Olja vid utställning.
Vill höra med er som använder olja som sista finish.
Har ni matolja typ rapsolja eller barnolja och måste man bada ur oljan när man kommer hem ??
Har ni oljan i man och lugg också ???
Nicke Nyfiken
Barnolja oftast, är smidigare än att släpa med sig en hel liter matolja.
Använder inte oljan så mycket mer längre. Tycker Maria Janssons glanssprayer är mycket bättre. Om jag använder olja så är det vanlig matolja, häller lite på en borste med plaststrån och sedan borstar jag man och pannlugg. Smetar inte in något i ansiktet på pållarna.
Tänk på att mycket olja kan vara skadligt för hårbotten en solig varm dag!
Delad glädje är dubbel glädje :)

Jag brukar ha olja fast bara på huvudet :D På vilket sätt är dte skadligt? Intressant blir dte typ någon reaktion eller blir de lättare solbrända?
:)

Oljan blir väldigt het och kan orsaka brännskador.
Jag använder inte olja. Endast glansspray. Personligen tycker jag att det ser anskrämligt ut med olja i manen och pannluggen. Det blir liksom inte en naturlig Shetlnadspony då….

Jag har inte olja i taglet, utan bara ev lite runt nos och ögon. Men det beror på värmen ute.
Oljan kan hjälpa manen att ligga nere om det är lite blåsigt inne. Men sen vet jag en del domare som klagat över att den del hästar nästan är dränkta i oljan. Det är inte vackert.
#7 Håller med. Det lustiga är ändå att de vinner…
Ingen olja i manen och svansen, i bland lite olja runt nos och ögon men det beror också på vädret.
Men egentligen räcker det fullt ut med Maria Janssons fantastiska glanssprayer.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#8. De kanske har mer goda egenskaper än oljan i manen som gör att de vinner ;)
#11 Kanske, ändå kan jag tycka att en del borde lyfta på manen så domaren ser halsen. Tror en del poäng skulle sänkas då…..

#12. Det finns domare som själva lyfter på manen och för övrigt känner på ponnyerna. Jag har träffat på flera stycken.

#12. Domaren tittar på överlinjen på halsen, och hur bogen sitter, där spelar det ingen roll hur mycket olja och man dom har, visst många lyfter på manen, olja och allt vad det nu är så höjer inte det poängen, visst helhetsintrycket ser ju bra ut, och det är ju med i skjälva bedömnigen, en häst som är fint i ordning tittar man ju till på, mot en som inte har den putsen. Så du får putsa på.

jag använder barnolja ibland i ansiktet runt mule och så , inte man och svans .
Jag något annat till man och svans som är gjort för hästar och som jag köper på lantmännen ;-)
#14 Tror inte jag behöver putsa mer….
Om jag får guld utan puts så kanske jag tycker att det är mer värt..
Dessutom består inte en ponny enbart av en överlinje.

#16. Nej jag har aldrig sagt att det bara är en överlinje, men du diskuterade om halsen och den ingår i överlinjen, du kan säkert få guld utan puts, men en utställning är ju att få dom så snygga som möjligt, jag vill för min del vill ta fram det bästa som går, det är ju trots allt en skönhetstävling.
#17 Jag kanske har helt fel, men halsens ansättning har väl inget med överlinjen att göra?

# 18.I Överlinjen ingår huvud hals bål, och om man använder olja så sitter ju inte halsen varken sämre eller bättre, en del domare inkluderar överlinjen med typen, men jag tror nog dom flesta domarna ser hur halsen sitter trots oljan.
Elisabeth Ljungstorp brukar ju säga att överlingen ska vara en mjuk kurva som går från örat, ner över halsen, över korset och ner i svansen.
Jag tror också fler domare ser halsen, trots olja, men jag håller med dem att ibland är det för mycket med diverse oljor och sprayer. Lagaom är ju bäst!

#20. En grej fick jag lära mig för många år sedan, man tar ett snöre och sätter den emellan öronen och ner till mankens högsta punkt, sedan släpper man snöret vid öronen och håller kvar snöret vid manken, sedan lägger man det på korsets högsta punkt, är det lika långt där, har man en bra linjerad häst, det var Morgan som sa detta en gång, visserligen är det ingen domare som står och mäter, men man kan ju göra det hemma som en kul grej.Visst kan det bli för mycket olja, men jag anänder inte olja skjälv, men smaken är ju som baken.
Samma sak har Morgan lär mej! Nu måttar man ju inte hemma, med det ger ju ett ganska bra hum om hästen hare en kort hals!
Använder inte oljan längre, tycker din Final Mist är 100 ggr bättre!! (Den sprayar jag endas på kroppen och lite i man och svans, ej i ansiktet) Det som är bra med den är att det inte behövs så mycket för att de ska blänka!

