Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 4460 ggr
Hennum
0

Paraffinolja vid fång?

Hej!

Nu har min stackars shettis fått fång. Veterinären var hemma, han får nu smärtstillande/inflammationshämmande eller vad det nu är. Fenylbutasion kanske det heter? Bland alla andra saker hon rekommenderade oss att göra så sade hon att vi skulle ge honom paraffinolja.

Så när jag var på apoteket för att fråga om det så sade de att de aldrig hade hört talas om det innan, och vi kunde inte hitta något om det i apotekets råd om hästar eller vad den heter. På flaskan fanns det heller inga doseringsanvisningar för häst. Den enda orsak de kunde se till att man skulle ge paraffinolja är om hästen har förstoppning. Och det har han inte…

Jag väntade iaf med att köpa paraffinolja. Ska prata med veterinär sedan igen.

Men undrade om ni någon gång har använt det vid fång? Vad tänker ni om det här?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

crazycattiz
0

Paraffinoljan är till för att få fart på magen och sanbbt få ut det dåliga, man vill iprincip tömma tarmen

polgara
0

Jag har aldrig varit med om att ge paraffinolja vid fång. Varför gav inte vet det när han vart ute? Ska paraffinoljan göra någon nytta ska det ju ges i så tidigt stadium som möjligt. På apoteket har de  bara små flaskor med paraffinolja o du bör ge en häst massor, dessutom brukar man väl sonda in det o det kan man ju inte göra som lekman.

christineH
0

Har oxå fått lära mig att paraffin är bra mot fång. Finns att köpa hos färghandlare(kontrollera att det är ren paraffinolja!)Apoteket har ju endast små flaskor.

Charlotte-J
0

Hade ett sto som på en tävling fick akut fång (alltså Toxiner gick ut i blodet och förgiftade henne) och då gav veterinären henne Paraffinolja. Kan det vara så att man ger det vid akut fång för att få ut Toxinerna?

Amor vincit omnia Kyss

[Billan]
0

Man ger flytande parrafin bara för att täppa till porerna i tarmen för att minska upptaget.

StuteriSolo
0

Alltid får man lära sig något nytt här på forumet! Hoppas fånghästen kryar på sig!!

polgara
0

#6 Visst är det bra med sånna här forumdär man får lära sig nya sakerGlad

Hennum
0

hm. han har inga problem nu, men om han är ute i stora hagen för mycket så får han i sig för mycket gräs och får ont. Men om vi gör som nu, att han är inne om nätterna i sin lilla hage och stallet, så går det fint.

Vi har kvar smärtstillande sen i somras, som vi kan ge om han någon gång får riktigt ont, enl veterinären.

funderar lite på om detta är rätt sätt för en liten shettis att leva, att inte kunna springa runt i sin stora hage hela sommaren och vintern och våren och hösten. Han älskade det.

Pheobe
0

Ger alltid parraffin olja vid fång här.

Hennum
0

okej, hur mycket ger du då?

Pheobe
0

#10 Dom små pållarna har fått upp till 2 liter. Man kan ge hur mkt som helst

AnnaLundin
0

Paraffinoljan tas inte upp i tarmen, utan kommer ut i samma form i andra änden. Det är väl orsaken till att man kan ge hur mycket so helst egentligen. När det ges vid förstoppning är det främst för att "smörja" tarmsystemet så att innehållet har lättare för att ta sig vidare och ut… Så förklarades det i alla fall för mig, när Mathilda blev förstoppad för många år sedan - då hon ställdes på strikt boxvila ett par veckor efter en stor sårskada.

MalinLarsson
0

Har hört samma som #5  när det gäller paraffin mot fång.

Hennum
0

oj… så mycket! två liter. Men hur får man i dom det? Min bråkstake skulle aldrig samarbeta till något sånt (iofs samarbetar han sällan överhuvudtaget). Men jag antar att de inte är två liter på en gång? ^^

Pheobe
0

#14 du måste ge ganska mkt för effekt. Jag brukar ta en halvliters cola flaska och så stoppar jag in den så långt jag kan, håller upp huvudet och stryker hästen på halsen så den får sväljreflex.

Soot
0

men att ge parafinolja gör man bara vid första symtom som en snabb motreaktion?
ingenting man gör under hela sjukdomstiden??

ELS
0

#15  Jag skulle vilja varna för att "hälla" i hästarna paraffinolja. Om det skulle hamna fel  (även en liten mängd ) så att hästen får det i lungorna  kan paraffinoljan orsaka  en mycket allvarlig lunginflammation.

Det är bättre att i akutstadiet av fång ta ut veterinären och sonda i paraffinolja. Detta gör man för att minska upptaget av toxiner via tarmväggen samt för snabba på passagen av mag-tarminnehållet.

[Billan]
0

Att man  ger parafin i tid och otid är inte alls bra, utan ska bara ges i akutskedet. Parafin täpper som jag sagt tidigare till porerna i tarmen så att upptaget av både näringsämnen och giftiga ämnen inte tas upp. Vilket kan leda till näringsbrist i längden.

Lagom är bäst.