Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 5671 ggr
Annalena
0

fång !

För 5 veckor sedan fick jag åka till Strömsholm med min ponny. Hon hade ett fång anfall med hovbensrotation. Det är inte speciellt kul att se när någon lider Ledsen. Först fick hon springa i gången och sedan röntgades alla hovar. Hovslagaren hade inte patienter den dagen men han kom ialla fall och verkade hovarna. Han tyckte inte att jag skulle ge smärtlindring pga biverkningarna. Jag fick iallafall i uppdrag att hålla henne i sjukhage och försöka banta henne, vilket han tyckte var lite roligt eftersom hon samtidigt inte fick röra på sig. ( den här ponnyn var inte tjock ). Prognosen var att hon skulle stå i sin sjukhage i 15 veckor. I dag har vi varit på återbesök (3kg lättare) och det känns så bra för hovslagaren tyckte att hon var så bra att hon kunde vara med sina kompisar i gräshagen om hon har munkorg på. Vi tog en omväg över västerås hem och införskaffade en munkorg. Nu går hon med de andra i hagen och det känns underbart ! Hovslagaren på Strömsholm menade att hästen hatar en de första 14 dagarna med munkorg, men det är det värt.

exitingsvillemo
0

munkorgen är jättebra, jag har en till mitt sto, hon har dock inte fång men går lätt upp i vikt och därför finns ju även risken för fång i framtiden.

Dom kan äta, men inte VRÄKA i sig, dom kan dricka utan problem mm mm.

Håll koll på henne dock, eftersom det inte var länge sedan hon fick fång och promenera mkt med henne om hon inte fortfarande är halt.

Jag vet inte om jag skulle släppa ut min på gräs så tidigt efter ett fånganfall, men jag antar att din hovslagare med hjälp av vet. vet vad dom pratar om.

Munkorgen däremot är super och hästen hatar dig INTE för att du sätter på den.

Lycka till med din ponny :O)

AnnaLundin
0

Jag tycker att det är fel av hovslagaren att rekommendera att du inte ska ge smärtlindrande pga biverkningar, för fång är en så oerhört plågsam, smärtsam sjukdom för hästen. Varför lyssnar du mer på hovslagaren än på veterinären?

SofieN
0

#2 Veterinärer ger det rådet också.

Pheobe
0

knappast alltså! Klart hästen ska ha smärtlindring. Och vad är det för ett snille som säger att man kan ha den i gräshage?

En fång häst med hovbensrotaion bör avlivas enligt mina åsikter.

Kimpa
0

Skulle vara försiktig med att släppa på gräs trots munkorg.
Iaf inte så tätt inpå.
Våra har blivit så känslig att det inte fungerar längre med munkorg på bete. Hon går i vinterhage utan något gräs alls.

Har heller aldrig varit med om fång utan smärtstillande. Varken då vi haft vetten hemma, Strömsholm eller Ulltuna.

exitingsvillemo
0

Förstår inte riktig heller varför dom inte ger smärtstillande?!? En fångponny ska stå på smärtstillande, dels för att fång är mycket smärtsamt och dels för att lätta promenader kan hjälpa till att förkorta sjuktiden. Den ska också helst stå på sand.

Att släppa den i gräshage tycker jag låter lite tokigt, iallafall den här säsongen, får hon en chans att återhämta sig ordentligt kan hon kanske g¨å på gräs (med munkorgen) till nästa sommar.

AnnaLundin
0

#4 - man behöver inte avliva för att hästen har hovbensrotation, just rotationen går att åtgärda även om det tar lång tid. Det är smärtpåverkan som måste avgöra, tycker jag.

exitingsvillemo
0

Att avliva en häst med fång, tycker jag låter ganska drastiskt. Iaf eftersom det är första anfallet!!!!

Vi avvlivade en shettis för två år sen pga av fång, men då var hon 24år och fick sitt första anfall vid ca 10 års ålder, så det finna inget som säger i dagsläget att ponnyn inye kan leva ett långt normalt liv.

Vår shettis fick dock fång mitt i vintern bara av att äta hö och då tyckte jag att gränsen var nådd och hon fick komma till de eviga ängarna. Kan ju berätta att hon fick en 10l hink med havre, betfor och annat gott innan hon dog :)

dajmie
0

Protexin är helt suveränt mot fång, har en bekant som ger detta en gång i veckan, han går på betet dygnet runt och har inte visat en tendens sedan dom satte in detta.

