Fosterrörelser
Hur tidigt i dräktigheten har ni känt fosterrörelser???
Jag klämmer och känner som tusan nu på stoet som ska föla om tre månader, men jag känner ingenting än…
Vad har ni för erfarenheter???
Brukar känna runt jultiden på de som ska föla i maj/juni, men man får ha tålamod. Enklast att lägga handen mellan naveln och juvret och känna när de kommer in och äter sitt kraftfoder, eller när de dricker. Rätt som det är får man en puff i handen.

Jag kämpar för att känna en liten puff. Men nej, känner inget.

Jag har på båda mina ston känt puffar nästan precis då det är fem månader kvar på dräktigheten. Och redan efter ett par veckor har det gått från små puffar till ordentliga supersparkar.. 
Mitt sto som fölade i april 08 varken såg eller kände jag något förrän sista veckorna. Den fölungen sov nog törnrosasömn.
Annars brukar man väl säga att när halva dräktighetstiden har gått kan man se rörelser. Ett bra tillfälle är när stoet dricker, då kan det bli lite trångt och fölungen bökar för att lägga sig tillrätta.
De rörelser man tror sig SE i tidigt skede kan lika gärna vara tarmrörelser. På halva dräktigheten är det inte så trångt för fölet då är det så litet ännu.

Två av mina ston har båda fyra månader kvar, den ena har jag känt små sparkar från bebisen sen i julas, men det andra stots bebis vill inte sparka där jag känner.. Det känns skönt med en liten spark, det blir liksom bekräftat att det verkligen ligger en bebis där inne. Fast man kollat med ultraljud..
Jappans bebis kommer för hoppningsvis snart också att tala om för mig att han/hon finns där inne..
#5 Det är därför man ska passa på när dom dricker… DÅ blir det lite mindre plats!
#5 Ett tränat öga kan se skillnaden.
Jag har alltid kunnat se rörelser från månad 7 åtminstone och även känna. Brukar aldrig behöva klämma stona om magen utan det räcker man lägger handen på ett speciellt ställe vid ljumsken och lite neråt magen så brukar jag kunna känna rörelser. Har ett sto som är dr i månad 4 och henne ser man redan på att hon är dräktig, tredje dräktigheten. svårt förklara hur man ser det men jag är stensäker på henne. Däremot stoet som haft 11 föl har jag inte en susning.
Själv brukar jag börja känna på dom ganska sent då fostren är stora för det är då det är kul känna fölen där inne och det är då man börjar fantisera =) Typ vid 9-10 månader
Ja du kanske tycker att jag har otränat öga, men det får stå för dig. Ingen har sagt att man ska klämma, det klarar ingen att känna på det viset kan jag garantera dig. Från månad sju kan man mycket väl se foster rörelser MEN INTE från månad fem vill jag nog påstå.
#9 var du läst att jag skrivit att du har otränat öga det vet jag inte. Ta på glasögonen och läs igen!
Det är skillnad på att se om dom är dräktiga och kunna se rörelser. Vid 5 månaders dräktighet kan man mkt väl se att dom väntar föl men kanske inte kan se rörelser.
# 10
Kan upplysa att jag har glasögon, men det gör ingen skillnad. Du riktade svaret till mig, men det gör inget för jag VET hur svårt det är att säga bestämt att det är något där där, efter ca: 35 föl.
Om du KAN SE på stona att de är dräktiga så tidigt så är det bara att gratulera.

Varför ska människor alltid förstöra alla trådar?
Det blir jämt massor med tjafs.
Alltid gå i försvars ställning. Suck, blir så trött på att läsa onödiga inlägg i intressanta trådar.
Jag har känt fosterrörelser på mitt sto när hon var i 6 månaden, nu är hon i 7 och det syns nu.
På dem som ska föla i maj, syns inget ännu
Någon kan se fosterrörelser och andra inte, vad spelar det för roll vem som kan och vem som inte kan?
Bara för att sätta mig på tvären riktigt så kan jag berätta att jag såg fosterrörelser på Carmen MÅNGA gånger problemet var bara att hon inte var dräktig, sen såg jag aldrig några fosterrörelser på Heddan nu sist och tro det eller ej men hon födde ett föl.
Personligen så tror jag det är individuelt från sto till sto och från år till år också, intalar mig att mycket beror på hur fölis ligger.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#13 Håller med dej, jag tror oxå att det är olika mellan ston.
Varje dräktighet är olika.
Vad många glömmer här är också hur stona ändrar sin personlighet vid dräktighet. Det kan jag iaf märka på mina. Dom är inte samma hästar då dom är tomma som dom är dräktiga.
Sen tror jag det är som med allting annat. Alla är bra på olika saker. Jag är stolt över att kunna se då mina hästar ändrar karraktär och hur olika dom är vid olika tillfällen. Det är inget jag tänker låta mej tryckas ner av. Vet hur mina pållar funkar i olika situationer.
Sen kanske man är sämre på andra saker som är mindre viktiga för just mej.
På suggorna får man ett mkt tränat öga till att se dräktighet och visst går det att jämföra med en häst. Uppmärksammas ska att suggan bara går dräktig i knappt 4 månader och redan efter mindre än halva dräktigheten kan ett tränat öga se skillnad på fetma och dräktighet.Det bara är så.

Jag har bara lyckats känna fosterrörelser på ett av mina ston (3 uppfödningar och den 4:e på väg). Eller mer korrekt uttryckt så har jag bara varit säker på att det verkligen var bebben som rörde sej på henne. Vid ett tillfälle kändes det som om jag fick en liten spark rätt i handflatan. Så häftig känsla! 
Däremot var jag tidigt övertygad om att det nuvarande stoet verkligen var dräktig bara på hennes sätt och utstrålning, precis som #15 skriver.
#16 ett bra sätt att kunna se sörelser då det gått lite längre tid är då stoet ligger på sidan och vilar, om hon nu gör det då man ser… Då brukar man kunna se hur det hoppar där inne och man ser på stoets huvud att hon är besvärad.
Det är just som Milla skriver att man kan se foster rörelser fast inget föl är där. Man ska inte slå sig för bröstet och säga att man säkert kan se för det är svårt att vara säker.
Det spelar absolut ingen roll OM eller VILKEN som kan se rörelse överhuvudtaget. Ingen är bättre eller sämre för det. Det bara är så.
# 12 om det är jag som förstör tråden föe er andra ber jag om ursäkt.
Det är väl runt denna tiden som man kan börja se och känna fosterrörelser på stona som fölar tidigt. Sen har jag oxå den erfarenheten som många tidigare ovan skrivit att det är lite från sto till sto.
En del ston visar tidigt att de är dräktiga, en del visar ganska sent in i dräktigheten att det finns något i magen… och en del ston luras med tarmrörelser.
De stona som man har haft länge i sin ägo lär man sig känna igen tecknerna på och hur man skall se/känna för att få kontakt med fölungen.