Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 2001 ggr
Mossedal
0

Information till alla er som undrat...

…. vad som hände med Southfieldgate Goldrush (Scotten i dagligt tal) - samt ett varnande finger till er som går i köpartankar.

Eller "upp som en sol och ned som en pannkaka". Vi såg med spänning fram mot vår nya avelshingst, och det var många stoägare som visade intresse för denna lilla kille.

Scotten hämtades hem, men bara någon vecka efter hemkomst började han klia sig i svansen och han bara fortsatte och fortsatte. Vi avmaskade i tron att det kanske var mask som irriterade honom, vi "gick också över honom med lupp" för att utesluta ohyra. Vi fann ingen ohyra och avaskningen hjälpte inte - tvärt om blev allt bara värre. Scotten började klia sig i manen!

Vi kontaktade givetvis säljaren, xxx på xxx, och informerade xxx om detta. Eftersom xxx bedyrat att Scotten var fullt frisk, och absolut inte hade haft eksem eller fång frågade vi xxx vad h*n trodde det kunde vara - om han kanske inte tålde något i fodret eller dyl. trots att vi tagit med foder han var van vid för mjuk övergång och fortsatt fodra med likvärdigt foder.

Scotten fortsatte att klia upp sår både i man och svans, och jag led med honom :-( Utomstående expertis som besiktigade honom gav omedelbar och hård dom…. detta var en eksemhäst! Jag hade återkommande kontakt med xxx, och jag informerade xxx om att jag givetvis ville häva köpet ifall det var så att Scotten hade eksem.

Man- och svansskorv (eksem) är en kassaktionsorsak för avelshingstar och självklart var jag oerhört besviken. Detta var inte en "tvåochfemtiokronors-hingst från granngården", utan skulle vara en internationellt godkänd avelshingst med god stam som jag verkligen trodde skulle tillföra något positivt till svensk avel. xxx var också väl medveten om att jag skulle visa Scotten för den svenska premieringsnämden. Frågan är om nämnden skulle skratta eller gråta då de såg detta praktexemplar på eksemhäst?

Veterinär (därtill en på området erkänt duktig sådan) tillkallades. Veterinären besiktigade Scotten och bedömde honom som eksemhäst.

Blodprov togs för att fastställa detta (vilket också xxx krävt för att ta tillbaka Scotten). Blodproven visade positivt inte bara på ett utan två områden av tre möjliga!!! Scotten var alltså allergisk mot så väl knott som kvalster. Kvalster finns inomhus i miljön, samt i hö osv. Någon som vet vad man gör med en häst som inte kan vistas ute p.g.a. knotten men inte heller inne p.g.a. kvalster? Allt kändes bara bottenlöst svart! Som ytterligare lök på laxen hade labbet som tog proverna undrat varför denna häst testades först nu… då de menade att detta var eksem som måste ha visat sig tidigare :-( Gissa om jag kände mig grundlurad!

Så jag vände mig givetvis till xxx och förmedlade alla resultat, bedömningar etc och ville häva köpet - OCH DÄR TOG DET STOPP.

Scotten köptes och transporterades hem i agusti 2007, han började klia sig direkt och i september 2007 kom svart på vitt att han var en eksemhäst. SEDAN DESS HAR JAG FÖRSÖKT ATT HÄVA KÖPET ENLIGT KONSTENS ALLA REGLER.

Eftersom jag inte är en sådan person som tycker om skvaller, skitsnack etc har jag inte velat säga något om Scotten till andra för att det kanske skulle uppfattas som skitsnack. Men nu är det som det är - och detta är inget skitsnack utan vad som verkligen hänt. Jag har in i det sista velat ge xxx en chans att göra det rätta och ta tillbaka hästen. Men ingenting har hänt, och det har gått över ett år!