AnnaLundin
0

#8 - det spelar ingen roll ifall det är första eller åttonde anfallet, man måste titta efter hur mycket hästen lider. Det är vår skyldighet som hästägare att se till att den inte lider onödigt mycket.

Även om man vet att den kan bli bra när den tillfrisknat så kanske det inte är djurskyddsmässigt försvarbart att låta den gå med såna oerhörda smärtor, som det faktiskt är vid svåra fånganfall, tills den tillfrisknat. Man måste fatta beslut från fall till fall.

Hennum
0

vi skaffade en munkorg till vår häst. men den är för stor. funkar inte. sitter inte kvar.

vi fick ingen smärtstillande när vår häst hade fång. däremot fick han ställas in i stallet, med sand på golvet för mjukt underlag och massa halm. det enda han fick äta var halm och lite betfor varje dag. Han fick vara där rätt länge.

Nu på sommaren så har vi honom i en liten liten hage som är i direkt anslutning till stallet. Där får han hö att äta. och så finns det lite gräs o plocka. Men så får han komma ut i stora hagen en dag lite då och då. På detta viset så håller vi det i schack. Men nu efter midsommar får han vara i hagen hela tiden, som nu är väldigt torr och nedtrampad och det kommer inte upp mycket nytt fint gräs. Så det funkar bra. Men om det skulle bli knepigare så skulle vi nog börja fundera på avlivning.

Hoppas det går bra med hästen nu Annalena och att det funkar att göra som ni planerar.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

[Teddy]
0

Självklart ska dom ha smärtlindring.!!!! Jag skulle inte stå ut att se min vallack när han haft fång och låtit bli att ge lindring!
Tar du inte själv huvudvärkstablett?

Hanna-D
0

Får man inte smärtstillande utskrivet så tycker jag man ska ifrågasätta och kräva att få det alternativt vända sig till en annan veterinär.

exitingsvillemo
0

#10 självklart måste man se från fall till fall, men eftersom annalenas veterinär tyckte det var lämpligt att ställa den i gräshage så har jag svårt at tänka mig att hästen är så pass dålig att den måste avlivas!

Det jag menar är att jag tycker de låter onödigt att avliva bara pga hovbensrotation, då detta kan bli bra.

Annette
0

Det finns lika många teorier om vad som funkar på fång som det finns hästar. Enligt min veterinär, som jag har största förtroende för, finns det ingen lösning som passar alla fånghästar, utan man får prova sig fram vad som passar varje individ.

Jag provade Protexin, det hjälpte inte min häst det minsta.

PetraJ
0

Jag har också provat Protexin och det hjälpte inte min häst.

Annalena
0

Oj…jag hade nog inte väntat mig så många reaktioner när jag skrev detta inlägg. Jag var bara så glad över vad de sagt på Strömsholm.

Att läsa en text innebär ju ibland att man läser in saker som kanske inte står där, samma sak att skriva en text för att vara tydlig är ju inte lätt.

Jag har fullt förtroende för de veterinärer samt hovslagare som jobbar på strömsholm. Varför skulle jag annars betala åtskilliga tusenlappar för besöken där ? Hovslagaren Mikael Westberg är väldigt insatt i just fång, därför lyssnar jag på vad han har att säga.

Ingen mer än jag,min familj och våra närmaste vet vad vi gjort och inte gjort för denna ponny. Jag har ju inte skrivit hur mycket rotation det var eller hur sjuk hon var, bara att det var så.

Hon är ialla fall överlycklig över att få vara med kompisarna fast hon ser ut som ett UFO, och jag som känner henne ser inget hat i blicken. Jag hoppas att detta inte misstolkas men jag är lika glad i dag som jag var igår.

Tack för allas åsikter, jag respekterar er !

Pheobe
0

Djurägare är mycket märkliga människor. Så fort man nämner ordet avlivning skyr folk en som pesten. Själv kan jag inte förstå varför det är så hemskt att avliva en pålle. Låta den slippa sina plågor. Speciellt plågor som kommer att återkomma år efter år. En pålle med hovbensrotation har inget värdigt liv framför sej, oavsett hur mkt eller lite den har. Speciellt inte utan smärtlindrindring.

