Domarjäv?
Har ju ett sto efter Almnäs Origo(stoet kommer inte från Almnäs stuteri) och om jag skulle vilja visa henne på utställning där Torsten Jeppsson är domare… är det jävigt eller inte? Hur pass när aska det vara för att det blir domarjäv? Ska domaren ha ägt hästen eller det räckeratt han äger hingsten som är pappa till ens häst???

Det är jäv i ditt fall, tyvärr.
Har för mig att domaren inte får ha fött upp, ägt eller äga någon av föräldrarna (hur är det med mor-/farföräldrar?)

Jag ska helt ärligt erkänna att jag är jättedålig på det där men jag vet att jag har visat ett sto för honom som hade Origo som farfar och det var ingen som reagerade och inte jag heller om jag ska vara ärlig.
Här är en länk till russ sidan där det står lite om Jäv borde ju vara samma regler för oss kan man ju tycka.
okej då kan jag inte visa kefir men kanske kelda då som har honom som farfar…
…får kolla upp det mer inför visningarna…
Reglerna för jäv vid utställning finns i sin helhet i storeglementet.
Veritas odium paretFörvånad

#4 *ler* det orkade jag inte leta upp ;-)
aha då e det bara o kolla där..TACK!
Då hjälper jag till lite - så här står det i Storeglementet:
9 Jäv
Förvaltningslagen (SFS 1986:223) § 11 och 12 gäller vid avelsvärdering av ston och bedömning av unghästar.
Förvaltningslagens regler beträffande jäv:
"11 § Den som skall handlägga ett ärende är jävig
1. om saken angår honom själv eller hans make, förälder, barn eller syskon eller någon annan närstående efter om ärendets utgång kan väntas medföra synnerlig nytta eller skada för honom själv eller någon närstående,
2. om han eller någon närstående är ställföreträdare för den som saken angår eller för någon som kan vänta synnerlig nytta eller skada av ärendets utgång,
3. om ärendet har väckts hos myndigheten genom överklagande eller underställning av en annan myndighets beslut eller på grund av tillsyn över en annan myndighet och han tidigare hos den andra myndigheten har deltagit i den slutliga handläggningen av ett ärende som rör saken,
4. om han har fört talan som ombud eller mot ersättning biträtt någon i saken, eller
5. om det i övrigt finns någon särskild omständighet som är ägnad att rubba förtroendet till hans opartiskhet i ärendet.
Från jäv bortses när frågan om opartiskhet uppenbarligen saknar betydelse.
12 § Den som är jävig får inte handlägga ärendet. Han får dock vidta åtgärder som inte någon annan kan vidta utan olägligt uppskov.
Exempelvis föreligger jäv då:
- Domare, dennes make/maka/sambo eller dennes nära släkting (föräldrar, barn eller syskon) ägt, tränat eller under längre tid haft aktuell häst uppstallad.
- Domare under de senaste 5 åren varit ägare till aktuell hästs far eller mor.
- Domare anser sig själv jävig.
Den som känner till en omständighet som kan antas utgöra jäv mot honom, skall självmant ge det till känna."
så om jag fattar det rätt kan han dömma även Kefir OM det är mer än 5 år sedan han ägde Origo, eller? Samt om Torsten själv anser sig "ojävig"..
SSS utställningsregler är följande:
Vid utställning med endast en domare äger ingen rätt att delta med ponny som domaren är uppfödare eller ägare till eller har ägt. Ej heller får domare vara ägare eller uppfödare till far eller mor till den utställda ponnyn.

#9 Vad hittade du den informationen , jag har letat men inte hittat den nämligen . Hade för mig att det var något sådant på shetland men tänkte att det kanske var ändrat .

#10 Det står väl i proppen?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Fast helt ärligt är det inte alltid så lätt att ha koll på vilka hästar domarna har ägt
, jag har noll koll på vilka domarna har ägt , lättare om de är uppfödare till dem kanske om de har stuteri namn annars tycker ju inte jag att det är lätt att ha koll.

#12. Den utställningsansvarige skall väl ha extra koll på detta, antar jag.
Ännu mer krångligt blir det när det är utställningar för flera raser.
Det fick vi erfara i SPA i somras, massa Welshar anmälda och en Welshmänniska som dömde.

Fr o m nästa år, följer SSS:s SH:s jävregler. Om jag nu minns rätt tillkommer då att domaren inte får döma avkommor till häst som denne ägt inom de närmsta fem åren (men avkommor till t ex hingst domaren ägt för sex år sen går antagligen bra ;-) och att jäv även gäller mänskliga släktskap.
Allt står i grundpropositionen som säkert kommer ut i sin uppdaterade form inom kort.

/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Så här står det ordagrant i grund propparna:
Jäv
Förvaltningslagen (SFS 1986:223) §11 och 12 gäller vid Sveriges Shetlandssällskaps utställningar och omfattar dess regler om jäv.
Vid utställning med endast en domare föreligger jäv och ponny äger då inte rätt att delta om:
- Domare, dennes make/maka/sambo eller dennes nära släkting (föräldrar, barn eller syskon) ägt, tränat eller under längre tid haft aktuell ponny uppstallad.
- Domare under de senaste 5 åren varit ägare till aktuell ponnys far eller mor.
- Domare anser sig själv jävig.
Den som känner till en omständighet som kan antas utgöra jäv mot honom/henne skall självmant ge det till känna.
Då ska det ju stämma som jag sa att OM Torsten inte ägt Almnäs Origo de senaste 5 åren kan jag ställa ut henne för honom OM han vill det..
Om man som domare får katalogen i förväg kan man själv anmäla jäv. Det är självklart när det gäller avelsvärdering av hingstar och ston.
Däremot, när man som jag föredrar att döma utställningar utan katalog och inte vill ha den i förväg, blir det ett problem om ansvaret för jävsfrågan ska ligga hos domaren. I utlandet dömer man alltid utan katalog. Där är det utställaren som bär ansvaret, att inte ställa ut någon ponny som kan förorsaka jäv. I England brukar det stå i propositionen vilket uppfödarprefix domaren har och t ex att ponnyer med prefixen A och B i namnet ej är berättigade att delta. Det borde vara så här med.
Hlsn M

" I England brukar det stå i propositionen vilket uppfödarprefix domaren har och t ex att ponnyer med prefixen A och B i namnet ej är berättigade att delta. Det borde vara så här med. "
Lät som en ypperlig ide´att ta efter!
#18 - det man missar med det systemet är dels de som importerar ponnyer som de kanske använder något-några år i sin egen avel och dels de som köper upp andras ponnyer.
Möjligen förekommer detta oftare i sverige än i GB? ffa importerna
#15 Har en liten fundering angående grundproppen om någon kan hjälpa mig med den?
Det verkar som om man har gått tillbaka till att unghästarna bara behöver ha 38 poäng som klassvinnare för att tävla om championaten men i reglerna för BIS och reserv BIS så står det att klassvinnaren måste ha fått guld och minst 40 poäng för att få tävla.
Min undran är då om min unghäst får tävla om championaten men inte får vara med i BIS ringen sedan om den skulle vinna ett championat på låt säga 39 poäng??!! Förstår ni hur jag menar??
Eller är det jag som fått det helt om bakfoten 

#10 Championat vinnare går vidare oavsett poängTill BIS ringen men det är klassvinnarna som måste ha 40 poäng om de också skulle vilja vara med i Bis ringen så fattade jag det som,
Men är det ändrat att det måste vara framma hos anmälningsmottager sista anmälningsdatum eller räcker det att man har poststämpel sista anmälningsdatum?