För att ingen ska tro att detta är skitsnack, eller förtal, vill jag påpeka att ärendet nu gått till domstol. xxx har inte gett mig någon annan väg att gå än att stämma xxx. Så jag kan nu med gott samvete gå ut och berätta detta för er shettismänniskor - för ni kan själva ta del av de offentliga dokumenten som är inlämnade till domstolen.

Jag berättar detta i en förhoppning om att detta varnande exempel kan hindra er som går i köptankar - så ni inte hamnar i samma sitution som jag.

Jag berättar också detta för att alla som visat intresse för Scotten ska veta vad som hänt. Med en förhoppning om att shettissverige förstår att min avsikt med Scotten var att tillföra aveln något positivt, och att jag faktiskt hade för avsikt att visa honom. Så anledningen till att vi inte varit ute och visat framfötterna är alltså Scottens eksem - inte att jag struntat i premiering/utställning och ängnat mig åt "buskavel". Det finns inget jag heller önskat än att denna kille varit frisk, och att jag kunnat visa honom.

Vi har lagt ned oerhört mycket tid, pengar och kärlek på Scotten - en för övrigt underbar kille. Vår dotter på fem år fångar honom i hagen (vilket inte heller var lätt för någon till en början då han var oerhört misstänksam) och han följer henne snäll som ett lamm till stallet.

Jag mår så himla dåligt av att se denna kille klia sig fördärvad (även om han har en paus nu) - och hade jag varit rik hade jag tagit ut trotjänarslakt och skickat honom till himlen. Men nu är jag inte rik…. jag har inte råd att ta bort Scotten och sedan köpa ytterligare en avelshingst. Dessutom anser jag att xxx har handlat fel, och om inte xxx samvete och/eller affärssinne fått xxx att ta tillbaka hästen är jag och vår jurist övertygade om att domstolen kommer att döma xxx till detta!

Jag hoppas också att xxx - när allt är över - låter mig ta bort Scotten här hemma. Han har lidit nog!
Sedan kan jag inte låta bli att funder över hur de andra hästarna på xxx har det, eftersom jag har svart på vitt (skrivet av xxx) att Scotten "inte kliat sig mer än någon annan av hennes shettisar"…..

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

[Billan]
0

Hoppas det hela reder ut sig. Så trist när någon hamnar i ett sådant här.

Synd om hästen också.

Kris_J
0

Vilken trist historia.

Veritas odium paretFörvånad

Mossedal
0

#1 & 2 Ja visst är det tråkigt. Jag har gråtit floder. Man blir ju både arg och ledsen på en gång. Sen är det ju så tufft att se på ett djur att det inte mår bra… i alla fall jag känner mig som en svikare när jag inte kan ordna allt till det bästa för hästen utan bara försöka lindra så gott det går. Mer än en gång har jag önskat att jag kunde trolla.

Må väl,
Maria

sanne
0

det var så tråkigt att läsa, tycker synd om både dig o lilla hästen, han är en fin hingst, så det känns ju väldigt tragiskt.

hoppas allt reder sig till det bästa och att det får ett bra slut.

Pheobe
0

Vad trist. Hoppas det löser sej och du kan köpa dej en ny hingst.

Detta stärker bara mina ord i tidigare trådar- Människor är falska och gör vad som helst för sej själv. Ush!

zettan
0

Vad trist detta var att läsa. Hoppas verkligen att de löser sig för dig och lilla hästen

Anna-Karin
0

Jag lider verkligen med dig och jag vet hur det känns… hoppas allt ordnar upp sig för er.

shettismaffian
0

Fy vad ledsamt att läsa, hoppas verkligen det går att reda upp till det bästa för dig och Scotten.

Önskar er lycka till

Charlotte-Aveback
0

Usch, vilken tråkig historia, både för er och Scotten! Hoppas ni kan få till en fungerande lösning, trots allt …

Ellinor Johansson
0

Starkt av dig att gå ut och delge oss en mycket tråkigt historia.

Hoppas verkligen det löser dig snart så Scotten slipper ifrån sitt lidande och du och din familj gå vidare.

