Foder till ny-avvanda fölisar?
Vad brukar ni ge era föl för foder (och hur mycket) då de nyss blivit avvanda från sina mammor?

Jag ger dem Hippo Müsli och Foal Creep Pellets. De får äta ganska fritt, de orkar ju inte så mkt och det finns hela tiden tillgängligt. Men bara precis efter avvänjningen har de fritt. Sen vid behov.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag ger lusernpellets (uppblött) och så det kraftfoder som de vuxna äter tex. Müsli. Brukar ha pelletsen lite ljummen och de tycker de verkligen om! 
Hur är det med tillskott och så till föl? Finns ju lite tillskott till föl. Är det något nödvändigt?

Tillskott, vad menar du då?
/Cattis
Våra får äta samma blandning som stona och det börjar vi med redan innan vi vänjer av, de har då fått smak på allt. Vi ger Hippo müsli, luzernpellets, mineraler, havre, samt längre fram på hösten Betfor. Inget särskilt fölfoder.
*putt* då det börjar bli aktuellt
har börjat ge berra luzernhack och krafft groov 125 och det fungerar jättebra
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Hmm, ge och ge…
August förser sig ur Lättas krubba på egen hand. Blandning av lucernhack, korn, müsli, soja, mineraler, allt uppblött och blandat i en härlig röra.
Eftersom jag står med ett moderlöst föl, i ålder då många tidiga avvänjningar ändå görs (nu knappt 5 månader) så har jag luskammat marknaden på bra fölfoder. Jag började ge honom Krafft groov från början, innan jag fick tag i fölpellets. Och med facit i hand berättar jag gärna att Groov är alldeles för svårsmält för unga föl. De kan inte tillgodogöra sig näringen i "grövre" foder (inkl grovfoder av alla de slag) särskilt effektivt, utan han tappade väldigt mycket över rygg och rumpa på de 2 veckor som gick innan jag fick tag på foal creep pellets - som på några dagar återställde det…
#9. Det är väl mkt fibrer i Groov. Kan vara hårt för de små magarna, kanske.

#9 Foal Creep Pellets är kanonbra! De lägger på sig snabbt och bra av dem och de är så pass små att de är lätta att äta för småtingar.
Synd bara att det är så svinigt dyrt. Men jag föredrar dem framför alla andra fodersorter till unga föl/åringar.
/Cattis

Var köper ma FoalCreep Pellets? (Kan vara bra att veta även om man inte behöver det just nu.)

#12 Det är Dodson Horrell som säljer dem, kolla deras hemsida för lokala återförsäljare…
/Cattis

#13. Tack.

Brogaarden - länk.
/Cattis

Kors i taket! Det fanns i Skövde!

Deras Stud Balancer är ett superbra foder för de hästar som har svårt att hålla hullet.
Sixteen Plus har jag gett mina äldre ston som har haft lite svårare att hålla sig på vintern.
Nu har jag ett par ston som inte håller sig i hullet kanon, iom sina föl som tuttar ur dem totalt. De får just nu tillskott av annat jag har hemma, men så fort det är slut köper jag Stud Balancer. Är det ngn som är i större behov att snabbt öka i hull ger jag Micro Feed. Ganska små mängder (ett par dl) gör snabbt som tusan verkan. Eftersom man inte behöver ge så mkt så blir det heller inte särskilt mkt dyrare än att köpa Hippo eller Krafft.
/Cattis
#10 Faktum är att Groov är det foder som Krafft rekommenderar till föl… Jag har aldrig tyckt att det är optimalt, men det var det jag hade att tillgå tills min tröga leverantör äntligen fick hem fölpelletsen…
Kraffts sortiment har jag aldrig gillat särskilt mkt. Breed är väl okej :/. Deras foderrådgivning/information som de hade en gång var samma som kaputt!. Där får man nog testa själv och ha egna åsikter.
D& H:s Studbalancer är superbra! Men även Hippo och Mustang har himla bra sortiment. D&H är inte gångbart i våra trakter (folk köper inte) så det går knappt att få tag i. Flera veckors leverans av en viss produkt. Synd. Man vill ju knappst köpa säckar medutgånget datum. Men de har verkligen ett brett sortiment för föl, unghästar, avelstion, hingstar m.m.

#19 Håller med dig om Kraffts sortiment. Har haft det förr, eftersom Lantmännen alltid haft det och när vi fick hem foder med lastbil (när vi hade grisar) så var det enklast göra så. Men, det är itne ngt foder som jag köper mer. Hästarna är inte heller så förtjusta i det.
D&H har sponsrat på Bjärsjölagårdutställningen 2 år i rad och det verkar vara uppskattat hos hästarna.
*putt* - ganska aktuellt
Har krafftsortimentet och är jätte nöjd våran foderrådgivning har varit super de har stått för all analys för höet och gjort kostnadsfria foderstater till varje individ.Jag har mycket dålig erfarenhet av hippo till unghästar som är lite glupska, då det lätt blir foderstrupsförstoppning.
Jag tillskottsfodrar inte mina föl. De diar och betar själva. När de vänjs av vid ett års ålder får de tillskott om de behöver, det är mycket sällan.
Har jag inte optimala värden i höet tillskottsfodrar jag mammorna, då bruker fölen pilla i sig lite också.

Mina föl äter lite av sina mammors kraftfoder då de får. Men inget eget foder ännu, de klarar sig gott på gräset o det de får av sina mödrar.
/Cattis

Jag ger bara kraftfoder till fölen om det behövs om jag ska vara ärlig , oftast så när de väl vänjs av så är de ändå vana vida att äta hö eller ensilage och då de alltid har fri tillgång till mineraler så har det inte varit några problem.