Jag avlivade ett sto i våras som var väldigt dålig i fång. Har inte ångrat det en sekund. Det tar lång tid för det att läka och det återkommer garanterat. Jag är inte en sämre hästmänniska för att jag avlivar. Hästen får det garanterat mycket bättre. Detta är MIN åsikt. vill man inte ha åsikter kanske man inte ska be om några heller. Allt är ju inte dans på rosor.

/ Anna

India
0

# 18 Att tycka olika i en fråga är väl inte samma sak som att avsky någon som pesten?

Pheobe
0

#19 Det delas ut ganska mycket mer kommentarer då man skriver att man hellre avlivar än när man försöker med alla medel hålla pålle vid liv. Själv förstår jag mej inte på folk

Daladis
0

Mitt ministo fick fång i början av juni. Hade väldigt succesivt släppt dom på grönt och (tyckte jag…) vänjt dom såå försiktigt, men hon fick ialla fall ett akut fånganfall. Vetten var ut och gav henne en spruta med smärtstillande sen fick hon fenylbuttazon i två veckor. Vetten sa att hade det varit ett halvblod med så kraftig fång skulle jag ha fått åkt till Strömsholm… Jag tog det jättehårt och trodde min häst skulle dö. Men hon svarade på medicinen, stod inne i en vecka i halmad box, sen fick hon gå en vecka i en hage på 15 kvm. Sedan fick hon gå i skogshagen med dom andra och äta hö som vanligt. Hon är idag jättepigg, har inga "dubbelsteg" eller ömmar på annat sätt som tyder på någon hovbensrotation, så nu får hon gå promenader några dagar i veckan i skritt och knycka nåt grässtrå under prommisen. Så i vårat fall gick allt superbra! Men hon får stå och äta gräs några minuter efter promenaderna, det är allt, nästa sommar ska jag prova en greenguard så hon kan gå en timme eller så med kompisarna i gräshagen. //Erica

Annette
0

#18. Jag tycker inte det är rätt att säga att alla med hovbensrotation skall avlivas. Det måste väl ändå avgöras från fall till fall.

Ahnna
0

Jag har sett en häst med 90 graders rotation, där hovbenets spets låg ca 1-2 mm från att tränga igenom sulan, och hon visade inga som helst symptom. Kan tillägga att hon hade belastningsfång efter en skada i halsen, så hon hade avlastat sig på ena frambenet under lång tid. Innan hon röntgades så reds hon ett antal dagar i veckan och gick superbra i AR bland annat, och ingen hade kunnat gissa att hon skulle ha en så allvarlig rotation. Det syntes ju inte på henne! Såhär i efterhand är det många inblandade som mår dåligt av att ha ridit henne, däribland jag själv. Ledsen

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

#18  snälla du!!!! Jag är inte emot avlivning av sjuka djur, absolut inte. Men att avliva ett djur som kan bli bra tycker jag inte är rätt.

Det är inte alls säkert att ponnyn ifråga kommer få tillbaka det år efter år, vi vet ju inre ens hur pass allvarlig rotationen var!!!!

Jag menar, om du bryter armen, vilket är MKT smärtsamt och tar lång tid att läka, ska du avlivas då?

Kris_J
0

#18 vad grundar du din generealiserande syn gällande hovbensrotation på? Jag menar att de inte kan få ett värdigt liv.

Jag uppfattar ditt ställnigstagande mer som att det är för att legalisera att du avlivade din häst. "Hästen får det garanterat bättre", jag säger emot dig där och säger hästen får ingenting alls eftersom den är död. Men det var ditt beslut och jag respekterar det. Det är synd att inte fler kan vara lite krassare i sin bedömning när ett sådant beslut skall tas och inte vänta om man inte har möjlighet eller råd att behandla/hjälpa sitt sjuka djur. Jag menar inte att ifrågasätta ditt beslut Anna. Jag tycker det är bra att diskutera alternativen som finns. Värsta varianten tycker jag är de som försöker kränga en fånghäst snabbt för att de inte orkar ta ett jobbigt beslut själva. Eller asar omkring med sin sjuka ponny i månader innan man kommer till skott och gör något åt situationen oavsett om det är avlivning eller behandling. Vad som är rätt och fel avliva eller behandla handlar ju också om vilken etik man tillämpar.