Det måste vara fruktansvärt att månad efter månad ta hand om ett djur som inte mår bra när man väntar på ett avslut i en tvist.

VeronicaP
0

Tråkigt för dig och verkligen ledsamt för hästen .

Hoppas att det löser sig för dig och hästen.

exitingsvillemo
0

Blir så arg när jag läser detta. hur kan man sälja en häst med sådana problem? Usch, vilka människor det finns som inte ser till djurens bästa utan bara till fördel för sin plånbok…Skrikandes

Hoppas verkligen att det löser sig för dig och Scotten

veronica-olsson
0

Trist att läsa om Scotten,får bara hoppas att han slipper lida mer snart och ni också.

fuxar
0

Usch, vilken tråkig historia! Tråkigt när säljaren inte tar sitt ansvar . Hoppas det blir en lösning snart!

RC71
0

Trist historia, men jag kan inte låta bli att undra-hingsten måste väl ha varit synligt kliad när du fick hem honom?

PP
0

Eller… så har han inte varit utsatt för knott tidigare? Obestämd

ThiffannyJ
0

Fy vad trist. Hoppas att det löser sig till det bästa snart!!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Mossedal
0

# 15 & 16 Självklart hade jag inte tagit hem hingsten om han var synligt kliad… men enligt expertis kan man (om man vill) på olika sätt temporärt dölja detta.

Att han under hela sitt liv varken mött på knott eller kvalster - ja hur troligt är det? Vissa länder (island tex) saknar våra knott, men de har samma kvalster välden över.
Fast detta är faktiskt "obetydligt" i sammanhanget. Enligt Sveriges, Danmarks och EU-s lagar ska säljaren ta tillbaka hästen om köparen reklamerar köpet inom rimlig tid (sex månader från det att felet upptäckts). På gott och ont är det faktiskt så att säljaren inte ens behöver ha vetat om felet!

Och vi har ju faktiskt andra shettisar här som inte visat på tillstymmelse till att klia sig - så för att få Scottens reaktioner måste man faktiskt vara rejält sjuk/allergisk (vi har haft häst här med måttlig allergi - denna kliade inte upp sår som Scotten gör).
Och det är ju till sist detta det handlar om. Scotten är inte frisk, den sjukdom han har är orsak till kassaktion och ärftlig (procenten får de lärda tvista om)…. och han är inköpt som avelshingst. Det är klart att då han inte uppfyller de krav som låg till grund för köpet. Om jag då önskar häva köpet enlig de regler som finns… ja då förväntar jag mig faktiskt att en seriös säljare skulle ta tillbaka hästen. Det skulle i alla fall jag göra - både för hästens, köparens och mitt goda ryktes skull.

Må väl,
Maria

RC71
0

#18 Ja, det förstår jag. Tyckte bara att det var konstigt att han var helt okliad då det visade sej att han har så svåra besvär. Hur döljer man detta ? Inne och täckad hela tiden eller?

Trist att det gått så lång som till domstol. Det blir ju både dyrt och krångligt för den som förlorar. Du borde ha rätten på din sida i detta fall. Hoppas du har ett bra och hästkunnigt ombud som hjälper dej.

VeronicaP
0

#19 Ja det går att ordna med täcken , salvor , innestående osv , så vill man dölja så ska det kunna gå bra.

Man ser ju tex islänningar som har problem med exem, att de kan vara hur fina som helst i manar och svansar om det sköts ordentligt.

Mossedal
0

# 19 Ja, vi har faktiskt anlitat ett ombud som listats högt upp bland de jurister som kan häst i hela Sverige.  Vi letade ordentligt för vi ville ha ett ombud som verkligen kunde detta med häst - förutom det rent juridiska så klart. Det blir ju också mer komplicerat av att säljaren befinner sig i Danmark. 
Men som sagt, Sverige och Danmark har relativt lika lagstiftning och över denna råder EUs lagar. Så regelmässigt är det ganska glasklart vad som gäller.