#22. Jag tar lite mandelolja i ansiktet, den är jäkligt dyr, men man behöver så lite, ja jag tycker Final Misten är oslagbar, det blir inte klabbigt, och som du säger så behövs det inte så mycket för att dom ska blänka.

Fick nyss höra av en bekant som var spekulant på en tinkerhäst, att en optimal tinker har lika lång hals som rygg. Då ska man veta att tinkerhästar ska vara kvadratiska.
Själv upplever jag inte att min idealbild av en shetland är en som är kvadratisk. Men så gillar jag oxå långlinjerade hästar. Det står förresten ingenting om halsens längd i rasbeskrivningen, bara att "Halsen skall vara väl ansatt mot bogen". Inte heller står det något om ryggens längd, även om en kortare rygg anses vara starkare än en lång (ordet stark är vad som beskriver kroppen i rasstandarden).
Man kan förstås lita till snören och andra mätpunkter hur mycket man vill. Men jag tycker ändå att det är prio ett att ha rasbeskrivningen i åtanke när man bedömer hästar. Blir det för mycket eget tyckande eller att man bedömer olika raser på samma sätt, kan det som är specifikt för en ras snart suddas ut. Därav min inledande smiley.
Ett sidospår, ber om ursäkt för det. 
Vad det gäller fettdrypande manar som verkar vara högsta mode på svenska utställningar sen några år tillbaka, tror och hoppas jag att det är just en "modefluga". Ungefär som man "förr" flätade manar och svansar för att få dem vågiga till visningstillfället eller till och med blekte fuxarnas ljusa manar med väteperoxid (!!!) för att få dem så ljusa som möjligt. Kanske ser vi snart väldigt fluffiga och böljande manar på våra svenska utställningar, med tanke på att så många shetlandsuppfödare besöker Holland numera..?

#24. Nu står inte jag och mäter varenda häst med snöre, men som jag skrev så kan man göra det som en kul grej, och givetvis går väl dom flesta efter rasstandarden, men sedan har man ju inte samma tycke och smak, du har en smak och jag har en, jag skjälv vill ha långlinjerade hästar, och att halsen ska vara väl ansatt mot bogen vet väl don flesta antar jag som ställer ut, jag vet presic hur min idealhäst ska se ut, det finns ju hur många modeller som helst, men man avlar ju och ställer ut det man skjälv tror på.

#25 Jag förstår att varken du eller domaren som lärde dej tricket använder sej av snöre jämt och ständigt. Men bara att säga att det visar en "bra linjerad häst" tycker jag ger vissa signaler.
Jag tycker det är strålande om alla "avlar och ställer ut det man själv tror på". I verkligheten tror jag att de flesta blir starkt påverkade av poäng och rangering. Domarna har ett stort ansvar. Därför hoppas jag att fler än "de flesta" går efter rasstandarden. 

#26. Nu går inte jag bara efter poängen, utan en nedärvningssäker stostam, sedan att dom är välmeriterade är ju givetvis extra kul, det antar jag också att du tycker, alla har vi ju olika mål med våra hästar, mitt mål är att föda upp sunda vackra hästar, och kommer att så fortsätta med, och detta med rasstandarden tror jag faktiskt dom flesta går efter, sedan finns det väl säkert dom som inte gör det, med det får ju stå för dom.

Jag förutsätter att alla domare dömer efter rasstandarden.
De domare jag inte har förtroende för visar jag inte för
.

