Häst + får
Vad har ni för staket på hagarna om det är några som har får och hästar i samma hage?
Det ska tydligen vara bra för betet då dem tycker om olika saker…

det stämmer det där med betet.
Har för mig att man får ha fårstängsel med ett häststängsel på insidan. vissa som har får har bara fårstängsel med 3 - 4 trådar
Våra pållar gick med får i sommras, då var det bara elstängsel med 3 trådar.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Många får, men inte alla, respekterar vanligt elstängsel. Mina bä-skallar har stannat innanför mitt vanliga elstängsel (trådar på 30, 60, 90, 120) i 5 år, men i somras började lammen rymma och drog med sig resten av flocken…. :-/ (nu har jag sålt dem och ska köpa nya till våren)
Får och hästar tillsammans håller markerna snygga och parasitfria.
Man kan ha fårnät med eltrådar innanför, viktigt då att eltrådarna sitter på distansisolatorer så att de kommer en bit ifrån fårnätet.
Jag hade mina hästar på bete i "fårhagen" och de gick jätte bra. 3 shettisat med 20 får på 12 ha mark. Men där var de endast fårnät, inga trådar. Men jag har även i vinterhagen hos hingstarna fårnät men där har jag 5 eltrådar. Jag tycker både nätet och fåren är jätte bra komplitering till shettisarna.
#3 Det blir väl inte parasitfritt när de går tillsammans? 
Det är väl när man t ex låter hästar beta en hage en sommar, fåren går där nästa sommar och kanske nöt den tredje sommaren, och sedan hästar igen. Så att hästparasiterna, som inte fastnar i får, dör ut innan hästar kommer dit igen.
Om jag nånsin får eget ställe på landet så ska jag ha får
och tänker då har fårstängsel fäst på utsidan av stolparna och eltrådar på insidan för att inte hästarna ska gå för nära själva ståltrådsöglorna. Det finns ju extra långa trådhållare, flera cm, som borde vara säkert.
Min connemara rullade in i fårstängsel på 70-talet men var cool nog att ligga kvar på sidan utan att göra sig illa, tills hon fick hjälp av stallägaren som kom och kollade varför hon låg ner i hagen så länge.

Min värsta skräck är ju att dem ska få in nån hov eller nått i rutorna….
#5 - Jo faktiskt… Sam- eller växelbete mellan häst och får/nöt ger ett betydligt lägre parasittryck. Varför det blir det även när de går tillsammans är att djuren betar ner varandras rator och ffa när hästarnas rator blir nerbetade så kommer solen ner till träcken och torkar ut den. Och när träcken torkas ut så dör larverna och kan därmed inte sprida smitta vidare.
Det ger parasitfritt även att låta hagarna vila från hästar helt (ska helst vara två somrar med en vinter mellan för att anses vara parasitsanerat), men det förutsätter ju att man har flera hagar att växla mellan så att man kan låta hagen ifråga vara hästfri. Därför är sambete ett betydligt enklare alternativ, om än kanske inte riktigt lika effektivt. Fast tittar jag på mina träckprover så ska jag inte klaga…
Det är distansisolatorer du menar och det måste vara minst 15 cm mellan eltrådarna och fårnätet.

Senaste åren har vi lånat några får varje sommar för att beta rent efter hästarna, och i de hagarna har vi fårstängsel med elträdar på insidan. Har fungerat perfekt. Men vi har inte haft dem tillsammans med hästarna.
I den stora vinterhagen brukar grannens ungdjur få beta i en månad efter höskörden. Vi har ju numera bara fyra pållar, och de kan inte på långa vägar beta mer än en liten del av marken, så kossorna och några av en annan grannes hästar får hjälpa till. Vi har också en stor naturhage, som har fått vara sommarhage för unghingstarna plus några kompisar till dem. I samtliga dessa hagar har vi elstängsel med 3-4 trädar.