Vi hoppas bara att detta kan ta slut någon gång, så vi kan lägga detta bakom oss och gå vidare. Vad Scotten anbelangar kommer han alltid att ha en speciell plats i våra hjärtan. Det är ju också alltid extra svårt när både barn och djur är inblandade… känslorna blir ju så mycket starkare då. Gråter

Må väl,
Maria

RC71
0

#21 Jag önskar er lycka till!

Annette
0

Trist historia, eksem är aldrig roligt.

Men jag undrar också om det verkligen går att dölja om de kliat sig tidigare. Mankammen blir ju hård och den hårdheten brukar finnas kvar även under klifria perioder.

Jag hade ett NF-sto som avlivades endast 4 år gammal pga sommareksem. Hon togs bort vid nyår och hade alltså varit klifri i flera månader. När hon flåddes såg mankammen ut som en falukorv på henne. Så förklarade de som såg det, jag var själv inte med vid det tillfället.

Denna kommentar har tagits bort.
Ellinor Johansson
0

# 24 Väldigt onödigt inlägg.

Midlingur
0

#25 Som sagt, jag tycker det är hemskt det som hänt. Framförallt så är det synd om hästen. Och dessutom är det en fråga om djurskydd - djuret ska inte behöva lida pga ekonomin.

VeronicaP
0

#24 Det är inte de som de hänger på men hästen måste troligtvis leva tills allt är uppklarat annars får hon inte ut några pengar för hästen , har man betalt en bra summa för hästen så vill man nog ha tillbaka det . Läser du riktigt noga så skriver hon även att hon vill få det uppklarata och hoppas att de kan få avliva den hemma hos dem och inte behöva skicka tillbaka den till den som hon köpt hästen av.

Så jag instämmer med Ellinor helt onödigt inlägg.

Ellinor Johansson
0

# 26 Självklart ska inte djuret lida.

Här handlar det väl inte om att ägaren inte har råd att betala för en avlivning utan att det pågår en rättlig tvist. Mår ponnyn så dåligt att det blir en djursskyddsfråga avlivas dem med all säkerhet.

RC71
0

#28 Precis.

SofiaChristina
0

#24 Fy vilket klumpigt inlägg,du borde skämmas.

Pheobe
0

Jag tror inte Caroline menade det så. Jag kan också tycka att man ska ta bort en sådan häst men jag tror personen i fråga(jag har inte en susning om vem det är) menade att hon inte kan ta bort hästen innan hon fått rätt med domstol för att hon behöver ha honom vid liv tills allt är klart.

Jag tycker annars också att man ska ha råd avliva om man ska ha djur men i detta fallet menades det nog inte så.

En häst kan faktiskt få exem helt hux flux när som i sitt liv så den behöver inte ha kliat sej tidigare men just i detta fall tycker jag att den danska säljaren ska ta hästen tillbaka

Milla
0

Jag hoppas för din och hästens skull att detta snart klaras upp så att du kan låta honom vandra vidare.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[Billan]
0

# 24

Fy vilket onödigt inlägg. Läs vad det handlar om.

Inte värre med denna häst än alla övriga som har exem och måste leva vidare, Denna kommer säkert att bli befriad bara tvisten är löst. Jag betvivlar inte att den får bästa tänkbara skötsel under tiden.

Lycka till Mossedal !!

AnnaLundin
0

Det är ju så (åtminstone enligt svensk lagstiftning), angående reklamationer, att fel som uppstår inom 6 månader anses ha funnits vid köpet och det är säljaren som ska bevisa att så inte är fallet.

OM fel uppstår senare är det köparen som ska bevisa att de fanns redan vid köpet.

