Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 2299 ggr
Charlotte-Aveback
0

Så olika det kan vara ...

I senaste numret av tidningen Ridsport var det ett reportage från Shire- och Tinker-Riks i Västervik. Domare för dagen var Morgan Johnsson (!). Totalt deltog 23 Shire samt 57 Tinker.

BIS bland Tinker på fina 43 p gick stoet Romany Rose som har okänd härstamning både på fädernet och mödernet …

BIM bland Tinker blev en valack …

Ovanstående är nog inte så konstigt med tanke på att denna ras fortfarande är ganska ny i Sverige men jag tyckte ändå att det kunde vara intressant att jämföra med de diskussioner och krav vi har inom shetlandsaveln …

Lorita
0

Och BIS föl blev vår grannes föl som har stam på pappan men inte på mamman Flört

Tinker rasen ha just ökat kraven på hingstar och kräver nu stam på hingstarna men jag vet inte i hur många led, så om det lilla BIS-fölet kan bli godkänd hingst har jag ingen aning om Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Charlotte-Aveback
0

#1: Tack för ytterligare information! Så spännande att kunna följa utvecklingen av en "ny" ras i Sverige!

Lorita
0

Här är en bild på BIS-fölet, tintin22Liten.jpg

det är ju jättebra att man försöker få ordning på stamtavlor och sådant tycker jag. För att häst ska räknas som tinker så får man typa in den. Jag tycker ni ska vara glada att ni redan har en ras som är sluten, det är ju alla raseras mål. Knabstrupper rasen var för 10 år sedan där tinkerhästen är i dag och nu krävs det, fullstam (tre led) och för en hingst ska kunna bli godkänd som hingst krävs att mamman är stamboksförd och pappan godkänd så klart.

PP
0

Sen är det väl oxå så att moderlandet i tinkerhästarnas fall inte har haft någon stambok "från början", till skillnad från de brittiska ponnyraserna..? Så det kan ju kanske vara svårt att kräva härstamning på de hästar som finns i Sverige, när det inte finns på de i "hemlandet". Att kraven sedan ökar ju större rasen blir, känns ju bara naturligt.

Jag kan ju tycka att just rastypningen är något positivt som borde ha kunnat användas på våra svenska, lagligt avlade shetlandsponnyer som dock saknar de tre fulla leds stam som numera krävs. Så gjorde de ju på shetlandsöarna förr i tiden.

För övrigt tycker jag att tinkerstoet Romany Rose ser jättetjusig ut!

Lorita
0

En liten fråga vilken färg tycker in att fölet har?

Så här såg han ut som föl är han svart eller är han brun?

Maj14Gteborgsvarvet06-044.jpg

Cattis
0

Med den bilden som underlag, och utan att vet mer, skulle jag säga svartskäck.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Anna-N]
0

Som bilden ovan visar - svartskäck med ett ? för de bruna skiftningarna…(kan vara solen).Men som bilden från utställningen så helt klart brunskäck. Det är väl samma föl? Flört

Cattis
0

Jaha, det var samma föl… Ja på den bilden ser den ju mer brun ut. Fast, jag vet inte mkt om hur svarta de svarta tinkerfölen är i olika åldrar. Den är inte solkart shettisbrun på utställningsbilden tycker iaf jag, men kan mkt väl vara det. Har nog aldrig id-kollat en tinker tror jag.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Lorita
0

Det är samma föl på bilderna där han är liten är han två timmar gammal. Utställnings bilden är i min paddock några veckor innan utställning, vi tränade lite bara Jag vet inte heller hur det är med tinker hästar och färg men hans halvbror var "älggrå" när han föddes så där är ingen tvekan. Jag tycker själv han nog skulle stå som mörkbrun men jag tror det blev svart i passet. Jag ska ta bilder på honom när han kommer hem från bete borde bli ganska snart nu

Det är så att min hingst också var så där obestämt brunsvart som föl och lyfter man på svansen i dag så ser man att han är mörkbrun mellan bakbenen annars ser han svart ut. Det är ju rätt viktigt tycker jag att det blir rätt i passet om hästen ska sparas som hingst.

[Teddy]
0

Bara en fråga: är irish cob och tinker samma sak?

Lorita
0

Det är i grunden samma häst men två rasföreningar och man kan typa in en hingst i båda föreningarna det är BIS-fölets pappa som jag visat bild på. Om det i framtiden kommer bli två raser eller om föreningarna kommer att slås samman det får framtiden utvisa.

Tinkern har kommit fram genom att zigenare korsade sina vagnshästar med varandra, mötte ett brunstigt sto en hingst så gjorde man ett föl. Föl som var enfärgade såldes till bönder, på den tiden var det inte fint med skäckar. Och skäckarna behöll zigenarna själva, på det sättet så blev det skäckar som blev dominerade och någon stambok fördes inte av naturliga skäl.

AnnaLundin
0

#5 Vad är det för färg på pappan?

Med ledning av det kan man kanske färgbestämma den säkrare…

Lorita
0

Svartskäck tror jag, men han har lämnat bruna föl var det till någon hjälpFundersamSkrattandeFlört

Linnah
0

Svart + svart kan inte bli brun. En svart häst kan inte ha ett dolt brunanlag, eftersom brun är ett dominant anlag som begränsar den svarta färgen. Därför kan inte fölungen i det här fallet vara annat än svartskäck (för den är ju helt uppenbart inte rödskäck Flört).

Lorita
0

Vi kör på svartskäck, det kan ju vara så att pappan är mörkbrun för enligt uppgift har han lämnat ett brunt föl i år. Men jag är inte så insatt han är ett BIS-föl och det är nog viktigast

Rödskäck har jag också uteslutigtFlört

Linnah
0

#15 Han kan ju ha lämnat en brunskäck tillsammans med ett fux- eller rödskäcksto (alternativt brun eller brunskäck), men brungenen kommer då ifrån mamman. Eller så är någon av dem felregistrerad…