Fång, igen.
Det är lite synd att höra att så många hästar har fång. Men det käns ju bra i alla fall att då fins folk man kan fråga om saken.
Jag är med och sköter ett schettissto som nu har fått fång.
Hon som har huvudansvaret för henne har satt henne på 1dl betfor och 1kg hö morron och kväll (samt smärtstillande), tycker ni det e en bra ordinering?
hon är inte överviktig och står inne på torvbädd. Men eftersom hon står inne hela tiden så är hon välldigt utråkad och jag är lite nojjig att hon ska börja väva elelr nått annat dåligt. Har ni nått tipps på hur man kan göra hennes box lite roligare?
kan man ställa in en halmbal utan att det blir förmycke mat?
tacksam för svar.
från en orolig, hängiven skötare.
Halm är väl ganska bra, då har hon nått att pyssla med. Betfor är väl visserligen bra mot magen, men sockret i det är väl inte så nyttigt kanske?
#1 tänkte lite samma sak om betfor, men jag kan tänka mig att dom kanske ger det för att få i pållen smärtstillande?!?
Man kan inte svälta bort fång, jag tycker nog att hon borde få mer hö så att det täcker både tuggbehov och näringsbehov.
Sockret i betfor är av "rätt sort" så det är ingen fara att ge. Men vill man ändå vara försiktig så kan man blötlägga betforn med lite extra vatten och hälla bort överskottet när det svällt färdigt, så har man blivit av med det mesta av melassen och därmed sockret. Fibrerna i betforn får tarmfloran att må bra.

vår hovslagare tyckdet det var hökst opassande men som jag har läst här så ska det tydligen inte vara så farligt ändå.
ska tippsa "ägaren" om att hälla bort vattnet och om man kan ställa in en halmbal.
#2 jo jag tror dom blandar ner smärtstillande i det.
måste bara passa på att utala min frustration över hur man ser att djur far illa men att man inte kan göra nått åt det. I det här fallet så är det inte så farligt men det värsta är att dom som jobbar på gården ska ju kunna det här men nu över en tid så ser man hur dom har gort dåligt beslut efter dåligt beslut. Och när det gäller folks djur så blir det ju också oftast så känsligt och folk har en tendens att ta all kretik bersonligt. så för mig att åstakomma en förändring så måste jag tippa på tå runt dom och framföra mina åsikter som undrande förslag än att va rak på sak som jag hällst skulle vilja va och då få en snabbare förändring. *suck, pust)
önska mig lycka till ska dit i morron..
Många har inte klar för sig att "dödgrässet" på efterår och vinter innehållar mycket socker - som kan ge fång.'
Drop betfor också !
Bare hø och vatten + salt och mineral/vitamin över lång tid - när han mår bra då motion - och kom i håg att en Shettis skal leva på diät hele sitt liv.
Förändringen börjer att inträffa efter ca. 3 dygn - långsamt.
Om du senere vill använda bet-pellets då skal det våra u-mellaseret ( utan sockar ) och inta betfor. Bara 25 gr. torr vikt 2 x i dygnet.
Gör en "mattmäter" i stallet och evt. på marken.
www.russ-park.dk på sidan "hestevelfærd" - titta där och skriva gerne. bj

Jag upplever fång som väldigt individuellt. Det går inte att säga hur alla skall utfodras, utan man får prova sig fram.
#5. Vad menar du med att en Shettis skall leva på diet hela sitt liv?
Här är Annas foderautomat. bj
Redigerat inlägg: den bifogade filen är borttagen då den innehöll otillåtna länkar.