Här bor det oxå får, hästar och kalvar. Vi har dom tillsammans och hagarna blir jättefina!
#5-Tänk på att fåren kan trycka ut staketet om du har fårnätet fäst på utsidan, det är ena kluriga rackare ibland dom små ulltottarna
, men det beror ju på hur många eltrådar du har på insidan. //Erica

jag har ju det problemet att jag har lite för mycket mark till för få djur, men det kommer bli ändring på det då jag från och med nästa år ska sammarbeta med en bonde som har får och som behöver bete, det blir perfekt, sedan kanske det stannar någon liten lammis, vem vet
. Vad det gäller stängslet så har jag idag tre trådar, men kommer förmodligen dra ytterligare två för att de små liven ska stanna inne, vill helst inte ha fårstängsel på mina hagar.
i somras hade vi får och då har vi elstängsel och 4 trådar , perfekt ! hästarna brydde sej inte om fåren och tvärtom :DD

Idag har jag får och ponnyer ihop på lösdrift! Har dock en vinterhage av helt i trä, som inte e så stor, men nu har vi så mkt snö att de inte ens vill gå ut och trampa upp den "lilla" hagen… De håller sig gärna i den halmade utestallet. I början förstod inte fåren hästarnas signaler som de gav runt hö-häckarna, men får e inte dumma, så nu vet de vad det betyder. Flytta sig eller få små, dock hårda, hovar i sidorna… ;) Det fungerar kanon för mig att ha får och ponnyer ihop! Ute på sommaren har jag stora arealer med fårnät(galvat) med 3 trådar innanför på distansisolatorer.
hemma hos mina fosterföräldrar som är fårbönder så är det vanligt elstängsel på tre trådar. de har även kor och medan jag bodde där så hade vi hästar på gården. deras får rymmer ibland och ibland inte. men under somrarna så satte vi upp trådar i hagen för att avgränsa så att hästarna inte gick iväg allt för långt (minsta hagen är på ca 2 ha) men det var tillräckligt högt för att fåren ska kunna röra sig i hela hagen. sen betar de av hagarna så att de inte är allt för kraftigt bete för hästarna och äter även upp det som hästarna inte tycker om. året efter så låter vi även kor gå där för att få bästa floran i hagen. och det är alltid minst en häst hemma på sommaren.
men har man tillräckligt stora beten så smiter ju inte fåren och hästarna kan välja om de vill vara hos fåren eller ej. vissa hästar tycker om får riktigt mkt medan andra ínte gör det.
#13 - Om fåren har börjat smita så gör de det oavsett hur stora beten man har. För har de börjat rymma så har de liksom slutat respektera att stängslet är en avgränsare man ska stanna innanför. Eltrådar är bara "snubbeltrådar som är i vägen" när man vill någonstans.
Tro mig, det är precis det mina får plötsligt började med efter 5 år…

#4 Är det inte olagligt att ha hästar på fårnät?
#14 stämmer
#15 - Nej det är inte olagligt, men jag skulle rekommendera att man har eltrådar innanför (distansisolatorer är i så fall ett måste, enligt lagen).
(gissa varför jag sålde min fårflock… billigt, med öppna kort, till en familj som hade fårnät + eltrådar runt alla sina hagar - vilket jag ville slippa)
#14 våra får smet de med. sen bytte vi till ett starkare aggregat bara för att de skulle känna att det var ström i tråden. eftersom de har så mkt ull så känner det inte strömen så lätt igenom. sen när de kände att det var ström i rymmde de inte. sen finns det ju 7 vallhundar på gården och sen har vi ju en, så att få in fåren igen är ju inget problem för oss.
men om man inte orkar med att får rymmer så är det kanske är lättast att bara byta som du gör. ;)
#17 - det var inga problem för mig att fånga in fåren igen, de kom galopperande när jag visslade på dem även om de var 300 m bort… (det är jag som är Mamma Bä…
) Och de sprang glatt in i hagen igen. Men när man "visslat in dem" tre gånger samma förmiddag, då ger man upp.
Och vi har redan ett rejält aggregat med massiv jordning, men när de har kommit på att man slipper stötar om man hoppar genom snubbeltrådarna så spelar det liksom ingen roll. Nedrans Bä-skallar… 
#18 ja, får är smartare änvad man tror och de verkar aldrig tröttna på att rymma X'D
för längesen hade vi en shettis som gick med fåren.. det gick alldeles utmärkt. vi hade endast fårnät men ingen el staket.
Hästen rymde aldrig och inte fåren så det blev fårnät staket.