Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 1185 ggr
stallostby
0

Stor för sin ålder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag börjar bli orolig för Gapona som är nästan lika stor som sin mamma. Hon är 7 månader och snart lika stor som Grace som är 99 cm. Är hon normal eller blir hon över måttet?

Om hon är över 103 cm som treåring antar jag att hon inte får diplomet (förutsatt att hon uppfyller övriga krav) Men blir hon inte över 107 cm är hon väl ändå ok att avla på?? (förutsatt att övriga krav är uppfyllda)

Annette
0

105 cm är det väl som 3-åring?

Min 6½ månaders fölunge är 85 cm hög.

stallostby
0

ursäkta..105 cm menade jag för en treåring.. Jag har inte mätt henne men hon är nog minst 90 cm!

StuteriSolo
0

Mitt stoföl som är född 24/6 är större än vår valack som är 87 cm, det var ett tag sedan jag hade ett shettisföl med liten mamma(96 cm) men jag tror de växer ganska fort för att sedan plana ut, vår fyraåring har en maxad mamma, och hon var ju minst i flocken hela tiden, så där tänkte jag inte på hur hög hon var, men jag tror hon var runt metern som ettåring på våren.(104 idag)

PP
0

Min uppfödning var som ettåring 96 cm. Båda föräldrarna var 99 cm (tills mamman slutmättes i år som 14-åring och de fick henne till 100,5).

Som treåring mätte hon mellan 100,5-102,5 (beroende på vem som mätte) och nu som sexåring är hon mätt till 104 cm med skor.

De växer mest under första levnadsåret, så jag tror inte du behöver oroa dej för att hon växer över.

stallostby
0

Tack för era svar!  Då utgår jag från att hon blir en normalutvecklad individ.

Pernilla77
0

Jag har en sto som är född 07, hon är ca 101 cm.
Hennes mamma var 105 cm som tre åring och är nu 106,5 cm.
Hennes halvsyster (samma mamma) är född 05 och blev i år mätt till 102 cm och hon har varit det sedan hon var 1½ år

Jag har en  avkomma till efter detta sto, alla tre är efter olika hingstar och de i princip växt klart innan de fyller 2 år, sedan breddar de sej bara.

Så jag tror inte att du ska vara orolig

Moheda
0

Mitt hingstföl, född 1/6, är också stor! Han har vuxit jättmycket och fort, är säkert redan runt 90 cm. Mamman är 105 cm och pappa 99 cm. Är det vanligt med övervuxna shettisar?

Annette
0

Men inte växer de väl 15 cm till? Är de 90 cm nu tror inte jag heller man behöver oroa sig.

Pheobe
0

Mitt hingstföl är större än sin mamma, han är 7 månader

Ahnna
0

Min 8-månadersbebis (standard) växte fort om minilånestoet som är 78 cm, och är nu bara lite mindre än mamma. (Som var 98 cm förra året.) Är inte orolig att hon ska växa över, i alla fall inte än. Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

StuteriSolo
0

Shetlandsponnyer växer mest första året av alla hästraser.

Man blir ju litet nervös när fölisarna går omkring och växer om sina mammor med raketfart, men som tur är stannar farten av, för fortsatte de i samma tempo skule de väl vara runt 150 cm vid tre års ålder :D

Min fölunge är ungefär lika hög som mamma idag så… Men vi hoppas på en parkompis till fyraåringen så sisådär 104 cm vore ju kul :D

ThiffannyJ
0

Mitt standard föl, Nightingales Black Ace, mättes i dag till 89,5 cm. Han är e. Pavarotti RS 383, och är född den 8/6-08

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Milla
0

Jag har ingen anning om hur stora mina är, ska se om jag kan mäta dom i morgon.

Ska jag tippa på någon så tror jag att 7 månaders hingstfölet och stofölet på 6 månader är runt 90 cm, samt den lilla 7 månaders hingstungen nog inte ens är 85 cm.

Jag återkommer i morgon med riktiga mått Glad

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

Jag har ju mätt mina och Doc Hudson är 92 cm precis lika hög som våran åring är *S*

Sen är ju Via bara 84 cm hög så nog är det skillnad i höjden på fölen , det skiljer bara några dagar emellan dessa två.

Kris_J
0

Elinda född 11 juni är 87 cm idag. Moder är 98 cm och fader 102 cm.

Veritas odium paretFörvånad

Milla
0

Nu ska vi se.

Pride född 6 maj är idag 86 cm. Mamma 98 cm och Pappa 98 cm

Daim född 13 maj idag 91 cm. Mamma 98 cm och Pappa 98 cm

Milli född 4 juni idag 90 cm. Mamma 100 cm och Pappa 98 cm

Pheobe
0

vad små dina är milla. Nu blir jag nervös på att långben ska växa över

Milla
0

#17 tycker du? Ja Pride är ju inte så stor han var ju bara 54 cm när han föddes. Men hur stor är din långben då?

Milla
0

Sorry Pride var 56 cm när han föddesGlad

Pheobe
0

Lånben är snart 100 cm

VeronicaP
0

#18 Pride har ju växt om Via nu ju *S*

Frida-E
0

Mätte Tinto igår, tycker han vuxit massor men han var "bara" 81,5 cm. Han är snart 7 månader, mamma är 95 cm och pappan trooor jag var 102 cm..