Inte riktigt det sätt som merparten av de aktiva medlemmarna här håller häst på. Angående länken i #5 alltså.
Här går även shettisarna generellt på vanliga beten, vilket oftast funkar hur bra som helst. Givetvis är det inte alla shettisar (eller andra raser) som klarar det, men de flesta.
Min åsikt är inte att shettisar (eller andra raser) skall leva på diet hela sina liv bara för att saker KAN hända.
Jag tycker inte att man skall uppmana till sådan hästhållning om det inte behövs pga sjukdom/skada, eller om ägaren själv valt det.
Det finns många olika åsikter om hur man kan/skall göra och det är upp till varje ägare. Men att säga att det SKA vara på det sättet du beskriver, det tycker jag är lite galet faktiskt.
Jag personligen skulle inte vilja hålla mina hästar på det sättet. Men det är min högst personliga åsikt.
Jag vill också informera dig om att det inte är okej att länka till sidor som uppmanar till sk "barfotaverkning". Alla hästägare gör såklart som de vill med detta också, men vi förespråkar inte metoden, snarare tvärtom. Därför skall denna sajt inte användas av någon till att på något vis uppmana/locka medlemmar att använda denna metod.
Läs på deras hemsida (länken i #5). Där framgår hur de gör. Kolla själv.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#6 Min erfarenhet sajer att Shettis och russ behövar leva mychet ristriktivt beträffande foder.
Dom skal ha fri tillgång til hö över lång tid i dygnet - inte i volum.
Grön gräs skal begrænses mycket - hela året.
Naturhästar är inte "bygt" till modern gräs och foder.
Många har i modern tid problem med fång, kolik och sockersjuka p.g.a för "got och för mycket foder".
Här är ännu en ide till "naturlig" begränsning av foder: Emmas kiosk

#9. Jag tycker skaderisken verkar väldigt stor på den där gallerburen.

#9 Alla har vi olika erfarenheter av allt möjligt.
Min erfarenhet är att hästar med fri tillgång på grovfoder äter mindre mängder och långsammare, än hästar som fodras ett par gånger per dygn.
Min erfarenhet är också att de flesta shetlandsponnyer klarar av att gå på vanliga beten, dygnet runt hela betesperioden.
För de flesta hästar går det alldeles utmärkt, som sagt, men inte för alla.
Min erfarenhet är dock bara baserat på vad jag sett/gjort/lärt och inte på långa vägar någon etablerad sanning som passar alla. Men det fungerar bra för oss och våra hästar.
Och jag vidhåller att jag inte tycker att man skall hävda att det, sättet du förespråkar att man håller dem på, är det bästa och att det är farligt för hästen om man inte gör så.
I mina ögon är det inte ett så bra hästliv som möjligt. Är en häst/ponny fångbenägen, eller på annat vis sjuk/skadad, då är det en helt annan sak. Då kanske man måste göra så av olika anledningar.
Vi gör alla som vi vill, så länge vi följer gällande lagar/regler/föreskrifter. Men utan gedigna bevisade belägg för att andra sätt skall vara farliga för djuret - så är det inte okej att säga att man skadar sin häst om man inte gör som ni.
Som med "barfotametoden", som juvar länkad till i den bifogade fil jag tog bort i ett inlägg ovan. Där finns tillräckliga bevis för att metoden i många fall varit fruktansvärt plågsamma för hästarna.. Och sådan propaganda är absolut inte tillåten på denna sajt. Bra att länken inte fanns med i den sista bifogade filen. Tack.
/Cattis
#10 Det var också min va jag tänkt, men erfarenheten är bra. Jag börjede då min Shettis Fuzzy fick fång och har sedan goda erfarenheter med russ också ( som icke har fång ). Det gör det lättere att ge foder i rät mängd över lång tid. Nettet är 10 X 10 cm.
#8 Det är inte min åsikt att göre reklam för "barfotsverkning" - sidan som jag länket till är tagit bort.
Beträffande vora hestar är de barfota och jag är smid med tillägsudbildning i verkning - vora hästar mår bra som barfota.
Jag är inte expert - bara innläg med mine erfarenheter - har själva haft mycket glädje av att läse innläg, om inte jag alltid är enig.
Har ju själva upplevat hur fruktansvårt fång är för min lilla häst - så villa bara ge mina erfarenheter vidare.
Hälsning bj

Fång kan ju ha så många orsaker, inte alltid foderbetingade heller.
Jag tror att mitt sto hade Cushings syndrom (hur det nu stavas) alltså en hormonell orsak pga annan sjukdom. I hennes fall var det inte vad hon åt som utvecklade fång.
Jag har inget veterinärt utlåtande på att hon hade denna sjukdom, men det är så mycket som stämmer så jag har bestämt mig för att tro att det var så. Det botar åtminstone min egen fångest lite grann.

