Godkänd hingst...
Hej alla.
Hoppas ni kan hjälpa mej med några frågor.
Om en hingst är godkänd i Norge, räknas han då som Internationellt godkänd och automatiskt får betäcka?
Måste han registreras om till svensk för att få betäcka?
Är det lättare att få honom godkänd i Sverige då han redan är godkänd i Norge?
*nyf* Mia.
Har du kollat stammen? Norge är med i Ispc och skall därför räknas som fullvärdigt medlemsland, sen hur det ändå räknas hos oss vet man ju aldrig…….

Jo, jag har kollat stammen.
Kul att någon svarade. Att läsa sig fram till allt på SSS´s sida är för mig en djungel. 

Luskat lite mer…han är registrerad i SSS.

Han borde vara godkänd även i Sverige som en internationell hingst, fast du kan ju även visa han i sverige om du vill ju och kunna fån han godkänd här med ..

Spelar det faktum att Norge inte är med i EU ingen roll i en sådan här fråga?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Nä, det tror jag inte. Norge är ju med i ISPC och då ska väl moderlandets regler gälla antar jag

#6 Antog det, men man vet ju aldrig…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Frågan är ställd på bukefalos också http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=693336
Tydligen har en hingst som var gdk i Norge fått tummen på premiering här, för att Norge inte är med i EU.
Så då är ju frågan, VAD är korrekt? Har premieringsnämnden gjort rätt eller fel? Är det EU eller ISPC som styr?
En hingst godkänd i Norge är inte automatiskt godkänd i Sverige eller annat EU-land. Det spelar ingen roll om Norge är ISPC-anslutna utan de är tyvärr inte med i EU och då gäller dessa regler.
Hingsten måste registreras i Sverige, visas på avelsvärdering, göra bruksprov och bli exteriört och veterinärt godkänd för att kunna stambokföras här.
Så har reglerna varit, rätta mej om jag har fel.

Ska försöka klistra in ett par rader…
8.4 Riksstambok hingst- Internationell sektion
Öppen för importerad hingst godkänd i annat land inom av ISPC godkända stamboksförande föreningar efter 1 juli 1993. Hingst från Tyskland skall vara godkänd efter den 24.4.99.
För att stambokföras skall hingsten:
- ha verifierad härstamning styrkt av identitetshandling, hästpass,
- vara avelsvärderad under det år stambokföringen ske,
- ha genomgått veterinärbesiktning och uppfyllt de veterinära kraven,
- ha en fullständig härstamningskontroll, DNA av individen själv samt blodtypning/DNA av fadern och modern om dessa är i livet.
Hingsten behåller sitt utländska identitets- registreringsnummer
I denna text finner jag inget gällande EU. Var finns det mer att läsa om detta?
Norge är med i ISPC och då borde det gälla…?
Han är ( enligt webstamboken ) endast visad på utställning här i Sverige.
Har skrivit säljaren med olika frågor men inte fått svar ännu.
Fortsätt diskussionen, jag läser med intresse. Man lär så länge man lever. 

Ja jag tycker att det borde gälla om man läser de reglerna som du har skrivit in här i #10

Jo, Veronica.P, det ska stämma efter mina efterforskningar.
Tyvärr, fick jag besked på idag att han är såld. 

Ok Mija vad tråkigt då att han blev såld , om du nu var intresserad av han.
Så då fick du svar , att de är även godkända i Sverige då ?? Kan ju vara bra att veta i framtiden ju ..
Såld! visst gick han för 3000:- en skymf mot värdet på ponnyerna tycker jag.
Va en godkänd hingst i annat land??ojoj
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Såldes det en i Norge godkänd hingst för 3000 Kr, eller har jag fattat fel?

ja jag fattar inte heller om den såldes för 3000 i Norge det verkar konstig tycker jag då de brukar kunna ta bra betalt ..
Nej! den ponnyn som Mijja pratar om såldes här i Sverige för 3000:- alltså Bellman Pinoccio
han har Norsk ägare, men har haft hingsten här i Sverige…
Nog tycker jag att man bör försöka hålla priserna på en betydligt högre nivå, även om hästarna ej har avelsvärde så har dom väl ändå ett bruksvärde, vart ska vi sätta gränserna?
Det spelar ingen roll vilken häst det är för 3000 kr tar jag inte ens för mitt hingstföl. Tycker det är ett horribelt lågtpris
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
# 18 Tack nu tror jag jag förstår.
Det kan ju finnas saker i det hela som vi inte vet, men nog är väl en frisk fin påller värd mer?
#23 absolut!

#23 SJÄLVKLART ÄR SHETTISAR VÄRDA BETYDLIGT MER DET VET VI VÄL ALLA!!! OCH JAG HÅLLER MED ATT DET ÄR ÅTSKOGEN ATT SÄLJA SÅ BILLIGT!
Men ägaren kan ej ta tillbaka honom till Norge, fodervärden (jag alltså) kan ej ha kvar honom här längre, hon har annonserat ut honom för högre penning men ej fått något napp, så ägaren var nu i halvpanik eftersom hon inte hittade någon som ville köpa honom snabbt! Därför det låga priset inget annat!!!

Ok , men han är en godkänd hingst i Norge?

#26 Ja han är godkänd i Norge, visad i Sverige 2 gånger med som bäst 36p tyvärr! Det är anledningen till att jag ej köper honom själv såklart..vill ha godkända hästar till avel. Men han är en fin kille och jag tycker att 36p är orättvisa poäng, även om han kanske inte är värd 40, så tycker jag 36 är orättvist!!
men tyvärr så dömmer ej jag hästarna..
# 27 Det är nog så att det är marknaden som bestämer vad varan är värd. Om ingen är beredd att betala mer vd ska man göra?
Du har ju gjort vad du kunnat, ingen skugga över dig.

#27 Jag kan nog inte påstå att jag gjort så mycket alls, visat honom och blivit besviken (som vi alla blir när det ej lyckas på hinsgtpremiering) sen har jag bara väntat på att ägaren ska bestämma vad hon ska göra med honom..tyvärr blev det denna utgång (vill ha honom själv..men känns så onödigt att ha en hingst utan att ha han i avel!) men han får det nog bra där han hamnar i Älvsbyn och vi kommer att sakna det lilla charmtrollet!!
Till och med min man säger att det är trist.. konstigt nog!! Annars tycker han mest att vi har för många av varan..hihi!
#29 Jag är säker på att efter som du (och din familj) gillar honom har ni valt ett bra hem till honom. Det är väl att göra vad man har kunnat?