Duktiga på foder! ?
Endast ni som vet vad ni snackar om ombedes svara på detta inlägg tack!
Ensilage med 60% TS halt
Smrp 68
MJ 6.5
Uttalanden till shetlandsponnyer?
Att jag frågar är för att flera av pållarna är lösa i magarna, även ston med föl. Märkligt. Aldrig haft det så förr. Provat ge mindre mat, provat komplettera med gräsfröhalm, provat ge profeed i maten. Inget hjälper. Inte sprutande lösa i magarna men äckligt nog.
Tips och ideer från kunniga tack!

Kan det inte bero på att fodret är ganska blött?
Är siffrorna per kg foder eller per kg TS?
per kg foder
får väl inte ont i magen av vatten ? 
Mina pållar, stora som små, har fri tillgång till betydligt blötare ensliage än Pheobes, de mår utmärkt i magen ändå.
Så här års är det lilla kvarvarande gräset ofta en bov i dramat om de blir dåliga i magen, även om de inte lyckas gnaga i sig några mängder.
Man kan prova att ge lite bakjäst för att stabilisera tarmfloran.

#2 Det finns hästar som är känsliga..
Du har ett ok proteinvärde men energivärdet är i lägsta laget. Inget som bör påverka magarna dock…
För övrigt tror jag som #3 , en rubbad tarmflora som behöver stabiliseras.
Mina shettisar blev dåliga i magen av ensilage som var blötare än vad jag normalt har. Självklart kan det också ha med att göra att näringsvärdet var annorlunda i det blötare ensilaget. Mina blev bra när jag bara gav dem hö i en vecka. Därefter började jag ge hälften/hälften och det funkade. Sedan var den balen slut och nu fungerar det bra med det lite torrare ensilaget.

#2 Det som gör det blötare är vatten men tillsammans med gräset och ev. tillsats i ensilaget blir det en sorts "saft" som kan bli rätt kraftig för hästmagar och ge diarre'/lösare mage än vanligt.
Jag har ju gett profeed som ska stabilisera floran i magarna. Funkade inte. Nu går jag på Annas tips med jästen. Ska testa några dagar.
Finns det någon som varit med om att det utvecklats till bakterietillväxt? Vet en som fick ge sitt föl penicillin mot detta
Tycker att ett sto som är dräktigt samt digivande borde klara foder och gräs bättre

Fast ibland blir de ju lösa om de även går och rotar i det lilla gräset som finns nu och de får ju då även upp rötter och annat som kan påverka.
Jag tex bara någon åring som är lös och de andra är det inte alls så nu när de får nästa bal ska de få en fröhalmsbal har ju några sådana också , det är jättebra att kunna variera mellan.
#8 jo men att gå och vara lösa i magarna är inte bra

pröva probimin annars oxå. det funkade på min shettis som va lös i magen. det är bara dem goda bakterierna

en av våra har också "problemmage"; han får nån dl proviva varje kväll och har blivit jättebra.
medarbetare på djurskydd.ifokus

#9 Nope och är det riktigt mycket så kan man faktiskt också testa vanlig A-Fil , det funkar på vissa eller proviva. Sen beror det ju på hur mycket de är lösa om de sprutar ur dem hela tiden eller om bara är halvlösa och mår de bra för övrigt utan att vara uttorkade så kan de ju gå ett tag. Vet även någon som har gett pasta i munnen hm om jag bara kan komma ihåg vad det hette, men det var kanon bra. (även koltabletter funkar ju)
Därför är det skönt med Fröhalmen för det brukar hjälpa till. Men går det riktigt långt så kan man ibland behöver ge någon mag tarm kur.
Men de kan ju även få diarre om de samlar på sig en massa sand/jord i tarmarna och då kan de vara bra och ge dem en dos tarmrens med loppfrö .

#1 det är gjort ett vetenskapligt test på hästar att de inte blir lösare i magen pga ts halten. Kan vara några baktierier i foderet som gör att de blir dåliga. Tänkte först att det var för lite fibrer men efetrsom du hade provat ge halm oxå så kan det ju inte var det heller. Man kan även prova att ge a-fil för att stabilisera magarna. Gjort några andra foderbyten samtidigt?

