Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 938 ggr
Krona
0

Visa unghäst med Fransysk benställning

Jag har en Shettis på 8 månader som jag har köpt till utställning. Har har dess värre fått Fransysk benställning de sista månaderna. Hade ni visat han eftesom benställningen kan bättre sig när han breddar sig, eller hade ni avvaktat? Drar dommaren poängen på extremiteter i botten vid denna typ av benställning? Har någon erfarenhet eller rent av visat sin ponny och vad fick den då för poäng på benen?

ThiffannyJ
0

Jag hade väntat till dess att ponnyn visas i det skick som gör den mest rättvis. Dvs, vänta ut ponnyn och se om det växer bort. Pållen är ju bara 8 månader, du hinner åka på många utställningar!!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

exitingsvillemo
0

hittade entext om fransysk benställning inne på alltomhastar.se

Vanliga avvikelser på nyfödda föl är felställningar i framknä (carpus), kotleder och haser. Fransysk benställning anses dock inte som ett stort problem då benaxeln är rak, den är även svårt att påverka genom hovvård, då risken för överkorrigering är stor. Man bör ta i beaktande att unga hästar ofta är och skall vara aningen fransyska under uppväxten eftersom bringan breddas när fölet blir äldre och då försvinner ofta "fransyskheten". Kom alltså ihåg att man inte kan bedöma en ung hästs benställning och jämföra den med en vuxen individ.