Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 1428 ggr
Gullan86
0

Avel på icke godkänd hingst?

Måste fråga vad som händer om en icke godkänd(inte visad) hingst MED stam betäcker ett sto MED stam, blir det en renrasig shettlandsponny då som kan visas som shettlandsponny? eller måste mamman och pappan vara visade och godkända för att det skall bli en godkänd shettlandsponny?

om detta blir tex en hingst kan den då bli godkänd?

vad krävs för att det skall bli en ridponny bara?

mkt frågar, har själv en hingst som inte är visad därför undrar jag(planerar att visa men är nyfiken på hur det är med alla regler, kan ju hur det funkar med islandshästar men inte shettisar).

Kris_J
0

För att svara på frågan krävs en del motfrågor först? Bla:

Vad är en godkänd hingst?

Vad menar du med stam?

Sedan tar det ganska mycket tid att utveckla svaret.

Något kort och förenklat svar utan svar på ovanstående frågor

Man måste först och främst veta att det är två stambokförda föräldradjur. Sedan måste man följa lagar ocgh regler för ston och hingstar i avel samt reglerna för stamboken. Har man följt ovanstående regler kan i dagsläget deras avkommor föras in i stamboken, visas på utställningar och avelsvärderingar.

Veritas odium paretFörvånad

exitingsvillemo
0

med godkänd hingst tror jag hon menar en hingst som är visad och avelsvärderad och godkänd för avel.

Med stam tror jag hon menar att den är införd i SSS men inte blivit godkänd för avel.

Gullan86
0

tack för era svar.

jag menar som #2 skriver.

en godkänd hingst för avel och visad och avelsvärderad. (är inte så hemma på detta ännu så jag kan alla moment).

ja exakt stam menar jag att hästarna har pass, och en stam och reggade i sss. för det krävs väl endå vissa regler och det "garanterar" väl att det är renrasiga shettisar.

för jag kan ju dra hur det är med islandshästar, där måste hingsten vara godkänd, dvs visad på avelsvining exteriört och gångartsmässigt de gör en veterinärbesiktning med.

hästen kan därefter bli första klass eller andra klass beroende på vilka poäng de får.

om man använder en hingst utan att den är godkänd så måste man regga fölet som ridponny även om man vet att det är två islandshästar som är föräldrarna. och även om man har pass från båda hästarna att visa upp där det står att de är islandshästar så blir avkomman endå en ridponny.

men jag tror att man genom dna prov kan bevisa att det är en renrasig pappa och mamma men sånt kostar ju mkt.

men den vägen funkar inte att gå på islandshästar för en islandshäst reggad som ridponny får inte tävlas i islandshästtävlingar eller vara med i klubbar osv, den klassas helt enkelt som en ridponny.

men så är det inte på shettisar eller?

vad krävs för att en shettis avkomma blir klassad som "ridponny"?

Gullan86
0

ska nog förklara min RUBRIK lite, med "avel på icke godkänd hingst" menar jag INTE hingstar som blivit "prövade" och helt enkelt blivit utdömda från avel utan jag menar hingstar som inte blivit visade alls…

AnnaLundin
0

Om hingsten är fullstammad och upptagen i shetlandsstamboken (registrerad hos SSS) och dessutom DNA-typad så kan han lämna avkomma som får fulla rättigheter som shetlandsponny, tillsammans med ett lika fullstammat shetlandssto, under förutsättning att språngrulla förs och betäckning redovisas till SH enligt konstens alla regler.

#3 - en liten korrigering bara - fölet i ditt exempel reggas INTE som ridponny, utan som "korsningsponny" i det korsningsponnyregister som ridponnyföreningen administrerar.

exitingsvillemo
0

följdfråga: om vi säger att det blivit en tjuvbetäckning mellan fullstammad hingst och sto. Alltså man har inte vetat någonting förrän ett föl plötsligt står i hagen. (Ja jag vet, långsökt =)) Tex att man låtit hingstföl stå med mamma lite för länge och det har hänt en olycka som man inte vet förrän fölet blir fött…

Då har man ju inte skickat in språngrulla osv… Kan man via DNA-typning ändå få ett "stammat" föl?

Eller blir det automatiskt en korsning då? Eftersom man inte redovisat betäckningen?

Pheobe
0

#6 Det finns ju dom som redovisat betäckningar i efterhand på godkända hingstar. Då krävs DNA.