Moms tillkommer.....
Att man säljer med moms är ju ett dilemma. Folk flyr som från elden när det är moms på priserna.
Men det är ju varken pengar som du eller jag får. Det är ju staten, så där får man nog bortse lite från det. Bra om både köpare/säljare har moms, men så är ju inte alltid fallet. Då stiger ju priserna en del, för den som ska betala.
Bra eller dåligt, hur gör ni och vad tycker ni som säljare eller köpare?
Man ser till att lägga ut priserna med momsen inkluderad - om jag inte missminner mig så SKA man göra det när man avser att sälja till privatpersoner.
Det blir ju en väldig skillnad mellan att köpa en häst för 20000:- och att köpa en för 20000:- + moms… Det tillkommer 5000 - ganska mycket! Särskilt om man köper hästen som privatperson, för då spelar ju inte momsen någon roll för en personligen.
Jag tycker att det är ganska osnyggt att sätta ut pris + moms, det känns lite som lurendrejeri. Vissa har en tendens att inte ens säga direkt att det ÄR + moms. Bättre att säga priset inkl. moms direkt.

Man skall, i mitt tycke, ange det faktiska priset. Dvs inkl moms. För min del anger jag bara pris inkl moms. Om köparen redovisar moms, då kan de använda fakturan att dra av den i sin tur, annars blir fakturan bara deras kvitto.
Jag tycker det är konstigt. För ibland då jag haft annons ute så kan folk fråga om det är med eller utan moms. Jag svarar då att det är med. Då kan de vara så fräcka att försöka förhandla bort momsen, för att "de redovisar ingen moms". Det struntar väl jag i?! Om jag måste redovisa moms på hästen som säljs så måste det tas ut moms från köparen också - annars kan man ju snacka om förlustaffär!
Jag har läst någonstans, det som #1 skriver. Att man MÅSTE ange priser inkl moms då man avser att sälja till privatpersoner - vilket man ju oftast gör som uppfödare. Så de hemsidor där alla priser är plus moms, de gör nog inte riktigt rätt…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Nu ska jag sticka ut hakan lite och säga att det är klart att jag försöker förhandla bort momsen om jag kan, eftersom jag inte har företag, så är det ju bara en förlust för min del. Alla vill ju gärna framstå som superärliga på ett sånt här forum, men verkligheten är faktiskt en annan…!

#4 Jo, jag förstår det. Men om jag skall sälja en häst, som jag har med i verksamheten och därmed måste redovisa försäljningen av, o alltså ta moms för. Då kan jag ju inte bjuda på momsen bara för att inte just du redovisar moms. Eller hur. Jag måste ju själv redovisa och betala in momsen från den hästaffären, hur jag än vrider och vänder på det.
Sen hur många som försöker framstå som ärligare än de verkligen är, det kan jag inte svara på hur många det är, men visst finns det ett gäng sådana - här och överallt annars. Faktum kvarstår iaf, man kan inte förhandla bort momsen bara för att man som köpare är momsbefriad - om säljaren är momspliktig. Jo, en del kan ju sälja dem svart förstås… Men alla gör inte det.
Har man däremot inte hästen med i bolaget/företaget/stuteriet ja, då är det ju upp till köparen om den vill redovisa eller ej. Men det jag pratar om som exempel i inlägg #3 - är just hästar man som säljare skall redovisa momsen för.
Det är därför momsen skall vara inkluderad i priset, för att det är totalsumman som är priset. Inte två olika delar.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Vi har hästarna i företag och därför tillkommer moms på priset. De gånger jag har skrivit annons på hästarna har jag angivit pris + moms. Är möjligt att det är fel, men det är så jag har gjort.
Spelar ingen roll hur man gör med momsen om man har exl. eller inkl. Slutsumman blir ju densamma ;-). Jag hörde efter med detta då jag började med momsredovisning men det kvittade fick jag till svar då - om det var privat eller företag man sålde till dessutom. Båda delarna var rätt. Momsen redovisas ju på kvittot hur som helst.
Förstår om köparen vill "förhandla" bort momsen. Det är ju en kostnad som är helt onödig om denne inte har momsredovisning själv. MEN hur ska säljaren kunna trolla bort momsen?. Det funkar inte så om man har företag. Helt omöjligt. Det är precis som att gå till en helt vanlig affär och handla för 500 kr men stå vid kassan och tjata - Momsen, kan vi väl slopa….Hur många affärer går med på det. Inga.
Jodå…..
Kanske inte på ICA eller Lindex, men tänk efter, det finns många ställen där du inte får kvitto om du inte särskilt ber om det! Har du någonsin fått kvitto på en pizza till exempel…!?
Beror på vad man handlar, naturligtvis. En pizzeria har stickkontroller och råkar de illa ut, så är det upp till dem att ha ta sitt eget ansvar att sköta sina affärer korrekt.
En hästuppfödare som måste redovisa moms har även stränga kontroller. Det går inte att slinka undan med en ponny lika lätt som en pizzaägare redovisar bara var femte pizza. För att ta två ganska vitt skilda exempel men ändå samma plikter, egentligen.
Vad tjänar man på som säljare om köparen inte redovisar moms och vill köpa utan moms. Det går inte att bjuda på momsen. Jag förstår inte hur det ska gå till?.
Jag betalar gärna moms, tycker det är positivt att uppfödare är momsregisterade!
#8 Ja, när jag betalar med kort 
Delad glädje är dubbel glädje :)
#8 Jepp, alltid kvitto. Sen brukar jag inte behålla dem alltid, lite beroende på vad det är, men jag begär ALLTID kvitto i affärerna.