Läs mer om Interaktion mellan hästens grovtarm och hö, hösilage och ensilage på
Pratat med veterinären nu som säger att dom är lösa pga vädret vi har nu. Bakterierna kommer från marken i det blöta kletiga underlaget. Nu skulle det varit fruset ute.
Ensilaget är analyserat och är mkt bra kvalité på. Inte alla är heller sjuka. Unghästarna som brukar vara känsliga är friska.
Ska nu prova Pro equo pasta då jag inte får i dom jästen. Veterinären rekomenderade inte jäst heller då det är för långsamt.

Ett tillägg oxå är ju att om man byter grovfoder till ett annat oavsett ts så kan hästen bli dålig i magen då man behöver göra en övergång även på grovfoder.
Hästar ska inte vara lösa i magarna, man ska inte behöva ge annat foder för att dom ska bli bättre om fodret har bra kvalité, byter man sen tillbaka får man bara problem med foderbyten.
Jag har gräsfrö stående i lösdriften, skulle aldrig få för mej att byta och ge ensilage ibland och gräs ibland då det är foderbyte på foderbyte. Men att ha det hos dom hela tiden ger dom själva en valfrihet att äta lite av varje.

#13 Jag vet det , men det utesluter inte att det finns en hel del hästar som reagerar på blött ensilage ,men mår bättre av torrare. En del hästar tål överhuvudtaget inte plastat foder.
#18 jag har fodrat mina hästar med ensilage i alla år, det ena blötare än det andra och dom har aldrig reagerat. Sen har jag gett dom ensilage sedan i juli i år så det vore ju lustigt om dom reagerar nu.
Ger pållarna Pro Pasta nu (protexin)

# 19 Något som jag har väldigt bra erfarenhet av när det gäller lösa magar är linfrökok. Linfröslemmet skyddar en retad tarm…
#20 det brukar ju vara bra mot förstoppning

#21 Ja, det också.

ja prova det, ett tillägg bara om man inte ber om att få hygienanalys vid grovfoderanalysen så ingår det inte.
#18 okej,upplever inte själv att "en hel del" hästar är känsliga"men men. Ofta så sker foderbytet för tvärt tror jag och när hästen blir dålig i magen tror man att det är fodrets fel. Men det är ju en del andra mikroorganismer i ensilage/hö. :)
Nackdelen med att skriva här är att folk inte lyssnar. Är så trött på det!
INGA foderbyten är gjorda. Ensilaget ÄR hygienanalyserat och det är inte alla hästarna som är lösa.
Lås tråden nu tack. Jag har fått svar av veterinären och ingen här inne svarar på det som önskats i tråden.

#24 Är ju så att en del är lite känsligare och så kommer det nog alltid att vara en del hästar tycker jag verka tål allt , foderbyte , dåligt väder osv och en del blir dåliga av foder och en del av vädret . Jag tror nog att det är vädret som är största boven genom att de går och pular i leran och drar upp rötter.

#24 Jaha?
Du har fått en hel del tips här tycker jag. Sen om du själv väljer att inte lyssna på andras erfarenheter så kan vi inte hjälpa dej mer tyvärr.

#24. Den här tråden kommer inte att låsas.
Jag tycker din attityd är väldigt tråkig och reagerade på det redan i ditt första inlägg.
_Endast ni som vet vad ni snackar om ombedes svara på detta inlägg tack!
_
Det enda tips jag kan ge dig är: Låt bli att fråga något här alls eftersom svaren ändå aldrig tycks falla dig i smaken.