#28. Instämmer med dig, dom jag inte har förtroende för visar jag ju givetvis inte för, det säger sunda förnuftet.
#19 Du är rolig du…
Det är klart att halsen ingår i överlinjen…däremot kan du dölja mycket av halsen och dess ansättning genom att t.ex dela manen och "kladda ner den". Därav min kommentar att domarna borde lyfta manen (eller begära att visaren gör det)
En fråga…ditt "snörknep"….är det hur Morgan tycker att en Shetlandsponny ska se ut eller är det enligt standarden? Tycker själv det låter som en mycket lång ponny.
Ska kolla på mina… 
Fast jag tror nog en erfaren domare klarar av att se hur halsen är ansatt utan att behöva lufta på manen.
Jag har varit på flertalet extariörkurser, för Morgan, och han talar mycket om bogbladets vinklar (samt även korsets). Nu kommer inte jag ihåg exakt hur mycket bogen ska vara vinklad, men med hjälp av dessa behöver man inte alltid lyfta på manen, en erfaren är jag övertygad om att h*n kan "se" ändå!
Sen förstår jag inte problemet med att halsen är lika lång som mellan manken och korset? Den har väl ändå inte nått med att göra om hästen är kvadratisk? Då måste väl hästens ben även spela roll? Jag menar halsen och ryggen kan ju vara lika långa utan att benen är det?
Jag har för några är sedan mätt, man blir överraskad att det stämde, och inte tycker jag att de ser långa ut. Nu mätte inte jag på millimetern…
Om du bestämmer dig att ställa ut din pålle är det du som bestämmer hur mycket arbete och engagemang du vill lägga ner.
Du kan om du vill förbereda pållen under en länger tid innan genom att ge bra mat, se till att dem har bra hagar, träning och motion som utvecklar pållen år rätt håll.
Är utställningen i ridhus är det lämpligt att åka till några ridhus för att vänja pållen
Du är tillåten att verka, sko, klippa bort skägget under hakan, putsa till öronen, använda hårvårdsprodukter vid badning, tofsa eller fläta man svans och panlugg innan tävlig.
Du kan prova olika visningsgrimmor och träns för att se vilken modell och färg som passar just din pålle.
Du har full rätt att strunta i att göra något av ovanstående uppräknade saker det är du som väljer om du vill hämta pålle i hagen, lasta och åka till utställningen.
Jag förstår inte vad problemet är om några vill sätta olja, använda hårspray eller vad det han vara för att hålla en bångstyrig man på plats.
#32 Jättebra skrivet Ella!
Amor vincit omnia 

#32. Det är just detta som jag tycker är så kul med att visa Shetland
. Förberedelserna är halva nöjet.

#30. Ja det är möjligt att jag är rolig, det är det många som tycker. Detta med snöret är en ganska kul grej, jag har skjälv provat och det stämde presic, och jag håller med Ellinor där att var och en gör som dom vill, och bogbladet ska ligga runt 45 graders vinkel. Och som du säkert läste så är det Morgan som lärde mig det, skulle det vara något fel att det var just Morgan. Och dettta med halsen, man ser ju faktiskt hur bogen ligger. Om du inte har gått någon exteriörkurs, så är det att rekomendera, man lär sig väldigt mycket på det och erfarhet genom årens lopp, sedan om jag har rätt eller fel är en annan femma.

Morgan är ju väldigt bra på att förklara vinklar och annat om man frågar honom och han tar sig ofta tid till att förklara med när man frågar , kanske inte i utställnings ringen då men annars.
Vi har ju haft han på fölvisningar och sådant och då förklarar han gärna hur han tänker.
Håller med Ellinor i det hon skriver, tycker ju också det är så skoj att jobba med hästen och sen se hur väl den har utvecklats. När en häst utvecklas på rätt håll så känner jag i alla fall att det jobbet jag har gjort under resans gång faktiskt var rätt.
Visst är väl hästarna lika fina ute i hagen smutsiga och så som dom är på en utställning,kropparna är ju så att säga samma, men för mig är i alla fall en väl vidgjord häst som glänser ett strå vassare och jag tittar lite extra på den än en häst som inte är vidgjord.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#31 Sen förstår jag inte problemet med att halsen är lika lång som mellan manken och korset? Den har väl ändå inte nått med att göra om hästen är kvadratisk? Då måste väl hästens ben även spela roll?
Du har förstås helt rätt! Det var jag som uttryckte mej fel.
Tvärtemot #30, tycker jag det låter som en kortlinjerad häst om snörtricket stämmer, då shetland sällan har direkt långa halsar. Men jag ska testa på mina som är av olika modell (harmonisk, kortlinjerad, långlinjerad) och får kanske återkomma med en fullständig avbön. 
Det jag reagerade på från början, är att jag hört detsamma om tinkerhästar och jag vet hur sådana ska se ut. Där kan man bli förvånad över att de överhuvudtaget får plats med en sadel på ryggen!
För övrigt förstår jag inte varför så många sätter likhetstecken mellan en ponny som visas naturlig och en skitig som hämtats direkt ur hagen… En häst kan naturligtvis vara groomad efter konstens allra regler utan att för den skull se oljig eller tillgjord ut. För mej är det inte konstigare än att en naturlig make up skiljer sej från en drag queen.
Men jag håller helt och hållet med om att alla gör som man själv vill och tycker att ens häst ska presenteras.

