Råd om foder till föl.
Jag har en liten shettis på 8 månader.Vad ger ni era föl för foder?Han får havre,mineraler och hö.Skulle vara trevligt att få tips på utfodring.Jag har tyvärr ine mitt grovfoder analyserat.
Min fölunge får fri tillgång på hö, lusern samt vitaminer.
Har för mig att havre inte är det mest ultimata att utfodra en så ung häst med.
Än så länge, bara fri tillgång på hö. Har inte behövt stödfodra till något.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Föl har ett väldigt högt proteinbehov, som tyvärr väldigt många inte får tilllgodosett.
Havre är inte idealiskt för föl, om man inte vet att man har ett grovfoder med väldigt högt proteininnehåll. Det är bättre att välja ett foder med högre proteininnehåll så att man alldeles säkert vet att man tillgodoser fölets behov.
aTack för alla svar.Jag fortsatte med det som han hade fått hos uppfödaren,men då ska jag nog byta.Hur mkt lusern kan jag ge han istället då?Och vad ger ni för vitaminer?
#4 - Vitaminer ger jag inga alls separat, bara lite mineraler.
Lusern kan du ge hur mycket du vill, det finns ingen övre gräns för det. Lusernet (i hackad form då) kan användas som enda grovfoder om man vill. Ger du 1 kg lusern så täcker det knappt 1/3 av hans totala behov av energi och proteiner (enligt tabell).
Jag ger mina unghästar och avelsston ett kraftfoder med extra mkt protein, just för att proteinbehovet är så stort hos denna grupp av djur. Utöver detta kraftfoder får dom fri tillgång på hösilage, samt givetvis vatten.
Har inte fodrat med lusern så jag är inte så inne på det, men är inte det dyrt? Vore det inte vettigt att ge mer grovfoder istället för att öka luserngivan? Och sedan ge en liten kraftfodergiva av ett kraftfoder med hög proteinhalt?
#6 - Skälet till att man väljer lusern i stället för att bara öka grovfodergivan och ge lite kraftfoder är att lusernen har såpass mycket högre proteininnehåll än grovfodret. Man kan alltså ersätta både det extra grovfodret plus kraftfodertillskottet med lusern… Ser man det så, så är lusern inte särskilt dyrt. Jag har inte full koll på vad alla fabrikat kostar, men det brukar ligga runt 5-7 kr/kg tror jag.
Lusern är ju dessutom ett grovfoder och det är bättre att proteinet kommer från ett sådant än att det kommer från mer lättsmält kraftfoder.
Mina föl diar och äter hö samt grönt som finns i hagen än så länge. De växer och frodas.
Fjolårs fölet som jag visade för inte så länge sedan fick jag av domaren rådet att ta det lugnt med matandet då han var så extremt välutvecklad. När jag svarade domaren att han är uppfödd på gammalt gräs och hö, tittade han med tveksam min på mig…..Han har aldrig fått något annat än gräs och hö. Mineraler och kalk har han förvisso fått. Han har fått smaka på betfor och havre några gånger för att vänja sig.
Förr fick mina alltid massa kraftfoder och diverse tillskott. Krafft protein var ett måste….
Stona som ger di får hö, havre (extra fet), betfor, mineralpellets, kalk och b-vitamin.
Veritas odium paretFörvånad
Om vi har behövt ge något föl något extra så har vi gett Fölpellets från Eggersmann. Har funkat jättebra.
Amor vincit omnia 

Ger bara hösilage, lusern och en skvätt betfor. (Och mineraler.) Stona får lite havre också för att värdena ska stämma enligt tabellen. Har äntligen fått hem hösilage med riktigt bra proteinvärden, så förhoppningsvis behöver jag bara ge det + lite lusern efter nyår när de nya balarna öppnas.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Alla våra föl har fri tillgång på bra hösilage samt att vi utfodrar pellets (typ hippo basic) morgon o kväll. Fri tillgång på mineralsten också.
Det kanske rör sig om 1-2 hg per föl per gång och är ett bra sätt att få alla fölen samlade så man kan kolla igenom dom. Vi har ju ett rätt stort gäng
Vi har normalstora i en grupp och minisarna och ett par av dom mindre standardstona i en grupp.
Två stora dagisgrupper med andra ord