Smitta
Läser följande på STC:s hemsida:
Influensa i hela landet
081205 kl 12.04

Enligt olika rapporter kan konstateras att influensan har spridning i stora delar av landet.
Vi återkommer nästa vecka med ytterligare information. Det är viktigt att alla utövare informerar sina banor vid misstanke om sjukdom och omedelbart isolerar sina stall.
Uppmaning
Vaccinera omedelbart alla friska hästar som är ofullständigt vaccinerade (=helt ovaccinerade eller har sin vaccination längre tillbaks i tiden än fem månader eller okänd vaccinationsstatus).
Det är kanske inte bara jag som läser där. Men för dom som inte gjort det så är det en bra info källa att se vart smittsamma sjukdomar finns.
Länken naturligtvis: http://www.travsport.se/sinfo?kommando=smittInfo
Huruvida man behöver "panikvaccinera" eller inte får väl litegrann avgöras av hurpass stor risk det är att man får hem smittan till stallet. Bor man isolerat, aldrig är ute och åker med hästarna så här års och inga andra hästar passerar på nära håll, så känns vaccinationen kanske lite överflödig att göra i panik.

Felet är väl att eg så var STC alldeles för sena med att stänga banorna helt och hållet så därför har smittan spridits väldigt snabbt och som sagt vissa banor verkar aldrig ha smitta hm …
hörde av en hovslagare nu att dom har influensa på en travbana, men den banan finns inte med på listan…
#3 - problemet är väl att de vill undvika att stänga banorna till nästan vilket pris som helst, för att inte missa så mycket av spelet på hästarna, så det körs tävlingar med bara det drabbade stallet stängt. Och vips upptäcker man att hästar som varit där fått med sig smitta hem = smittan sprids kors och tvärs över landet på kort tid. Och förlorare är travhästägarna som inte kan komma undan smittan som någon annan dragit hem från en bana som borde ha varit helt stängd.
Mina eg$na pållar är ovaccinerade mot influensa och kommer så förbli, åtminstone just nu. Jag flyttar inga hästar och inga passerar här heller.

Hm tycker länken är lite jobbig, kunde dom inte ha nån karta av nåt slag med prickar där det finns influensa så man slipper kolla 100 artiklar…
Nån som vet hur länget är i Småland, kalmar län? Finns nämligen en kuse i stallet som har feber och är hängig.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#6 - Jag läste igår (i den här tråden på ponnytrav ifokus) att det var konstaterat i ett stall i Ankarsrum och misstanke i ett stall i Bergkvara.
Det är ju en anmälningspliktig sjukdom, så kontakta veterinären om misstankarna kvarstår. Det är ju bäst för alla parter om man kan vidta rätt åtgärder direkt…

#6 Tänkte detsamma! Men han är väl på bättringsväg va? Har inte hört nåt om influensan här omkring men som sagt vore skönt å veta om det är nåt på G här omkring..

#9 han är piggare nu och febern är nere sen 3-4 dagar =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~