Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1001 ggr
h00jff
0

Risk för fång?

Jag har två halvblod och två shettisar i stallet. Just nu går de separerade eftersom jag inte vill att shettisarna ska få för mycket ensilage (de stora hästarna lämnar gärna en slatt och äter senare, och det äter shettisarna upp…). Dock vill jag att de ska kunna gå tillsammans allihopa av praktiska skäl, ifall någon av de stora hästarna ska åka iväg att tävla/träna till exempel, så kan den andra stora hästen gå ihop med shettisarna.

De stora hästarna går på en vall, nu undrar jag om det fortfarande finns risk för fång om jag släpper shettisarna där? Har hört att det inte är någon fara om det legat snö på vallen, vilket det har gjort i två omgångar (ca en vecka per gång och 10-20 cm snö varje gång).

AnnaLundin
0

Fångrisk finns alltid, året runt i princip. Däremot är det egentligen inte större risk att shettisarna får fång än att halvbloden får det….

Så länge det finns grästillväxt finns det risk för att det blir fruktaner i gräset vid frost och det ökar fångrisken. Jag kan inte säja hur det gänger ihop med snötäcke, det måste nog vara tillräckligt kallt så att gräset slutar växa för säsongen för att fångrisken ska vara som minst.

Sen tycker jag att du ska släppa ihop dem och fodra dem gemensamt. Vill du hålla igen på ensilaget till ponnyerna så ge dem mindre inne på natten, men låt dem äta fritt ute. Hos mig har shettisar och halvblod/fullblod alltid gått tillsammans. De har fri tillgång till ensilage ute i hagen och i det närmaste fritt även inomhus. De lär sig att om det alltid finns mat så behöver de inte hetsäta, utan de ätar i lugn och ro när de är hungriga. De blir inte så himla feta ändå.