Rida på dräktiga ston
Vänder mig till alla er rutinerade shettismänniskor med min fråga. Jag har två ston som går här på gården och som ska föla i maj. Hur långt in i dräktigheten kan de ta promenader med barn (ca 10-20 kg) på ryggen? Hur snart efter att fölen har kommit kan de återgå till sitt "arbete" som barnbärare och då utan att fölen följer med? Det är jätteviktigt för mig att att blir till hästarnas bästa så de får så klart ledigt precis så mycket som det behövs!
Tacksam för svar/Ylva
Lätta promenader med små barn på ryggen kan du nog ta i princip hela dräktigheten. Är det mer "ridning" som är aktuellt så är min erfaranhet att man brukar märka ganska tydligt på stona när de börjar tycka det är jobbigt, om man bara är lite lyhörd för deras signaler.
Efter fölningen så tycker jag att man bör vänta 2-3 månader åtminstone, innan man tar ut stoet för en ridtur utan fölet. Men även där är det ganska individuellt. Det bästa, som jag ser det, är om man kan lämna fölet kvar i flocken i hagen och ta ut stoet. Och det är ju så himla olika med olika ston hur bundna de är vid sina föl och hur självständiga fölen blir. Så även där får man vara lite lyhörd för hurdana stona och fölen är.
Jag brukar ta med fölet när mamma skall gå barnpromenad. Det funkar alldeles utmärkt och dessutom blir fölungen ledd vilket ju är bra ur hanteringssynpunkt…. Jag tar aldrig med fölungen lös pga trafik och annat. däremot om man är ensam och inte vill hålla koll på både sto, barn och föl så leder jag mamma i hagen och då får fölet vara lös. Inga andra hästar i hagen då, det är risk att dom blir uppspelta och springer omkring. Börjar man i hagen är det också enkelt att sluta direkt när sto eller föl visar tecken på att bli trött.
Lätta promender går mina hästar fram till ca 1½ mån före fölning och sedan börjar vi lika långt efter fölning. Man får se vad som passar ens sto.
För övrigt tror jag inte att hästar tar skada av att arbeta, se på kallbloden förr som gick i vårbruket ända fram till fölning och några dagar efter fölningen så var stoet i arbete igen. Det är nog mer att jag inte har hjärta att låta barnen rida så nära fölningen, dessutom är det bra för barnen att lära sig att ta hänsyn till hästen och inte bara få göra det roliga hela tiden dvs rida.