klippa skägget
HUR gör Ni när Ni ansar skägget på ponnyerna inför utställningar?
Jag har hittills använt en vanlig sax som jag snaggat med ett par dagar innan utställningen, men det blir ju inte fint…
Ofta hackigt och eländigt…
Har Ni några andra tips, Hur gör man för att det ska se snyggt ut även på nära håll?
Ehhhh… "måste" man klippa? Jag gör aldrig de…..
Det kan väl ändå inte vara så att man får lägre poäng då, eller?
Man framhäver ett vackert huvud genom att klippa bort skägget. Och även ett mindre vackert huvud ser bättre ut utan skägg…
Utställning är ju dagsform, domaren dömer det han/hon ser framför sig. Gör man då vad man kan för att framhäva ponnyns fördelar och dra ögonen dit i stället för till de mindre smickrande egenskaperna så har man större chans till höga poäng :D
Det finns ju trimsaxar som gör ganska snyggt. Annars tycker jag också att det är jättesvårt att få det bra. Det är stor skillnad mellan en klippt och oklippt käklinje.
Jo jo, de e ju klart.
Jag för min del visar ju helst "naturell" så det blir inte mycket mer än premieringarna.
Sen kan man ju undra om domarna verkligen är så "blinda" att de faller för klippning…..

Fikk tips om å klippe skjegget minst en uke før utstilling. Det som blir hakkete, vil da jevne seg mere ut.
Jeg var også av den oppfatning om at man ikke skal klippe noe på en shettis, faktisk veldig stor motstander også! Helt til jeg så hvor stor forskjell det utgjorde på ponnien. Man ser hode og hals mye bedre. Ser "velstelt" ut.
#4 Med oklippt skägg kan huvudet se ut som en "klump" längst fram på halsen, ansar man skägget kommer huvudets naturliga form fram. Och visst vore det väl synd att inte låta ponnyn visa sig från sin vackraste sida :D
Det man FÅR göra med saxen är ju klippa skägget, örontofsarna och toppa svansen… Allt annat ska vara orört!
har aldrig klippt de eftersom det aldrig har behövts

Jag klipper med vanlig sax och sen en defelerings sax , tycker nog inte att det blir så ojämnt nu längre , eller så är det jag som börja bli haj på det..
Ja viss av mina har ju sk't mycket skägg och det är inte snyggt , tycker att man ska framhäva huvudet nog och klippa skägget , jag tycker det kan se ovårdat ut annars..
Även hundar ansas till utställning ju ..
Jag klipper med vanlig sax, oftast kvällen före visningen. Käklinje, utstickande öronhår och lite på svansens längd. Klipper mina några gånger även under den tiden som det inte är visningar. Ponnyerna ser betydligt mer välvårdade och vackra ut när man gör det och verkar på något vis tycka det är mysigt när man sätter sig på knä brevid dem för att "piffa upp" dem. Det riktigt kliar i mina klippfingrar när jag ser en ponny, oavsett ras, med långt stripigt getskägg.
Förra året kom jag över en gammal begagnad frisörsax som trots att den legat oanvänd i ett garage många många år fortfarande håller skärpan betydligt bättre än vanliga saxar. Den används flitigt till ponnyerna nu för tiden och vårdas ömt.
Tycker man har lärt sig med åren att klippa så det inte blir hackigt, är nog en vanesak! Men visst, det är bra att göra det ett tag före utställningen, så hinner ev hack försvinna.

Jag har köpt en sån där liten batteridriven sax från börjes och med den klipper jag skägget 1-2 veckor innan utställning. det funkar jätte bra
#1 Du får inte lägre poäng om du inte klipper käklinjen, men om du putsar till din ponny kan det vara det lilla extra som gör en högra poäng.
Jag brukar försöka hålla efter skägget och inte bara klippa dagen innan utställning. Är lättare att jämna till det om det alltid är hyfsat välklippt sedan innan. På vintern brukar jag dock låta det växa ut.
Dessutom tycker jag att det är skönt att ha käklinjen klippt om man har en ponny som körs/arbetas med träns och slippa att håret fastnar i spännet på nosgrimman - det kan nog lugga lite.
Tycker också att ponnyerna ser finare ut med klippt käklinje oavsett om de har ett ordinärt eller vackert huvud. Använder vanlig men liten sax.
Putsar skägget hela året, ser trevligare ut, samt mkt lättare att få på grimma, träns o.s.v
#13 Själv är jag tvärt om på vintern. Då klipper jag hästarnas "skägg" regelbundet, för att de ska slippa få istappar i skägget när de dricker. 

#15 gör som du…
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#15 Får de så långt skägg?! 

#17 Får inte dina det? Mina får "istappar" precis under hakan om jag inte håller efter.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#18 Nä. I manarna och svansen kan det bli men aldrig i skägget.
#20 Oj! Ett riktigt "getabocksskägg"