Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: stammar-blodslinjer
Läst 1423 ggr
HanniBunni
0

Trav och utställnings-stam?

Jag har haft lite tankar angående  prestations-stammar!

Vad är egentligen skillnaden? Arbetar inte den som ställer ut , för att ponnierna ska ha bra trav? 

Är detta ett val man gör i sitt avelsarbete, eller är det bara tur att avla fram en så allsidig ponny? 

Är det ett visst psyke som krävs för att prestera på banan? Räcker det inte bara med att vara snabb?

Dessa tankar har snurrat lite i huvudet de senaste dagarna då jag har en hingst som är ett givet travämne men med utställningsstam, som fick nobben av en travintresserad pga stammen. Lite intressant och kanske dumma tankarSkäms. Kan ni hjälpa till att diskutera?

AnnaLundin
0

Det är skillnad på att ha bra trav och att vara en bra travare. En bra trav innebär att hästen är taktmässig, rörlig och använder alla leder, men det innebär inte med automatik att ponnyn är snabb på travet. Det finns ganska många travarshettisar i eliten som på utställning får en 7a på traven.

Och ja, det krävs även en "vinnarskalle" med löpvilja för att lyckas på travet.

Man kan avla på bara trav eller också avlar man allround och får travet på köpet.

Travfolket söker nog främst efter de stammar som de tidigare har sett lyckas. Fast faktum är att shettisaveln inte är riktigt så uppdelad, så man man mycket väl komma med en rent utställningsstammad ponny och lyckas väl på travet. Så DÄR tycker jag nog att de som nobbade din hingst var ute och cyklade, om de bara gick på stammen. Fast det är nog så att om man har en ponny vars stam inte är så vanlig på travet så är det bästa att köra in den och testa den på banan, så man kan se om den har utvecklingspotential.

HanniBunni
0

Det kan jag hålla med om! Jag har ochså uppfattat det som om shetlandsavlen inte var så uppdelad. Men vad kan man komma med? Var bedöms en bra trav-trav?Obestämd Jag är själv en trav människa i grunden …men det intressanta är att inom utställning har du en helt grön ponny som får en bedömning av en mycket duktig person (domaren) Var kan man (förutom att köra hästen på trav själv) bevisa att "min" ponny är duktig?

AnnaLundin
0

Det är nog bara genom att köra den som du kan visa att den är utvecklingsbar, för det är ju som sagt långt ifrån säkert att en bra trav har någon fart i sig. Möjligen att någon kan se något bara av att se ponnyn i rörelse om du springer med den.

Ett av mina tidigare avelsston hade 8-9 på sin trav och henne hade inte varit lönt alls att sätta framför en travsulky, hon hade kommit obönhörligen sist. Fast hon har en dotter som har gått 2.38…

HanniBunni
0

avlens underliga vägar Flört! Man får ta och ha bra övertalningförmåga som säljare då ochså hihi

VeronicaP
0

Fast jag kan nog hålla med att travfolket stirrat sig lite blinda ibland på just stammen om jag ska vara ärlig och det är ju även så på russ sidan.

Våra ponnyer har väl inte uttalad travstam precis , den som har mest känd stam är ju Dalsgårds Jasmin som har Hamodam som mamma som då är mamma till Haodo som har lämnat hur många bra travara som helst , men sen är ju hennes pappa Django V.d Romer och Jasmin har ju då kommit 3:a i Derbyt 2:a i ponny championatet och 3:a i sprintermästaren i år som 4 :a åring hennes rekord är 2.30,1.

Men hon är som sagt blandad stam . Visad med 40 poäng på premieringen i år.

Dee-Dee är ju ingen travstam alls på men en jäkla fin häst och otroligt skalle och som alltid vill göra sitt bästa.

Vi avlar efter användbara hästar som kan trava bra men även ska hålla minst klass 1 helst högre ;-)