Fölning Ute
Har länge gått & funderat på detta med att låta mina ston föla ute den kommande sommaren.Men jag har en liten fundering ang detta.
Jag har alltid fått höra att det är VIKTIGT att stona får stå i samma stall + box dom sista månaderna för att fölet ska bli van "bakteriefloran" som är i stallet.
Men jag har ju mina ston på lösdrift & har inte för avsikt att plocka in dom på box förräns fölet har anlänt, utan hade som sagt tänkt att dom skulle få föla ute.
Min fråga är därför denna hur ni andra gör & vilken erfarenhet ni har av detta med fölningar ute samt inne samt hur ligger det till igentligen ang detta med "bakteriefloran" & föl ??
Är det någon fara för fölet att födas ute (om väder & vind tillåter det så klart) & sen ställas in på box ??
Är JÄTTE tacksam för svar då jag för tillfället är mkt kluven ang detta.
Min erfarenhet är att det är bäst o låta dom föla ute om det är möljligt . Bättre för stoet som kan röra sig så mkt hon vill och mindre risk för o ligga för nära väggar mm.
Har då inte tänkt på detta med bakterier så för hästen är gjord för o bo ute ,tror inte det är nån större fara om fölet är kry/normalt , tror det är värre o flytta typ från gård till en annan gård isåfall då det blir nytt för stoet också.
Har haft alla mina föl både ute o inne när det väl är fött.

Det där med bakteriefloran i boxen är detsamma med hagen - stoet ska helst gå i samma hage minst 6 veckor innan fölningen om det är där hon ska föla.
Men vad som är bäst av ute och inne beror helt på vilken sorts hage du har. Mitt ena föl föddes ute i våras, vilket inte var planerat alls, i en hage som var väldigt lerig. (Torr lera, eller hur man ska säga, jord utan gräs på.) Stoet gick inne på nätterna just för att jag inte ville att hon skulle föla i hagen på grund av underlaget, men hon ville tydligen föla mitt på dagen så det blidde i hagen i alla fall. Ur renhetssynpunkt hade boxen varit bättre. Men har man stora hagar med gräs och inte bar jord så är det alternativet oftast renare än box.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se