#38. Alla hästar är uppbyggda på ett och samma sätt utom Araben som har en till två ländkotor mindre. Men du får prova tricket, man blir rätt förvånad.
# 38 Är inte hur olja eller spray i manen en ganska harmlös fixning för att ponnyn ska se så fin ut som möjligt?
Skulle jag verkligen vilja påverka en pålle utseende skulle bygga om den med träning. Jag skulle genom att tömköra den få den att sätta musklerna där jag vill ha musklerna på pållen. Den träningen måste man hålla på hela tiden eftersom den pållen inte är konstruerad för att sätt musklerna på det sättet så återgår den till sitt vanliga utseende när man slutar träna.
En pålle som är markbunden kan man träna att lyfta på benen genom att springa över bommar.
Det är så enklare med pållar som är rätt konstruerad exteriört de musklar sig automatiskt på rätt sätt genom att röra sig naturligt i tex hagen.
Jag håller med dig om att är man riktigt duktig på att fixa till sin pålle ser man inte att den har olja eller vad det han vara i manen eller ansiktet.

#40 bra sagt i flera av dina inlägg kan inte riktigt förstå vad det spelar för roll om man fixar sin häst de som inte vill de och får sämre intryck av dommer gör det då. Jag tycker det är kul attd et är glamour över det hela det är ju det minsta man kan göra för att påverka hästens utseende det stora jobbet är ju som ellinor säger är själva träningen av hästen.
#40 Åh, sådana hästar vill jag ha…..som tränar sig själva i hagen
. Tänk om jag själv vore en häst i så fall, att jag blev vältränad av att sitta i soffan och dricka kaffe
.
# 42 Du får fixa en större miniflock så motionerar de sig själva bättre
#43 Ja jag får nog göra det……men jag får väl resa mig från soffan ibland då tex för att fylla på kaffekoppen
.
# 44 Va måste du resa dig och hämta påfyllning
.
Börja träna lite lydnad med pållarna så kan du ha dem inne och serva dig i soffan.

#45. Ja! Ta in dem i huset, vetja. Då kan det sluta så här
:
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=90434
# 47 Mina pållar är rumsrena är inte dina det?
#38 För övrigt förstår jag inte varför så många sätter likhetstecken mellan en ponny som visas naturlig och en skitig som hämtats direkt ur hagen… En häst kan naturligtvis vara groomad efter konstens allra regler utan att för den skull se oljig eller tillgjord ut. För mej är det inte konstigare än att en naturlig make up skiljer sej från en drag queen.
Men jag håller helt och hållet med om att alla gör som man själv vill och tycker att ens häst ska presenteras.
Exakt!
Tyvärr vill man gärna vrida och vända på det jag skriver, men jag har vant mig vid att vara "hackkyckling" nu. Tolka det jag skriver som ni vill ni.
Står ändå för att jag tycker det är fel att försöka dölja brister genom t.ex delad man. Man lurar bara sig själv i sitt fortsatta avelsarbete om man förskönat ponnyn och sen tror att den skulle fått de poängen utan "överdriven" försköning.
Visst är det en skönhetstävling, men många använder resultaten som mått på sitt avelsarbete…..
# 49 Helt seriöst tror du verkligen att man kan dölja brister genom att tex dela manen?
Om någon vill dela manen eller lägga över all man på en sida på sin pålle är det överdriven försköning?
Vi visar våra ponnyer både med delad man samt några med man en på en sida beroende på vad de passar i och manens struktur. Jag tycker du uttrycker dig mycket nervärderande när du skriver att "jag lurar bara sig själv i sitt fortsatta avelsarbete om man förskönat ponnyn och sen tror att den skulle fått de poängen utan "överdriven" försköning".
Du skrev att du var "hackkyckling" prova att var lite mer ödmjuk och utgår inte från att alla människor fuskar så blir du säkert bemött på ett annat sätt.

