Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 959 ggr
Pyttis
0

Oseriös köpare?

HUR och VAD  är det som gör att Ni betecknar någon som oseriös köpare?

Man läser ju ganska ofta annonser där det står: Åter till salu p.g.a oseriös köpare.

susanne-s
0

Kan t.ex. vara att ngn tar en häst på avbetalning och inte fullföljer köpet. eller tar en häst på prov och återlämnar den mm det har jag varit med om.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Cattis
0

Att man säger att man skall köpa en häst, bestämmer tider för hämtning osv och sen antingen inte hör av sig alls eller kommer med konstiga ursäkter. Saker kan ändras, man kan ångra sig, då är det bara att man säger det - men att skita i en överenskommelse och idiotförklara säljaren med konstiga skäl - det anser jag vara oseriöst. Har dock inte råkat ut för vidare många sådana.

Oseriöst kan också vara de som låter så bra till en början, men sedan kryper info fram om att de tänkt rida en tvååring etc eller att hästens alla blivande kompisar visade sig vara två getter eller får typ. Fast man krävt HÄSTsällskap.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Sehvrin
0

#1 Men man kan väl inte säga att en köpare som har hästen på prov, men sedan lämnar tillbaka den för att den inte passar är oseriös, eller?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Cattis
0

#3 Nä det tycker jag nog inte heller, prov är ju ett prov…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

ZABA
0

Känner i dagsläget att jag råkat ut för en oseriös köpare. Ponnyn i fråga är ett sto som fölade i april. Jag valde att behålla hennes föl och annonserade ut stoet. Behövde inte stå ute på annons länge förrän i mitt tycke en bra köpare dök upp. Vi skrev kontrakt och handpenning betalades i början av juni. Gemensamt bestämde vi vilken hingst stoet skulle betäckas med och jag ombesörjde betäckning. Dräktig blev hon direkt. Allt tycktes frid och fröjd och vi hördes av ett antal gånger under sommaren.

Nu, när det börjar närma sig avskiljning av föl och leverans av såld ponny, så har köparen backat ur köpet. Jag har visserligen inte fått något 100%-igt besked om att h*n INTE ska ha ponnyn men det låter som om det inte blir av. Orsakerna varför kring det hela kan diskuteras men mest handlar det om att "köparen" har fått problem i familjen och nu endast har en stallplats till tre hästar (inkluderat min ponny). Sant eller inte, köparen har enligt egen utsago vetat om detta i flera månader utan att kontakta mig. Det spelar ingen roll för mig hur mycket den här personen än ursäktar sig i ärendet. Blir inte ponnyn såld nu står jag här med visserligen en mycket fin och trevlig dräktig ponny som jag gillar men som jag under närmare ett halvårs tid räknat som såld. Stallplatser växer inte på träd för vare sig köpare eller säljare..

- en arg Marie

susanne-s
0

jag menar inte att det är oseriöst att lämna tillbaka en häst man haft på prov, förklarade mig dåligt… Hade en häst lag lämnade ut på prov, köparen skulle ha henne på prov, betala efter 2 månader om allt var till belåtenhet, iaf lämna tillbaka hästen, efter två månader försökte jag nå köparen som då var oanträffbar, men efter nästan 3 veckoe får jag tag på köparen som ber om ursäkt säger att denne inte är nöjd och lovar att återlämna hästen nästkommande helg, men dom dök inte upp efter att hotat med polis tar det ytterligare två veckor innan hästen finns på min stallplan. Hörde senare från annat håll att dessa mäniskor sökt sommarhäst men inte fått tag på ngn och …ja, det här blev väl deras alternativ ! det kallar jag att vara oseriös!

www.gullsmyrastuteri.se

JMax
0

På ponnysidan är det tydligen numera ganska vanligt med snåla föräldrar…Att åka runt och provrida olika ponnyer är ju ett billigt sätt att låta barnet rida på. Att sedan begära en provmånad över sommaren och sen lämna tillbaka ponnyn så har man ju tjänat in en hyra av sommarponny. Mycket ska man höra innan örona trillar av!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

susanne-s
0

Jag personligen lämnar inte på prov längre. Köparen kan gärna komma hit och provrida eller vad dom nu vill göra, flera ggr är helt ok, men jag lämnar inte ifrån mig hästen förren den är till fullo betald - Tyvärr drabbar det seriösa köpare.

www.gullsmyrastuteri.se