)

Neatsfoot oil tycker jag är överlägset bäst!!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#6 och #15 Var köper man den?

Jag använder en röd aktig smörja som heter Cho-Chao-Line (säker felstavat)
Super bra på selar,köpt hos Biderman.
#16 - i välsorterade ridsportaffärer. Har de den inte hemma så brukar de kunna ta hem den, den finns hos nån av de stora grossisterna - minns bara inte vilken.

#17 Finns det kvar? Det använde jag när jag hängde på ridskolan som "ung" (oj vad gammal jag är…) :-)
Kan ju minnas fel, men då tyckte jag det var jättebra iaf.
/Cattis
#19 - det är bara jättefett och jättekladdigt att hålla på med… Jag använde det också i min ungdom, men skulle inte ens tänka tanken idag.

#20 Av nostalgiskäl måste jag ju köpa en burk och prova :)
/Cattis
# 21 Den hade jag med på den tiden jag var hästskötare och smörjde mer än gärna. den lukten ger nostalgiska minnen . Fast lukten av Effax tål jag inte längre.
Men jag har provat lite olika medel på sistone och tycker att ganska många sorter är helt ok.
Har och har alltid haft den röda kladdiga och den är toppen!
Eller så blir det Stübbens fett som också är riktigt, riktigt bra.
Ska prova Neatsfoot oil på nya selen. Hoppas den är så bra som det sägs ;-)

#20 Den hade vi alltid och , sen lånade jag även min pappas vapenfett det var kanon både till sadlar och ridstövlar *S*
#17 Den använder jag oxå!
#19 Jag har haft den i typ 100 år, så Cattis det finns "gamla" produkter kvar på marknaden.
Neatsfoot oil har jag använt på min westernsadel och nu på resten av mina lädersaker..Finns en orange "Miniflaska " som rengör i samma serie , funkar kanon..Jag har köpt mina flaskor på Dala Western ( Ligger i Borlänge )går att handla på nätet där med.
Inte långt för dig att handla Anna..
#26: Japp, precis där var där jag hittade det ;-)

Gjorde värsta tabben engång och smörjde en sele med en banan,ja ni läste rätt…
En dam på tv-programmet Rent Hus som sa att läder blev jätte blankt och fint,ok det blev lite blankt men fyra dagar senare var selen täckt av ett tjockt grönt lager av mögel eller nåt liknande.

#28 Haha! 
/Cattis

#28 haha
banan vad äckligt
# Jag använder Stübbens produkter.

Står även : Kom även ihåg att lädret skall smörjas på köttsidan. Olja inte för mycket, då det löser upp lädret och minskar hållfastheten.

Tip Top läderbalsam tycker jag är oslagbart. I alla fall för grund underhåll.
Men passa er för att använda för mycket oja i alla fall på "bättre" läder. Det lägger sig mellan fibrerna i lädret och försvagar det. Tömmar som oftast är gjorda av mindre behandlat läder är risken extra stor.
#17 Den tycker jag man bara ska använda när man ska lägga undan saker som man inte kommer att använda på ett tag. Jag har provat ett ganska nytt som heter Linden en ren natur produkt som jag tyckte var jättebra, kommer att använda den.

Jag har just testat Fiebrings flytande tvål spray och den var kanon inte massa löddar som fastnar i hål och spännen och det blev rent utan gnuggande.Smörjde sedan med Fiebrings Aussie läderbalsam och det är det bästa som jag provat under 30 år.Det är eclipse som impoterar från Usa så det finns på Granngården och hästsport affärer.
Lite jobb och kanon resultat 

Jag fick ett tips av en kusk! Vanlig gul såpa!! Hon smörjde jämt sina tävlingsselar med det. Å ville hon ha lite extra finnish på det så tog hon bara lite läderbalsam efter!
Jag testade detta på en lädergrimma och ett träns. Funkade kanon! Blev verkligen mjukt. Så nu smörjer jag med såpaoch läderbalsam

jag använder samma som #35 och är så himla nöjd.
det viktigaste, har jag fått lära mig, är att inte bara smeta på ett lager, utan att gnugga in det tills lädret är lite varmt mellan fingrarna, för då har porerna öppnat sig och tar åt sig läderbalsamet, istället för att det bara blir en fet yta uppepå.
medarbetare på djurskydd.ifokus