#49. Jag tycker din kommentar är en förolämpning till domarkåren.
Jag tror mina ponnyer får samma poäng även om domarna ser dem skitiga i hagen. Men på en utställning vill jag att de skall vara ordninggjorda så bra jag förmår. Dels för att det är en skönhetstävling men också för att jag tycker det är roligt att visa upp en prydlig ponny.

#51 Håller med!

Dela en man kan man ju göra för att framhäva saker också, inte nödvändigtvis för att dölja vare sig det ena eller det andra.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Mycket bra skrivet #50 och #51

#53 Har faktiskt varit med om att en domare varit fram och lyft på manen och därefter sagt: "Den här har så bra hals så den behöver du inte dela manen på!"
Så nog både ser de och känner till de flesta "knepen".
Fast just delad man, har väl blivit lite av en grej på shetland. Tror inte att många ens tänker på att det kan framhäva överlinjen och den rikliga behåringen eller "förlänga" en kortare hals längre, utan att det mer "hör till" när man visar shetland.
#49 Men på en utställning vill jag att de skall vara ordninggjorda så bra jag förmår.
Nu gör du det igen - likställer en ponny som visas i naturligt skick med en som inte är iordninggjord.
Man får tycka olika och skönhet ligger naturligtvis i betraktarens öga. Men jag vidhåller med en röd gris envishet att en ponny kan vara ordentligt groomad och en riktig prydnad i utställningsringen utan att se tillgjord ut.
Enligt brittisk tradition ska MoM-raserna visas naturliga. För mej innebär naturligt inga flätor, inga schackrutor, inga blanklackade hovar att spegla sej i (därmed inte sagt att hovarna ska vara skitiga), inget glitter och en man som kan röra sej i vinden. Jag har inget emot delade manar, men känner heller inte att det är något måste för att en ponny ska framstå som väl iordninggjord.
Däremot har jag vansinnigt svårt för delade, stripiga manar som i slutet på utställningssäsongen börjar se rätt utslitna ut och/eller där man precis kan se hur tofsarna har suttit och där manen är så inpackad av produkter att den inte skulle ändra läge ens i en tornado…
Det är inte en naturlig look i mina ögon. Andra tycker det är vackert (antar jag). Och det finns väl inga rätt eller fel när det kommer till tycke och smak.
#41 Glamour känns kanske inte som rätt ord för mej när det kommer till shetlandsutställningar (kanhända att vi lägger olika värdering i det ordet), däremot får det gärna vara mer show än vad det många gånger är. Jag har varit på en arabhästutställning i mitt liv och jag har fortfarande inte riktigt hämtat mej från att det i deras program fanns en hel A4-sida med saker som inte var tillåtna att utsätta sina hästar för i jakten på att få dem så "vackra" som möjligt…
#40 Du ställde en fråga till mej: Är inte hur olja eller spray i manen en ganska harmlös fixning för att ponnyn ska se så fin ut som möjligt?
Jo, det är verkligen harmlöst i jämförelse med vissa saker som var upptagna i arabprogrammet…
Vill passa på att fråga dej om en annan sak i ditt inlägg, nämligen:
En pålle som är markbunden kan man träna att lyfta på benen genom att springa över bommar.
Är detta något du själv har erfarenhet av? Nyfiken, för när jag har provat, över bommar eller i högt gräs, så lyfter nämligen ponnyerna så fint på fötterna så länge de är tvungna. På plant/kortklippt underlag återgår de till sitt vanliga sätt att röra sej igen. Kanske jag inte varit ihärdig nog? 
Har för mej att jag läst i en bok om en av rasens allra största uppfödare att de tränade hästarna i löst underlag där de grävt ner plank på avstånd de tyckte var lämpliga så att hästarna lärde sej att ta längre steg (så långa att de trampade på planken istället för att gå i det djupa). Man måste ju ändå imponeras av uppfinningsrikedomen hos dessa människor som verkligen ville ge sina hästar de bästa förutsättningarna att lyckas i utställningsringarna.
Själv tycker jag mej ha märkt en förbättring av rörelserna på mina ponnyer iom att de har börjat köras för vagn. Jag har tänkt att det har att göra med att de stärker sina muskler och hittar en balans så att de orkar bära sej på ett annat sätt…
Oj, det blev ett långt inlägg! 

