Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 465 ggr
UG
0

Djurskyddsinspektören....

Nu har hon varit här! Djurskyddsinspektören. Det gick jättebra, hon hade ingenting att anmärka på. Glad Under en och en halv timme gick vi runt markerna.

Kort resumé om mig: sju shetlandsponnyer; en normalstor och sex mini. Varav dessa är två föl och två veteranston. Lösdriftslada med halmad ligghall. Fem hagar om flera hektar blandat med skog och äng. De vuxna ponnyerna körs regelbundet.

Hon ville veta om varje individ, kön, ålder chippad, pass, används till…. Hon tittade på lösdriftens utrymme, underlag, säkerhet, bredd på öppningen. På mitt varmutrymme, sadelkammaren. Hon frågade om namnet på min höleverantör, min hovslagare och min veterinär.

Hon sa att om man har över tre hästar måste man egentligen ha gjuten platta. Men hon nöjde sig med att jag slänger ut högarna på åkrarna och bonden plöjer ner det eftersom det inte fanns några vattendiken i närheten.

Jag frågade av nyfikenhet om hennes utbildning, hon var biolog. Hon sade att hon egentligen ska komma på ny inspektion om tre år, men att de har svårt att hinna det så det kan ev. bli om fyra år igen.

Notan på besöket kommer att gå på över 600 kr. Förvånad

Har ni haft "påhälsning" och hur gick det?

Milla
0

japp jag har också haft dom här ute.

Hon ville inte veta ett dugg om hästarna varken ålder, kön, pass eller chip. Jag var lite orolig över gammel mor som har/har haft fång då hennes hovar inte är så roliga och hon har rasat i vikt nu när hon går med fölis. Fast hon tyckte inte det var så farligt.

Jag fick beröm för min fina hästhållning och det är jag stolt över. Hon hade inget att klaga på hos oss i heller.

Min nota gick på 600kr

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

sanne
0

Har också haft inspektion, Hon var såå himla positiv till det mesta, klagade bara på de gamla boxlåsen, men de ska bytas, frågade om pass, vaccinationer, verkningar mm sen gick vi runt o tittade på alla hästarna, bara min 1 åriga halvblods valack som hon tyckte var lite tunn, men det kändes skönt att allt var ok, men hon erkände också att dom inte kommer de närmsta åren.

Tycker det var bra med inspektion, ingen faktura än….

Pyttis
0

Har inte haft någon här än, men de är på "G" i trakterna vet jag. En bekant till mig har turridning och hon har haft besök. Alla hennes hästar går på lösdrift inget där att anmärka på, MEN hon hade för LÅNGT till dricksvattnet för hästarna, var 400 m från in och utsläppet i hagen. Påstod att på vintern går EJ hästarna så långt från grinden!!! Hennes hästar har JÄTTEAREALER att gå på och de är aldrig uppe vid utsläppet vare sig det är sommar eller vinter! Så hon måste flytta vattenkaren så de står max 100 m från grinden! Jaja vad ska man säga? Om de lade mer "energi" där det behövs. Kalaset här kostar vare sig anmärkning eller ej 1700:-!!!!

Tigrou
0

Här har de varit hade inget att anmärka på 750:- för en timma.

Sasser
0

Dom var oxå till mig för 2 år sen, ingen anmärkning. Inte heller ngn nota:)

Anmärkningsvärt är dock hur dålig koll det är på hästar. Inspektören hade "hittat" mig tack vare att en av mina hästar stod i ett utbildningsstall när hon var dit… Ändå så är jag 1/2 hästgårdar i min kommun som dessutom ligger inom stadsplanerat område:)Jag tycker det är jättebra att dom dyker upp och inspekterar stall, lösdrifter och hästarnas hälsa.

Ellinor Johansson
0

Vi hade djurskyddsinspektören förra våren, en mycket sympatisk man. Han hade tittat på hemsidan innan och var mycket påläst om pållarna, han föreslog att han skulle titta på katterna om jag skulle ta fler än två kullar per år( det har inte hänt på tio år men man vet ju aldrig) Kattinspektionen gick på samma kostnad.

Djurskyddsinspektören var mycket noggran och kände igenom varje pålle, det kändes mycket seriöst. han var iallafall nöjd med allt och kalaset kostade lite över tusen kronor tror jag.

Asagard
0

Hade inspektören här för 1½ år sedan. Vi fick anmärkning på att det var lera och stubbar i hagen. Så, vi var tvugna att fylla upp med sand, för att få bort leran och så måste vi ta bort stubbarna. Ibland blir man trött. *suck*

I övrigt såg allt bra ut. Ingen fråga om pass, vaccinationer, åldrar, mm. Minns inte vad notan gick på, men runt 600:- har jag för mig att det var.

thira
0

Vi hade inspektören här i fjol, kostade 750:- för en timme (Ledsen). Hon hade inga anmärkningar på stall eller hästar eller hagar. Frågade mycket om utfodringsrutiner, om man har rutiner för om någon häst blir sjuk, eller om strömmen går (vattenförsörjning). Mitt orosmoln är väl gödselhanteringen, den var OK med nuvarande bestämmelser, men ska bli ännu hårdare från 2007 tror jag….

Jess
0

Vi har också haft besök. Det fanns inget att slå ner på och vi fick lite goda råd när det gäller utformandet av boxar och stallgång så man slipper ändra det, bra!

Notan går på 650:-Skrikandes

jullan
0

hallå!

600:-? Är det  inte så att inspektörerna kommer vare sig man vill eller inte? Hos oss har de inte varit på 20år! Visserligen hyr vi bara in oss i vårat stall, men ändå…. Tycker det vore bra om dom kom och kika, men att man måste bekosta det!!!! hm.

Milla
0

Här i landskrona kommun så kommer dom vart 4:de år och då får vi snällt bekosta det. Vet inte hur det blir nu med nya regeringen

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Jess
0

Snacka om bra affärside´va! Det är bara att bocka och buga och hala upp plånboken och det vet väl alla att hästägare har råd, eller…Flört När kommer det barninspektörer? Eller är det bara djuren som far illa i vårt kära land?Fundersam (ursäkta ironin)