Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 2432 ggr
zelina
0

Vänja av fölet

Jag har ett föl som är fött i april och jag har börjat lite att sära på mor och dotter. Dom går på lösdrift med en shettis till men jag tar in dom nattetid om det är för uselt väder(regn) och då ställer jag dom i var sin box och det går bra förutom att fölet stegrar sig lite upp mot boxdörren ett par gånger. Sen står dom där i ca tre timmar tills det är dags för kvällsfodringen och då ställer jag dom i samma box över natten. Nu till min fråga: När skulle man kunna låta dom stå hela natten i var sin box? (dom står i boxarna jämte varandra men kan inte se varandra) Kanske redan nu? Eller ska jag fortsätta som tidigare ett tag till? Hur går det med mammans mjölk om dom inte står i hop ibland på nätterna? Tacksam för er hjälp!

AnnaLundin
0

Du kan dela dem hela nätterna i kväll om du vill.

Stoets juver kommer vara spänt på morgonen, det ger sig när fölet får dia ur henne. Och såsmåningom kommer mjölkproduktionen minska och då blir juvret mindre spänt. Undvik att mjölka ur stoet även om juvret är jättespänt. Den minskade efterfrågan gör att produktionen minskar, men mjölkar du ur så lurar du stoets mjölkproduktion att det behövs mer.

[Teddy]
0

Mitt föl föddes oxå i april,och han vandes av vid 6 månaders ålder. I två veckor stod dom i skilda boxar nattetid, och sen skildes dom för gott.

Juvret var lite fullt första veckan, men inte spänt och hårt.

zelina
0

Var på väg att låta dom stå i var sin box i natt men vågade inte för jag fick för mig att fölet skulle hoppa över boxdörren och bli hängande och skada sig (boxdörren är 110 cm hög) så dom fick stå i samma box i natt igen, men någon gång måste dom säras ju. Tror jag ska låta dom stå i var sin box nu i natt. På dagtid är det så svårt att ha dom i var sin hage i och med att dom är tre hästar så får en gå själv och det känns ju inte så kul, visserligen kan dom gå i hagarna bredvid varandra.

Annette
0

Vilket kön är det på fölet? Om det är ett stoföl skulle jag inte ha någon panik med avvänjningen. Med hingstföl får man ju vara lite mer vaksam så han inte börjar betäcka. Men det är väldigt olika när det vaknar. Min förre var nog 10 månader när jag delade honom från stona, sen finns det de som man måste dela på mycket tidigare.

zelina
0

Ja, det är ju ett stoföl. Tycker man läser att dom flesta vänjer av sina föl vid 6 mån därför känner jag att det kanske är dags nu, men jag ska ändå behålla fölet så dom kommer ändå att gå i hop men jag tänker på mamman att hon kanske är trött på henne också och inte vill att hon ska vara på och dia henne men det kanske inte är någon fara.

RC71
0

#5 Om stoet är dräktigt igen så kommer hon vänja av fölet själv i god tid innan nästa föl kommer.

zelina
0

Hon är inte dräktig, ska betäcka henne till våren igen.

Moheda
0

jag började vänja av mitt hingstföl när han var ca 5 ½ månad gammal, nattetid. De står i boxarna jämte varandra och kan se varandra men vi har galler ända upp i taket. De går tillsammans dagtid. Det har gått jättebra trots att jag vet att flera här på forumet hade synpunkter på att det var tidigt. Men varje föl och sto är ju sina egna individer och för våra var det "dags". Vi planerar att behålla vår lille hingst men kommer att kastrera honom till våren. Har konsulterat vet. som menar att vi kan vänta tills de kan gå ute året runt (maj månad) med att låta kastrera honom. Det är enl. vet. bättre att han får vara ute, för infektionsriskens skull. Vet. sa att shettisar, i regel, blir könsmogna ganska sent…

Madelene_Udd
0

Jag har gjort som så med mitt stoföl, att dom är särade på nätterna, komemr att få gå ihop på dagarna hela vintern, särar dom helt när det är dags för betessläpp, då folis förmodligen får bo hos min kompis ett tag.

Du behöver inte alls känna dig stressad för att det är dags att vänja av, fölet MÅR BRA av att gå med mamma så länge som möjligt!

Sedan är det olika vad som är möjligt i olika situationer, men jag vänjer inte av mina föl för 6 mån, och inte heller vi d 6 mån om dom inte är sålda och nya ägaren hemskt gärna vill hämta dom. Om möjlighet finns går dom med mamma hela vintern, men gärna till 8 mån ålder iallafall….

Moheda
0

Vi valde att börja avvänjning relativt tidigt av flera anledningar men en av dem var att vi vill sätta igång vårt sto igen. Det är ju lika individuellt med avvänjning av ponnyer som att sluta amma sina bäbisar . En del väljer att amma länge….

Annette
0

#. Jag tycker inte ,man kan göra den liknelsen. Bebisen har fortfarande sin mamma som trygghet även om hon slutar amma. Det har inte fölet om man tar bort den från stoet.
Tycker inte man skall förmänskliga djur.

Moheda
0

#11 Jag har inte tagit bort mitt föl från mamman annat än om nätterna. Min tanke var heller inte att förmänskliga hästen bara att klargöra att man gör som man själv vill och tycker!

AnnaLundin
0

#11 - å andra sidan kan fölet gå i en flock med full trygghet och vara kvar i den tryggheten även om man plockar bort mamman från flocken.

Kris_J
0

Studier som gjorts om avvänjning visar att det är bäst att fölet får gå kvar i sin grupp och mamman plockas bort. Kan iofs vara lite svårt om man har få hästar.

Veritas odium paretFörvånad

[Billan]
0

Fölen behöver ensymen i stomjölken för sin matsmältning ända upp till tio månaders ålder. Ibland kanske man MÅSTE vänja av tidigare av praktiska skäl, men i tio månaders åldern är enligt naturen lagom.

AnnaLundin
0

#15 - och har man fött upp föl på ersättning nån gång så inser man att det går bra det också, om man bara använder rätt sorters ersättning och fodertillskott.

Nej, det är inte idealiskt, men ibland har man inget val.

[Billan]
0

Men modermjölks ersättning är nog så nära stomjölk man kan komma. Och tur är väl det, så det fungerar. Man har ju sett skräckexempel på föl uppfödda på komjölk. De överlever men ser förskräckliga ut länge.

Jag beundrar er som gjort ett sådant jobb och handfött upp föl.

zelina
0

Tack för era svar!  Av era inlägg så känner jag att jag inte måste ha bråttom i alla fall.