"Jag är inte expert - bara innläg med mine erfarenheter - har själva haft mycket glädje av att läse innläg, om inte jag alltid är enig"
Det låter ju bra. Då är du i gott sällskap!
Det finns väldigt få här inne som kan anses vara experter, utan bara en massa folk med olika erfarenheter och en väldig massa olika kunskap i många områden.
Fortsätt gärna dela med dig av dina erfarenheter/din kunskap - det är intressant. Även om jag just i frågan om foder/bete är helt oenig med dig. 
/Cattis
#13 Ja, - fång kan ju ha många orsaker - men i DK är där många små hästar med fång enligt vet. som är blivit det av för gott och mycket foder och gräs.
Janni från Stuteri Stjernen, dk har skrivit till mig: Fuzzy är blivit något "muskulös" ( tjock ) - och hon har rätt.
Då är det bra att kunne planere foderet lite granne - för hästans skuld.
Mit slogan har blivit: Fri tillgång til fx hø i tid - inte i volumen !
Ha det bra alla ock Glædelig Jul & Godt Nytår från os på russ-park.dk bj
Har förstått att det är väldigt individuellt hur man ska sköta en fånghäst. Mest beror det på hästen, men även vem man frågar om råd;)
Kan bidra med lite som jag fått lära mig.
Betfor ska ju hålla igång magen och det är ju bra, speciellt om hästen står inne och inte kan röra på sig.
Om hästen äter FÖR mycket halm, kan det leda till förstoppning.
Tycker nog att 2 kg hö är för lite grovfoder. Är det för energirikt kanske det går att hitta något annat med sämre värden? Så att hon kan äta mer.
Tips: Blanda höet med halm, fyll ett hönät och häng upp i noshöjd. Hästen får lite mer plock och pill, samt slipper lite av belastningen på framhovarna som den skulle få om den äter från backen.
Ha vatten och mat bredvid varandra, så hon slipper röra på sig när hon har väldigt ont i hovarna.
Hoppas ponnyn blir frisk snart, från den här hemska sjukdomen.
Det går inte att förhindra fång genom att hålla hästen "på diet" eftersom fång inte nödvändigtvis utlöses av att hästen får mycket mat. Jag har träffat på många som tror att de kan förhindra fång genom att svälta sina hästar, det går tyvärr inte.
Sen är det också fel att generalisera att just shetlandsponnyer ska vara mer fångbenägna än andra raser. för jag är övertygad om att så inte är fallet. Jag vet ett welshstuteri som har haft stora problem med fång på hästarna. En av mina vänner hade fång på sitt engelska fulblodssto senast förra veckan och min egen senaste fånghäst var ett halvblod.
Angående betfor - precis som jag skrev ovan - så är betmassans fiberinnehåll alldeles utmärkt för en välmående tarmflora och betfor kan till och med användas i stället för grovfoder pga sitt fiberinnehåll. Betfor är melasserad betfiber, dvs 25% melass är tillsatt. Det socker som finns i melassen är av "rätt sort" och därför inte nödvändigtvis farlig att ge till en fånghäst. Men man kan också hälla av överflödigt betforvatten och därmed bli av med merparten av melassen, om man vill minska sockermängden ytterligare. Detta kan vara nödvändigt på en häst med insulinintolerans, men för den "vanliga" fånghästen behöver man inte göra det.
"17 Med "diet" menar jag: Inte ge kraftfoder till en fång häst !
Annars hø ad.lib + vatten - för övrigt helt enig, hästen får inte svältas på något sät.
Vi användar bare u-mellasseret betfor i stället för typen med melass + lite salt + lite biotin + suregrow.
Betfor är, som du skrivar, ett mycket bra foder som vi användar varje dag. bj

Mitt NF-sto hade fång en gång beroende på att hon fick kolik efter att folk slängt ut mängder med äpplen i hagen. Hon åt kraftfoder precis som vanligt efter det. Fick inte fång någon mer gång heller.
Med detta vill jag säga att det finns inga universallösningar när det gäller fång. Min veterinär säger att man får pröva sig fram vad som fungerar för varje individ.
Korrigere en misförståelse:
I Danmark är betfor hela pelleterade sockerbetor med socker och betpellets nästan utan socker - altså ett bra fiberfoder ( + lite ? ).
Så med "Drop betfor" menar jag socker - för en säkerhets skull.
Så ursäkte om jag har givit anledning til misförståelse ! bj

Tack för alla svar.
JAg var till stallet i dag och allt såg ok ut. Hon ska få sin sista dos smärtstillande i morron så på måndag får vi se hur hon verkar må.
En konstig sak som hände var att enligt helgskötarna så la hon sig ner varje gång hon fick sin betfor. nån som har varit med om nått liknande?
förövrigt så står hon hela dan och verkar bete sig helt normalt.