Veritas odium paretFörvånad

Daladis
0

#25-Etik eller ej, men att behandla ett sjukt djur är vi skyldiga att göra enl. djurskyddslagen! Jag är inte heller mot att avliva ett djur som är så sjukt att det har det bättre i trappalanda. Men ibland tycker jag vissa (obs! inte du) hellre avlivar för att det är billigare och DÅ är jag mot det. //Erica

Kris_J
0

#26 alla följer inte lagen….

Pheobe
0

#25 jag avlivar hellre en dålig ponny än att "misshandla" den… det tycker jag man gör då man inte ger smärtlindring.

Visst kan kanske ponnyn bli bra, tills vidare. I de flesta fall kommer ett återfall om man inte har ponnyn på enbart grus vilket jag tycker är helt osannolikt att ha hästar på. Så åter igen avlivar jag hellre.

Min pålle chockade på behandlingen och det slog ut hela tarmsystemet så jag valde att avliva då. Hon skulle inte överlevt ändå.

Pheobe
0

#26 och skulle jag avliva för att det är billigare så känner du inte mej och vad jag gjort för mina pållar, så jag hoppas inte du menade mej i det avseendet. Sen kan jag visst förstå dom som avlivar för att dom inte har råd. Man ska inte sätta sej i en sits heller men då menar jag med operationer som kostar uppåt 100.000kr… Det bör man inte göra tycker jag. Men åter igen är det mina åsikter.

exitingsvillemo
0

#28 självklart håller jag med dig att man borde ge hästen smärtlindring under den akuta fasen, när den har ont, men den behöver inte avlivas!!!!

Är hästen så pass sjuk att den borde avlivas, så själfallet ska man göra det, men kan den bli bra (med insatt medicin, såsom smärtlindring) så finns det INGEN anledning

Det finns faktiskt ponnysar som haft fång en endaste gång och sen aldrig mer efter det.

Om hästen skadar sig på annat vis då? Tex så pas skadad att den kräver boxvila ett par månader, ska man avliva då också tycker du?

Kratern
0

#21 Varför gjorde vetten den skillnaden på din Shetlandsponny och ett Halvblod?

Jag reagerade ganska starkt på det du skrev. Var Ponnyn inte lika mycket värd i vettens ögon eller varför behövde inte din ponny åka till Strömsholm, men ett Halvblod skulle fått gjort det?

Daladis
0

31- Absolut inte den skillnaden, du menar att shettisen är mindre värd. Varför dra såna förhastade slutsatser? Ursäkta om jag var otydlig! Hon menade att en shettis är så pass mycket lättare så dom oftast klarar sig mkt bättre än en tung häst. //Erica

Kratern
0

#32 En Shetlandsponny är definitivt ingen lätt häst i förhållande till sin storlek!

Vilken knasig vette!

Milla
0

ja jösses säger jag bara!

Min gamla dam fick svår fång med hovbensrotation 05 idag är hon symtomfri går på bra bete om sommaren och äter fri tillgång på ensilage om vintern. Vet inte om jag tycker hon är så svårt misshandlad…………fast och andra sidan så lät jag ju min gamla bordercollie gå med artros i ett halvår innan vi lät han vandra vidare så jag är ju den största djurplågaren här av alla. Förvånad

Tänk så konstiga människor det finns Oskyldig

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

Vi hade en häst som fick fång och hovbensrotation när hon var dräktig de kallade dräktighets fång ( kan man väl säga som havandeskapsförgiftning då ) Hon verkades noga och ofta , gick med 'PG beslag och smärtstillande,

Hon hade rätt så mycket hovbensrotation men kan tala om att den hästen hade efter 1 år helt bra hovar , gick på bete och avlivades som 25 åring pga av en skada som hon fick i hagen när hon busade .
Hon reds och var hur frisk som helst ända in i slutet och vi ångrar absolut inte att vi lät våran häst leva vidare och att hon fick några fler lyckliga år med sina kompisar .

Man måste ta allt från fall till fall och inte dra alla över en kam.

AnnaLundin
0

#33 - Ett halvblod väger kanske 600 kg vilket innebär ca 150 kg på varje värkande hov. Motsvarande shettis kanske har 50-65 kg/värkande hov. För mig är det skillnad.