Jag fick idag svar på analysen av vårat hösilage som enligt kunniga var väldigt bra för ponnisar, dessutom så är vår bonde ekologisk odlare så det känns riktigt bra
Dessa värden fick vi på hösilaget
Torrsubstans 74%
Smältbart råprotein 36g/ kg foder
Energi,foder 7,5 MJ/kg foder
Kalcium 3,1/kg foder
Fosfor 1,5/kg foder
Magnesium 0,8/kg foder
Kalium 12,6/kg foder
Råprotein 85g/kr torrsubstans
Energi 10,1MJ/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 49/kg torrsubstans
Kalcium 4,2/kg torrsubstans
Fosfor 2,0/kg torrsubstans
Magnesium 1,1/kg torrsubstans
Kalium 17,1/kg torr substans
Det känns jättebra att veta hur mycket det finns i hösilaget för då är det så mycket enklare att räkna ut en korrekt foderstat som jag får gratis av krafft nu när analysen är gjord, våra ponnisar är i jättefint skick
MVH
Ann-Karin
#27 DU tycker att allt jag säger är skit så jag tycker din attityd är trist! Jag skrev så för att alla här inne vill kunna allt och förstå sej på allt. Vill verkligen inte ha men kan det inte vara si och kan det inte vara så svar utan jag ville ha RAKA svar på REN fakta.
#28 TACK. Väldigt lågt protein eller? Just till dräktiga och digivande ston borde det väl vara för lite?
#26 Idén var att få fram saker gällande fodret och inte ett evigt tjat om foderbyten etc som inte existerat. Så trist när folk hoppar på och säger gör si och så och poängterar fel som inte ens finns

#29 Jag kanske missat något men kan inte se att du anger att foderbyte ej har skett förrens i #24 . Provat linfrökoket ännu?
Om det skulle vara bakterier som fått fäste kan du också ge Socatylpasta . Detta är receptbelagt.
#30 Har hållt på med hästar så pass länge att det är en självklarhet att inte göra foderbyten mitt i säsongen. Men kanske andra inte ser det som självklart? Är ju inte heller så att hästarna gått på gräs tills nu direkt… Fått ensilage sedan i juli här då gräset sinade.
Jo jag vet om den pastan men veterinären rek inte den. Varför vet jag inte. Ville prova protexinet som dom påstod nästan alltid funkar och funkar inte detta skulle dom ha hippotrim. Enligt dom är det ett stort problem just nu och jag kan då bara undra hur många här som egentligen har lösa magar på pållarna och som då låter det bero? Eller hur många som har samma problem som jag och vill lösa det men att det inte går. Eftersom det gäller dräktigt sto och föl är det extra viktigt. Veterinären menade också att man kunde prova skifta hage vilket också blivit gjort här nu.

#31 Jo men nu är dte ju så här va att alla känner inte alla här inne och som #30 skrev så tog du inte upp det förns senare och TYVÄRR så finns det folk med lååånfg erfarenhet som inte kan utfodre sina hästar och har viss okuskap på vissa ställen, vi skriver ju här för att hjälpa till inte stjälpa, eller hur!? Något som inte nämnts i tråden hitills är mask. Du är säkert super duktig på det området oxå men det kan ju oxå var en orsak.jag ska börja kolla mina hästar med SVA's program ska bli skönt att få koll på alla maskar o inet bara maska för att…

Hej phoebe
Du har helt rätt att till dräktiga och digivande ston skall det vara lite mer protein, det man måste tänka på att det smältbara råproteinet inte får vara för högt då detta kan vara en orsk till att man kan få fång, fördelen med detta är att man ej behöver komplettera så mycket med kraftfoder, utan man kan ge detta och mineraler och som vi ger mustang müsli orginal för att få det så komplett som möjligt.
Hoppas att detta hjälpte dig lite, om man måste byta foder vilket vi fick nu i höstas från hö till hösilage så måste man börja försiktigt med att ge det nya fodret så att det ej blir för snabb övergång
Vi började med 25& av hösilage tillsammans med det gamla och sedan ökade vi succesivt så vi hade ungefär en månads övergångsperiod plus att vi har vaccinerat samtliga mot boutalism
Hej svejs
Ann-Karin

Fast vad jag har hört innan så kan varje ny ensilge bal kan räknas som foder byte om man ska vara riktigt krass .
Anna tycker ändå det är rätt många som har lämnat förlsag på vad man kan ge dem för att de ska kunna bli bättre i magen , man får sålla vad man vill läsa och inte läsa och inte vara så petig , är väl inte så farligt att folk har frågat om foderbyten och annat , finns värre saker .
Tycker inte att man behöver hetsa upp sig för småsaker :-)
#33 - nu måste jag rätta dig litegrann.
Det är INTE protein som gör att de får fång, utan kolhydrater!
Det hade varit ännu bättre med ännu mer protein i ditt grovfoder, för då hade du kunnat utesluta kraftfodret helt…
Håller med Anna.