Rimligt pris?
Ni som kan det här med shettisar och hur marknaden ser ut för dem.
Jag har en valack f-96 som tidigare är tävlad tom lokal LA dressyr och LC hoppning. De senaste åren är han endast motionsriden och har varit på ett par klubbtävlingar i hoppning.
Han är genomsnäll och har inga olater såsom att han bockar, stannar och drar ner huvudet osv men han är PIGG på gränsen till het och han tycker det är lite läskigt med nya människor.
Han är helt säker att sköta även för de minsta, lätt att spola, lasta osv. Lite rädd för att bli klippt men med ett lugnt handlag så är det inga problem.
OM jag nu skulle bestämma mig för att sälja honom(vill helst ha ut honom på foder men det verkar omöjligt och jag mår dåligt av att se honom bara gå och skrota), hur mycket kan man begära i pris?
Om han säljs medföljer (billig) sadel med alla tillbehör, träns, regntäcke (hittills aldrig använt), fleecetäcke, ett par grimmor och extra vojlockar.
Har han stam och är registrerad? Det påverkar priset. Om han är det tycker jag att 10.000:- till 15.000:- är rimligt eftersom han är tävlad ovanligt högt för att vara shettis, dessutom både i hoppning och dressyr. Är han inkörd?

Jadå, alla papper är iordning. Slutmätt är han också. Han är inte inkörd, han är lite bakskygg så jag som är rätt orutinerad av att köra in har inte velat ge mig på det. Däremot är han mycket tömmkörd och tolkad efter med både skidor och pulka.
Tolkningen gillar han väl inget vidare i början men han kopplar av efter en liten stund.
Problemet verkar vara att alla som söker shettis söker den där stentrygga ponnyn som man kan släppa lös ungarna på i skogen medans man själv går in och fikar och det är han INTE. Då kommer han förmodligen hem i en väldig fart med en vettskrämd unge på ryggen.
Ponnygalopp vore säkert något som skulle passa honom, med reservation för att han kanske skulle bli onödigt stressad.