Fast jag tycker ju att våra ponnyer som går på trav får sämre travrörelser när de visas för hand och anledningen har jag fått för mig att de inte tar i ordentligt längre när vi visar för hand.
När de går framför vagn så har de sådant baksteg som heter duga och verkligen benlyft osv men för hand blir de lite nochalanta och tar knappt i med bakbenen,
Därför tror jag att det finns en hel del bra travare som får dåligt på traven när de visas för hand.
Har också varit med om flera gånger där domarna lyft på manen, pannlugg och svans tom om den är bred och lång.
# 55 Jag har samma erfarenhet som du av bommar. Jag vet speciellt en pålle som jag var med och tränade skritten på så länge han tränade bommar och han fick gå promenader i jobbig terräng på ett nyavverkat område var skritten Ok. Han förlorade sin OK skritt direkt om man inte underhöll hans träning. Samma sak med de pållar som man bygger en snygg sida på med hjälp av tömkörning den fina sida försvinner direkt när man inte underhåller träningen för ponnyn är inte konstruerad så att de sätter musklerna på rätt sätt.
Desto bättre exteriör en ponny har ju enklare är det att den musklar sig själv på rätt sätt. Jag har aldrig varit med om att rida in en shetlandsponny men de ponnyer som vi har kört in som har höga poäng på typen har så lätt för sig, de både drar och jobbar med kroppen på rätt sätt .

#55. Det gjorde jag inte alls, jag skrev vad jag tycker. Och jag vill använda pälsglans mm i lagom mängd för att jag skall tycka att jag presenterar dem i ett för mig bra skick. Mina ponnyer åker inte runt på utställningar hela sommaren, så risken att manen tunnas ut eller att det syns vart tofsarna suttit är inte särskilt stor.
#57. _Desto bättre exteriör en ponny har ju enklare är det att den musklar sig själv på rätt sätt.
_Ang min valack så har två olika domare frågat om han används mycket eftersom han varit så välmusklad och i så fint hull. Men sanningen är att han bara gått i hagen.
#45 Jag har försökt att dressera gubben till att hämta kaffe och det går framåt på den fronten
men hästarna får nog hålla sig utanför husdörren annars kan min vakthund döden bli lite konfunderad eller om jag ska vara ärlig….rädd ! Men det vill hon inte att jag talar om för någon för hon är superstor och kan låta som Baskervilles hund men har en liten "spökperiod".
Det här med att styla pållarna är inte riktigt min grej. Jag badar dem och borstar dem och sprejar rikligt med pälsglans som jag hävdar är en hästägares bästa redskap/överlevnadspryl. Jag har på måfå försökt att dela manarna med "tajta" flätor, till saken hör att jag är fruktansvärt dålig på att fläta. Det brukar alltsom oftast sluta med att jag använder ett par väl varda ord och i desperation eller ren utmattning halvskriker att jag sk..er i hur odjuret ser ut. Det finns säkert många som skrattat åt mina halvlama försök till en proffsig styling. Men vad tusan gör man när klockan tickar iväg och man håller på att bli uppäten av mygg, magsäcken är tom och migränanfallet börjar komma krypandes ? Jo det är då jag inser att det är mycket snyggare att sminka sig naturellt = man använder div skönhetsmedel men det får inte se så ut. Jag tycker inte heller att det är fint med oljiga manar. Jag beundrar innerst inne de som har tid,ork och viljan att borsta och rykta sina hästar så att de blänker men eftersom jag är bekväm så kör jag lite "halvfabrikat" = foxfire.

Annalena! När du flätat ca 10 pållar kvällen innan en show så går det av bara farten
Man flätar nästar fingrarna på sig själv!
#60 Jo det förstårs men jag har ju inte 10…..än
. Dottern som har långt hår får jag inte komma i närheten av för hon har insett att jag inte kan fläta. Det kanske är nåt fel på fingrarna eller lederna eller är det tålamodet ?

Flätar ni era ponnyers manar? Jag gör bara tofsar. Flätar man blir det väl lockigt och det skall väl inte taglet vara på en shetlandsponny.
#62 Flätar manen när den är torr. Har provat att tofsa, men de flesta av våra ponnyer har så tjock man, så då står den bara rakt upp. Sen tycker JAG att det går fortare att fläta än att tofsa, men det är nog bara en vane sak. Tar ur flätorna innan jag åker hemmifrån och gör den mesta av putsen hemma med.
Jag brukar göra ett försök till flätor när manen inte vill ligga åt det hållet som jag vill, men bara närmast mankammen och en bit ner. jag har en puckopinne som har översta delen av manen åt ett håll mitt på halsen så hänger den åt andra hållet och längst ner åter åt det första hållet. Jag kan inte riktigt förstå hur den ponnyn sköter sitt utseende men inte är det med borste i alla fall.