#23 - angående sönderkliad mankam. Jag har ju en tvååring som började klia sig i somras och hon kliar sig värst runt rumpan/svansen. Manen blev avkliad, men hon skrubbar sig inte särskilt mycket där, utan de mest påverkade områdena var inuti hennes öron och runt svansen. (och jag velar fortfarande om jag ska ta bort henne innan knotten återkommer eller om jag ska ge henne en chans till…) Med detta vill jag bara säja att klådan kan ju vara olika lokaliserad och därmed olika lätt/svår att dölja.

Denna kommentar har tagits bort.
Ellinor Johansson
0

# 31 Det spelar ingen roll hur man menar, inlägget från #24 är helt onödigt. Jag kan lätt sätt mig in i hur ledsen, förtvivlad och maktlös jag skulle känna mig i samma situation.

Pheobe
0

Anna: Är du säker på att det bara är 6 månader? Jag har hört att man 2 år efter kan reklamera en häst

Pheobe
0

#36 Det spelar väl visst roll hur man menar?

Ush! det är därför man ibland tar så himla stort avstånd till allt vad gäller detta forum. Folk tar för givet att andra är dumma i huvudet, alla utom en själva. Vissa kan tolka fritt medans andra ska knipa käft och bara se glad ut. Ush och fy. Människan i ett nötskal.

Hoppas det snart blir uppklarat så pålle kan vandra vidare eller vad som nu ska hända med den.

AnnaLundin
0

#37 - reklamationstiden är TRE år, men det är bara de första 6 månaderna som man "automatiskt" anser att felet på varan funnits vid köpet.

När varan är en häst så kanske man får ta det med en nypa salt, för vissa "fel" kan ju faktiskt uppstå utan att vara grund för reklamation… Annat med en mobiltelefon eller gräsklippare…

Ellinor Johansson
0

# 38 Jag tar inte för givet att # 24 är dum i huvudet, har inte ens funderat på det.  Ja du man kanske ska vara tyst istället för att skiva något som gör någon som redan hamnat i en jobbig situation mer ledsen.

Annette
0

Nu är kommentaren i #24 borttagen, så nu behöver inte den diskuteras mer.

Mossedal
0

Jag är genuint rörd och tacksam för de vänliga och förstående ord som skrivits i denna tråd. Eftersom det har varit, är och troligen kommer att vara mycket jobbigt och påfrestande för oss alla värmer de vänliga inläggen.
Vad gäller inlägg # 24 hann jag inte läsa detta, men av reaktionerna att döma var nog det lika bra.
Eftersom hästen är "föremål" för en tvist, kan jag inte ta bort honom endast baserat på vad jag tycker och känner (självklart skulle inte ekonomi hindra mig från att ge en häst den vård eller omsorg den behöver - inte heller om det var frågan om avlivning).
Scotten får gå ute mer eller mindre dygnet runt nu, och tack och lov har han en lugn period. Ytterligare en anledning till att jag hoppas detta löser sig snart - jag har inga förhoppningar på att våren skulle bli trevlig för honom :-( men då borde allt detta vara över.

Må väl,
Maria

Mija
0

jag säger bara: Lycka till

AusaBausa
0

Så trist historia, hoppas allt löser sig både för dig och hingsten..

Miija
0

Trist situation för dig M och ännu tråkigare att du ännu inte fått klarhet i hur affären ska lösas.

Hoppas det blir uppgjort och att killen får slippa undan mer lidande.

dajmie
0

Jag har varit med om en liknanade historia, fast detta gällde ett sto, dom som sålde hästen visste inte att det var Exem, utan det sas från det förra stuterit att det var knottallergi, för dom hade inte dom knotten i Holland, vilket var ren lögn, men vi trodde ju givetvis att det var knotten, så dum som man är köper vi ju detta sto, sommaren efter var hon helt ren från man och svans, hon kliade sig så hon var mer eller mindre blogig, vi hade täcke knottmedel, inget hjälpte,  hon fick tre eller fyra avkommor i Sverige, alla med solexem, så gå inte på om någon säger att dom inte har dom knotten i Holland. Ren Bluff. Jag hoppas det löser sig för dig.