Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 2171 ggr
Edgeplay
0

Avblekbar skimmel

Har kollat runt lite härinne och på nätet men har inte hittat något som besvarar mina frågor (kan vara jag som är dålig på sökfunktioner) men iallafall: Vilken färg ska stoet ha om man vill ha ett avblekbart skimmelföl? (pappan är avblekbar) Och vilka färger ska stoet inte ha om man vill ha ett litet vitt föl?

[LinneaDahlberg]
0

Det avblekbara skimmelanlaget är dominant. Är pappa avblekbar är det 50% chans att att fölis också blir det.

[LinneaDahlberg]
0

Eller, ska förklara mig lite bättre… Om pappan är homozygot för anlaget är det naturligtvis 100% säkerhet att fölet blir det. Det vet du om alla pappans avkommor  är avblekbara (och båda pappans föräldrar var det också).
Samma sak gäller stoet. Om båda föräldrar har ett anlag var för avblekbarskimmel (dvs, båda föräldrar är avblekbara skimlar, men inte alla avkommor) är det 75% chans att få en avblekbar skimmel.

[LinneaDahlberg]
0

#2 rättelse igen: 100% säker kan man inte vara bara för att alla avkommor är avblekbara iof… Kan ju vara slumpen… men sannolikheten blir större om det finns många avkommor och alla är avblekbara skimlar…

(oj! så jag krånglade till det! :P)

Edgeplay
0

Tack så mycket för dina utförliga svar! :) Hur blir det om man har svart sto och skimmel hingst? Blir hingstens anlag fortfarande dominant?

[LinneaDahlberg]
0

#4 ja. skimmelanlaget är ett dominant anlag. det krävs endast en allel av denna (dvs anlag från en förälder) för att det ska göra uttryck. Samma sak gäller svart. Så har du ett föl med ett svart anlag och ett skimmelanlag (som räknas som ett modifiernande färganlag av grundfärgerna) så får du en skimmel, född svart.

Sehvrin
0

Om pappan är homozygot för avblekbar skimmel (det vill säga har två uppsättningar av genen) så spelar det ingen roll vilken färg mamman har.

För att vara säker på att få en avblekbar skimmel måste den ena föräldren vara homozygot.

Är båda heterozygota (har en uppsättning för skimmel och en för icke-skimmel) så är chansen 75% att få en avblekbar skimmel.

Är bara den ena föräldren heterozygot för skimmelgenen så är det 50% chans att få en skimmelfärgad avkomma.

Edit: Någon hann visst före mig

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

AnnaLundin
0

#4 - Svart är ju dominant som grundfärg.

Skimmelfärgen är sedan ett "mönster" som läggs uppepå vilken grundfärg som helst. Skimmelanlaget fungerar så att det alltid syns om hästen har det. Och just avblekbar skimmel bleker bort alla andra färganlag.

Betäcker du med en skimmelhingst så är det 50% chans att du får en skimmel och det oavsett vad stoet har för färg.

Såvittt jag vet har vi ingen skimmelhingst i svensk shettisavel som ens kan misstänkas vara homozygot (skulle möjligen vara någon import jag har missat) så man kan för närvarande bortse från den detaljen, att homozygota skimlar alltid lämnar skimmelavkommor.

exitingsvillemo
0

Måste en avkomma få skimmelanöag från båda föräldrar för att bli homozygot?

Eller kan en homozygot skimmelhingst få en homozygot avkomma fast modern har vanlig grundfärg?

ninam
0

#8 Avkomman måste få skimmelanlag från båda föräldrar för att bli homozygot skimmel.

exitingsvillemo
0

#9 Ok, tack för det. Om jag hade tänkt till lite hade jag ju förstått det =) Homozygot betyder väl att den har fått det i dubbel uppsättning?

[LinneaDahlberg]
0

#10 precis! Homo=lika