Jag har haft ett halvblod med svår fång, där faktiskt veterinärerna bromsade mig och mina funderingar om drastiska åtgärder. Hon var jättedålig och högdräktig och jag förslog kejsarsnitt för att hon skulle slippa den extra tyngden. Hon fick då en extra chans just för att hon var dräktig, hade hon inte varit det och så dålig så hade jag tagit bort henne redan då - nu fick hon 1½ år till innan hon avlivades.

exitingsvillemo
0

#36 ja inte vet jag… men att jämföra  en shettis med halvblod???? det räcker inte bara att gå efter vikt på varje hov, även mkh od lär väl tas med och räknas ut procentuellt för att se vilken av rasernasom "bär" den högsta vikten.

Jag menar, jämför då arab och shettis, shettisen bär ju på högre vikt om man ser pöå storleken än araben, som är betydligt nättare och ine behöver samma styrka för att bära upp sig själv… Blev kanske lite virrigt men jag hoppas ni förstår vad jag menar :O)

Daladis
0

#36- Precis så resonerade tydligen min vette. Rätt eller ej? Jag tycker det låter förnuftigt ialla fall, då min mini väger ca 120 kg. Med facit i hand så klarade hon sig jättebra och har idag inga symptom alls. Och oavsett om det skulle vara någon hovbensrotation så är det borta efter ett år, när hoven växt ut igen. För mig är det viktigaste att hon verkar må bra, är pigg och tycker det är roligt att följa med på några promenader med hundarna i bland. Men om hon får gå på grönt några längra stunder iframtiden, nja, möjligtvis med greenguard på.
Vad min vette var mest rädd för var att magen ej skulle klara fenylbutazonet, att hon skulle få kolik av det. Är det någon som hört det förut?
Annars tyckte hon att shettisar hade bra prognos på fång, men det är hennes ord, hon är rätt nyutbildad så har väl inte så mycket erfarenhet, men kanske har "nya" rön istället, vad vet jag? Bra, med otroligt bra djurmoral är hon då. //Erica

[Billan]
0

Fenylbutazon kan ge magsår, medlet är ganska strängt mot magslemhinnan. Lika med alla alla smärtlindrings preparat.

Kratern
0

#36 Ja, det finns många sätt att räkna. Beräkna hovarnas sammanlagda yta också när du ändå håller på.Flört

Pheobe
0

#34 ush ja vad konstig jag är som hellre låter min vän somna och slippa smärta. Fy vad hemsk jag måste vara

exitingsvillemo
0

#41 om din ponny var så pass sjuk att hon aldrig kunnat bli bra så gjorde du helt rätt, men fång yttrar sig ju inte bara på ett sätt, det finns mildare form och akutare form.

Jag säger inte att du gjorde fel i din bedömning ang din häst, eftersom jag inte vet hur pass sjuk den var, men att säga att ALLA ponnysar med fång, oavsett form, ska avlivas… Nää, där håller jag inte med.

min fråga igen då! om hästen gör sig illa så pass att den kräver boxvila 2-3 månader med smärtstillande, skulle du avliva den också?

Kris_J
0

Att avliva en häst för att den kräver några månaders boxvila känns för mig vid första tanken inte som ett alternativ. Men så kommer en tanke till det beror nog på vilken häst det är. Jag har en ponny som hatar att stå länge i boxen, om det skulle hända henne något så vet jag inte om jag skulle utsätta henne för det.

exitingsvillemo
0

:) frågan var mest riktad till Pheobe då hon verkar tycka att alla hästar som ngn gång haft fång, ska avlivas oberoende av framtidsutsikter.

Eller har jag missförstått?

Pheobe
0

#42 Det var faktiskt veterinären som sa åt mej att avliva av djurskyddskäl….

exitingsvillemo
0

och tyckte vetten det så håller jag med, i ditt fall, men att dra alla över samma kam?????

Martina. N
0

Kan dom ha fång utan dom klassiska symptomen? värme fångställning etc. Kan dom vara hovömma och halta till ibland?

RC71
0

#47 Första tecknet är ofta stel gång och ovilja att röra sej. Värme och puls kan komma senare. Det är inte ofta dom står i fångställning till en början.

Är din häst öm och haltar till ibland kanske du ska prova att sko den eller skydda hovarna från slitage på annat sätt. Det troligaste är att den är ömfotad.