Gångartshingstar!
Som Sajtvärd på dressyr.ifokus letar jag efter gångartshingstar bland ponnyraserna. SWB har jag rätt bra koll på dock inte ponnierna
. Så jag tar tacksamt emot tips på Shetlandsponnyhingstar med egna och/eller avkommemeriter som kan göra att de klassas som gångartshingstar/dressyrförvärvare.
Vi har påbörjat en artikelserie om SWB gångartshingstar och tanken är att även ponnyhingstarna ska presenteras, därför söker jag underlag till kommande artiklar!
Givetvis får hingstägaren själv gärna skicka information och bilder till mig.
Mvh Jasmine
Vad är det för information du vill ha?
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Härstamning, gärna utförligt om mödernet.
De hingstar jag har skrivit om där berättar jag först om hingsten, hans poäng etc samt eventuella tävlingsmeriter. Sen har jag skrivit om fädernet och mödernet..
När det gäller halvbloden så är det ju nedärvningen man går på. En ung hingst klassas ju inte som gångartshingst om han inte kommer ur en förvärvnings och prestationsäker stam..Samt givetvis också själv visar mkt god gång och ridbarhet på bruksproven..
Sen avkommemeriter.
Gärna bilder, huvudbild, exteriörbild, gärna en "actionbild" också!
Grejen är väl att det inte är gångarterna på shetland som avgör ifall det är dressyrhästämnen eller inte. Det finns några hingstar som fått höga betyg (9-10) på sina rörelser, men jag vet inte om just dessa har några avkommor i dressyr.
Men det är generellt väldigt få shettisar som används som dressyrhästar på högre nivå än Lätt C.
Finns ett par godkända hingstar som fått gångartsutmärkelser på treårstest:
Robbie Williams
Kilskogens Gentzel
JR Orlando
Erikslunds Garant
All At Once
Men några riktiga dressyrförärvare kan man nog inte hitta alls…
Galant (Center-Ylotte-Flagg) är stamboksförd här i Finland med full 10:a för sin fantastiska trav (9-9-9-9-10=46p)!
Och vårt lands "hingstnämnd" är ju känd för att vara mycket sträng (med Strang
)
#4 - Och Zeb som var trea av alla raser som gångartsponny på kvalitetsbedömningen, och var med på RIKS sen…
Glöm inte den hingst som jag tror har den bästa traven bland hingstar sedan länge. Hamras Fridolf. Den hingsten är verkligen en tillgång för svensk ponnyavel om man ska titta på gångarter. 9p på skritten och flertalet gånger 10p på traven.
#5 Tilläggas kan ju att han i år blev visad i Sverige med fina 987910 =43p