Stambokförda föl 2009
Läste i grundproppen för 2009 att föl födda 2009 inte behövera vara införda, bara berättigade till införade, i stamboken, för att deltaga i utställningar i SSS`s regi. Klokt beslut (om jag nu fattat rätt) då slipper fölägare jaga livet ur både sig själva och stambokföraren för att få sina pass innan anmälningstiden till sommarutställningarna går ut
Du har fattat saken rätt.
Och skälet till detta är väl bland annat att det från nästa år krävs att fölen är chipmärkta för att registreras (stambokföras). Det är ju ganska många som inte vill chippa fölen när de är små.
vilken ålder borde fölet ha när man chippar?
Finns det ngn anledning till att man vill vänta?
#2 - när jag gick chipmärkarkursen sa kursledaren (veterinär) att "man kan väl vänta nån månad eller två, tills de har fått lite nacke att sätta kanylen i".
#3 Och när de är nån månad eller två så är det oftast rötmånad och så kan man inte chippa av den anledningen 

Hur mycket nacke de har beror på hur stort fölet är.
Min lilla pajsare var knappt bredare än kanylen var lång när hon skulle chippas, sådär så att man inte vågade hålla i halsen på motsatt sida i rädsla för att själv bli chippad!
Undrar hur man skulle förklara en sån sak på en flygplats…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#4 - jag har aldrig haft några betänkligheter mot att chippa i juli-augusti. Om man rengör noggrant både före och efter sticket så ska det väldigt mycket till för att bli några infektioner.