Jag tofsar och använder olivolja!!! And proud of it!
#62 Flätar man blir det väl lockigt och det skall väl inte taglet vara på en shetlandsponny.
Det har du rätt i….och inte ska väl en Shetlandsponny ha oljigt tagel heller…?
Det står faktiskt i reglerna "Ingen konstgjord färgning eller make up"
Gränsfall vad en helt inoljad man ska räknas som….

#66. På de utställningar jag brukar vara på upplever jag det inte som att ponnyerna dränks i olja. Man kan ju faktiskt använda saker lagom också
.
#67 OK. Men jag har varit med om Reserv-BIS som varit indränkt i olja.
# 68 Du verkar helt besatt av oljan. Sätt olja på dina ponnyer också om du tror de vinner för att de har olja i manen.
Jag har inte heller sett några ponnyer som är dränkta i olja på utställningarna ändå tycker jag att jag har varit på ganska många utställningar senaste åren. Men det har säkert förekommit, det finns säkert fler ponnyägare än dig som tror att olja i manen per automatik ger höga poäng och titlar.
#69 Var i hela friden har jag skrivit att jag tror att det är det de vinner på?
Däremot tycker jag att det är fel att "stylade" ponnyer KAN vinna.
Jösses!!
Tar du åt dig eller….?
Nej du jag tar inte åt mig men visst hade det varit enklare att köpa en flaska olja stället för att lägga så mycket tid, pengar och energi på att avla bra individer.
Den störta anledningen varför vi inte har "dränkt" våra ponnyer i olja är att man måste bada ur oljan när vi kommer hem från utställningen så inte olja kokar på huden av solen. Jag är helt ärligt för lat för att bada om dem på kvällen eller morgonen därpå. Jag tror oljan kommer att försvinna, det finns så bra glanssprayer som ger lite tyngd åt manen och som man inte behöver bada ur.
Min erfarenhet genom åren av exteriör utställningar på hund, katt, ponny och kanin är det går lite mode i olika saker. Vinner en ponny som har delad man delar nästan alla manen på sina ponnyer, vinner en ponnyer med vita grimma vill alla ha vita grimmor till sina ponnyer. Förmodligen placerade sig en ponny bra med olja i manen och då ville alla ha prova det.

#71 En nyfiken fråga-vad ger oljan för resultat som inte glansspray och liknande kan ge?

#68. Om du vill vinna får du väl köpa dig en flaska olja, kostar bara 9,90 på Lidel.
# 72
Oljan ger inget bättre resultat utan när man började använda oljan fanns det eller var i alla fall inte så känt att det fanns så bra glanssprayer som det finns idag.
Om man vill dela manen eller ännu mer irriterande vill ha manen på en sida och en liten del av manen vägrat ligga åt det håller trots att man flätat den åt "rätt" håll i flera dagar är så var olja det enda man kände till för att tynga ner håret lite.

#74 Ok. Jag har aldrig använt olja så jag fundrade bara..Nu finns det ju även bra spayer för manflätning och bångstyriga manar. Fungerar lite som läggningsvätska 
# 75 Japp det finns många bra produkter. Jag gör sällan iordning våra ponnyer, det fixa dottern men jag har förstått att Dajmie här på Forumet säljer glansspray som är kanonbra. Det ser helt naturligt ut.
Jag tror vi kan lämna de ponnyer som är "dränkta i olja". De är säkert någon som inte är så van med oljan och sen kanske det blev för mycket av utställningsnervositet. Glanssprayer och shampo är inga hemligheter så ju mer rutinerad man blir ju mer lär man sig använda produkterna på vettigt sätt

#76 Tror aldrig jag sett en oljedrypande shettis faktiskt 
Ja, man lär sej med åren. Konsten är ju att få ponnyn att se ut som man inte gjort något alls, med så små och effektiva medel som möjligt 
Jag kastar mig in i diskussionen lite… Olja har jag ingen erfarnhet av men använder däremot glansspray under kontrollerade former. Som en sista finish.
Manen har jag helst delad, helt enkelt för att jag tycker att det är finare. Men det beror ju lite på hästen också.
Vssa passar i det vissa gör det inte. Det är helt enkelt en smaksak och definitivt inget jag gör för att dölja något.