vila?
min shettis blir ridern 4-6 ggr i veckan, på sommaren typ 2-3 veckor så får hon bara gå i hagen och "äta upp" sig lite och bara vara häst helt enkelt . är det bra? jag tkr att alla hästar behöver det stor som liten . Och det beror ju på hur mkt det blir riden såklart , en häst som blir riden 1-3 gg i veckan kanske inte måste vila? eller?
När hon vilar blir hon ganska så borskämd (A) Rykt, varje dag, ja hon får liksom en stor rykt varje dag, oljade hovar, genomborstad man och svans (fast det har hon alltid) ja hon får bara ta det lungt helt enkelt (min shettis är 14 år)
(Bilden , står och kliar sej mot dörren, pga av massa bromsar och flugor) :P

jag håller med dig i att alla hästar behöver vila.
mina vilar hela somrarna, förutom nån uddatur i skogen då och då. annars får de beta och mysa hela sommaren, medan det ska renoveras och tas in hö etc etc.
fortsätt med din vila du!
medarbetare på djurskydd.ifokus

Här är det också vintervila. December är mörk och kladdig och så är det många avslutningar, fester och annat som tar tid.
okej , jag tävlar inte så mkt på sommaren kanske en utställning , men då blir det oftast vila efter den .. och så sätter jag igång henne sen efter 2-3 veckor :)

#5. Fast en utställning är nog inte så jobbigt att hon måste vila några veckor efteråt.

#5 en utställning e nog inte så ansträngande, som #6 sa. för at behöva vila så länge efteråt=)
dom flesta ponnytravare tävlar ungefär 1 gång varge helg, o då oftast 2 lopp samma dag, men vilar istället över vintern. min shettis vilar nu till efter jul då jag ska börja få upp konditionen som tappats under tiden =P
att hästarna får vila, ser jag, som att dom ska få tid att andas ut o inte överansträngas så att dom får ont i ben lr helt enkelt tröttnar. som i höstas så märkte jag på conrad att han inte tog i lika mkt på träningsbanan. troligtvis var det pga han hade tröttnat på att springa runt där 2 ggr i vec, så när han då fick vila från det i 2 vec så gick det hur bra som helst igen nästa gång =D
men om det är fler tävlingar för dig på vintern, så kan du ju vända på det =D låt henne vila över sommaren o träna henne utan vila på vintern ;D
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
#9 jag menar inte att det är ansträngade så . utan jag tränar henne ganska så mkt till en utställning så hon kommer i bra kondis och hull . sedan så tränar jag av henne typ 2 veckor efter det så hon inte bara ställs av så där ..
Mina hästar har alltid fått vila på vintern (utom unghästar som också fått vila några veckor på sommaren), eftersom det då är så tråkigt väder och mörkt och uschligt.
För hästarna är det säkert trevligare att vila på sommaren när de kan gå ute hela dygnet, men för mig är det mest praktiskt att de vilar på vintern eftersom jag inte har tillgång till ridhus!