isabellanlag
Passar på att skapa en tråd om isabellens anlag. Kanske är det någon som begriper bättre än jag och många andra. Vad jag har lärt mej så kan inte gulanlaget ligga dolt men det kan vara svårt att se. Inom shetlandsavel har vi ju ett praktexemplar på där det borde vara fel eller?
Thunderstorm RS 407 är isabell och efter Almnäs Ulex, fux och undan Ylett, mörkbrun. Visst är det troligen så att Ylette är gulbrun och bär anlaget från sin moder Solette som är isabell? Eller är man ute och reser helt?
Gulanlaget bleker dåligt på svart det vet man ju och även på en mörkbrun häst kan det ju vara svårt att se. men vad jag fått lära måste det finnas i främsta ledet för att kunna ge isabell, eller?
Om man misstänker att en ponny bär på gulanlag och vill veta är det enkelt att kontrollera. Det är bara att skicka lite tagel till UC DAVIS i USA. Här kommer länken http://www.vgl.ucdavis.edu/
Personligen tror jag att det finns åtskilliga ponnyer som är reggade med fel färg.
#1 hi hi ja jag kan ju inte åka dit och knycka tagel av stoet direkt *ler*

Hans mamma är väl ändå gulsvart? Alltså har hon ett gulanlag…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

På www.islandshingstar.se finns en sida med hästens färger. Där står det bra förklarat hur de nedärvs osv. Titta in där så kanske du kan få något bra tips om isabellfärg och hur den nedärvs.
Hälsningar Erica
står inget om att hon har gula anlag i stamboken iaf

Näe, men det är vad jag hört iaf. Sen om stämmer eller ej, det kan jag inte svära på. Många är ju registrerade med fel färg och isabell har hon ju lämnat, och isabell har hon ju som förälder - så det är väl ganska troligt att det stämmer och att hon är felreggad.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Mamman borde vara gulsvart, om hon är reggad som mörkbrun. Har själv haft ett isabellsto med fuxpappa och mamman reggad som mörkbrun = omöjligt. Alltså måste mamman vara gulsvart. Stoet fick hos mig ett gulsvart föl med svart pappa. Hon hade också fått två isabellföl hos tidigare ägare med fux som pappa. Så hon var bergsäker isabell.
Thunderstorma mamma är helt säkert gulsvart. Men titta här på bilden. Lilla Mika som är isabell (tom konstant isabellskimmel). I bakgrunden syns hennes fuxfärgade mamma Flisa, pappan är Epol som absolut inte har gulanlag. Flisas mamma är fux och mormor gulsvart.
Hur kommer det sig? Jag tror att vissa fuxar kan ha gulanlaget dolt.
Hej alla och #8,
Jag är också ganska säker på att Ylett har fel färg registrerad och att hon är gulsvart.
Och ja, vissa hästar kan ha gulanlaget dolt, d v s det är så utspätt att det inte syns. En teori finns, (som är styrkt från halvblodsaveln), den är att hästar med avsaknad av genen A men har ccr kan i sin tur ge "synligt" gulanlag på avkomman.
Hälsningar Gunilla
#8 igen, jag glömde säga att det var spännande det du berättade om Lilla Mika! och att också få se bilden! Tack.

Hej Allihopa!
Eftersom jag äger Thunderstorm RS.407 så svarar jag på denna tråden.Ylett är gulsvart (utseende korpsvart).
Men eftersom "Tore" är isabell och Almnäs Ulex är fux så kan gulgenen bara komma från Ylett.
Tyvärr går det inte att ändra färg i stamboken.
Detta trots att jag var med vid stamboksföringen av henne.
Hingst Fux-Mamma Svart-Avkomma-Isabell…solklart eller hur?
Mvh.Elinor
Elinor - tack för sakligt svar. 
Varför går det inte att ändra färg i stamboken? Har sett flera exempel på färgbyten??!
Vad har hänt med din fina hemsida?? Kan inte hitta den längre. 

Hej igen+#12
Jag tycker premierinsförättaren borde kunna satt rätt färg på stoet
med tanke på avkommorna.
Detta med alla felreggade avkommor borde "någon" ta hand om.
Jag har MASSOR av info kladdade i mina stamböcker
Ang.min hemsida så har jag äntligen grävt eget bredband och ska tanka över alla foton från min gamla hemsida.Det tar tid men kommer bli klart så småningom.
Ny adress:
http://www.asphagen.se/
Mvh.Elinor M
#13 Tack så mycket!
Har du kvar din cremellohingst? Han måste vara några år nu. Har alltid tyckt att han ser så häftig ut med den färgen. Du har ingen bild på honom nu när han är äldre - har bara sett bild som föl.