Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 1169 ggr
annie
0

Föl på utställning..

Vid vilken ålder börjar ni visa Era föl på utställning?

Hanna-D
0

Tidigast ca 2 månader och inga längre körsträckor så tidigt.

stallostby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra året visade jag fölen ungefär vid tre och en halv månad och de uppförde sig väl och stressade inte upp sig. Åker till närmsta utställning.

Moheda
0

Min fölunge fick följa med sin mamma på utställning när han var 5 veckor gammal, och det gick jättebra! Nu är han dryft 6 månader och har varit på tre utställningar. Han är med andra ord ganska resvan Flört Vi åker dock inte på så långa resor max 6 mil så det blir inte så lång stund i transporten!

Pheobe
0

Tycker inte att små föl har någon glädje av att visas på utställning. Inte innan dom är 2 månader och gärna 3. Visas dom bland andra som är äldre får dom inte en rättvis bedömning. Domaren tar inte så stor hänsyn till åldern. Äldre föl går bättre i ringen.

Mina vias helst inte innan 3 månaders ålder. Då får det hellre vara

Annette
0

På en utställning i somras (ej Shetland) deltog ett tre veckor gammalt föl. Domaren påpekade det att den ej kom till sin rätt när den var så mycket yngre än de andra. Och den såg väldigt "färsk" ut.

Moheda
0

#4 visade inte min fölunge vid detta tillfälle, visade modern i klass 12 (sto med föl vid sidan) Fölis var 2,5 månad gammal när han deltog i fölklassen. 

Sedan kan man väl undra om något föl verkligen har någon glädje av att visas på utställning överhuvudtagetGlad?? om man frågar fölet, alltså!!

Det är ju inte heller helt enkelt att passa in utställningar som ligger både rätt i tid och avstånd.

Pheobe
0

#6 då jag menar att dom inte har glädje i det menar jag exteriört. Det kan vara väldigt missvisande att visa en ung fölunge som inte har några former än. Synd få dåliga poäng för det. Sen tycker jag visst man kan visa sina föl men får man föl sent på säsongen kan man ju bli hemma

annie
0

Ok, tackar för alla svar. Så får vi se om det blir någon föl på utställning för vår del i sommar Glad.