Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 1830 ggr
sara-ek
0

Återkommande kolik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett problem. Så fort rutinerna ändras en del så får min shetlandsponny kolik (gaskolik). Nu senast så var det för att jag hamna på sjukhus o inte kunde motionera honom som vanligt. Har då en snäll familj som har hand om honom men han motioneras inte lika ofta som vanligt (kanske 1-2 dar i veckan istället för 6)

Självklart har vi dragit ned på kraftfodret då detta inträffar, ibland hjälper det men inte alltid.

Nån som har/haft liknande problem med sin häst? o vad gjorde ni åt det i så fall?

polgara
0

Vad får hästen att äta? Betfor o olja är bra för kolikhästar

veronica-olsson
0

#1 Vad skall det vara för olja och hur mycket ger man/dag och häst?

AnnaLundin
0

Betfor är inte fel, det har bra dietiska egenskaper.

Sen hade jag nog provat något tarmflorestabiliserande, som bakjäst eller något annat preparat som marknadsförs för detta ändamål.

Joystick
0

Att ge linfrön  i förebyggannde syfte kan vara en idé.

Koka ihop linfrön och vatten till en slajmig gegga.

Smörjer tarmarna fin fint och ger blank och fin päls.

1dl/ dag va rekommendationerna för häst på 150cm så kanske halv dos blir bra till shettis

Anna-Carin

Ahnna
0

Att ändra på foderstaten vid extra vila kan lika gärna ge gaskolik som att förhindra den. En häst som redan är lite känsligt behöver ju så få förändringar som möjligt för att hålla tarmfloran stabil.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

sara-ek
0

Ahnna: Det där är något som jag har funderat på också, eftersom att en av orsakerna till kolik är just förändringar i kosten. Men hur sunt är det att låta honom gå på samma foder som han gör när han är i tävlings kondition?

Olja och betofor är redan något han får:) #2 majsolja är något braatt ge till hästar.

polgara
0

Man kan ge i princip vilken olja som helst till häst. Alla mina hästar får rapsolja 1dl om dagen. "Raketen" som hade kolik förra helgen o blev inlagd på djursjukhus får 1dl morgon o kväll. Betfor med mkt vatten i ska vara bra oxå, så det får han.

Maliiin
0

Min pålle hade samma problem i mars april i år! Men sen dess har ag gett linfröpellets som jag blöter och linfröolja! Sen har ag inte haft några problem alls med honom. Förutom när jag var borta och han inte fick nån linfröpellets dessa dagar. Då var han hängig när jag kom hem till honom. Men tryckte i honom olja å så då å mpotionerade honom! Så det kanske kan vara en idé?

powderpuff
0

Ge loppfrö. Det rensar ut tarmarna från bla grus. Det funkar på alla de kolikhästar jag känner till. själv ger jag det när hästarna börjar gräva efter rötter och får i sig en massa grus och jord.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

christ
0

#9 vad är loppfrö?

Kris_J
0

Jag brukar ge flytande b-vitamin för att hjälpa "magen" om någon är "känslig". Det är ofarligt och lätt att administrera.

Veritas odium paretFörvånad

powderpuff
0

Det heter igentligen Phyllumfrö (stavning??). De bildar ett slem i tarmarna som gör att de drar med sig grus och jord.  De är mycket mindre än linfröna och man behöver inte hälla kokande vatten på de som man måste med linfröna. Brukar köra växelvis med linfrö och loppfrö. Här hittade jag en länk om loppfrö.

http://www.haborg.com/index.jsp?t=157&id=xml:exbg2etvzik0zi

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"