Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 672 ggr
h00jff
0

Torv i bädd

Mitt halvblodssto står på halm och till och från försöker jag få till en riktig bädd, med spån i botten. Tyvärr luktar det alldeles för mycket så med jämna mellanrum får jag ta bort alltihopa (en eller ett par gånger per vecka). Nu funderar jag på om någon har erfarenhet av att ha torv i botten och så halm över. Min hovslagare sa att det aldrig luktar amoniak om torven, hur blöt den än blir. Om man då lägger ett rejält lager med torv i botten och så halm ovanpå det, skulle det då fungera som bädd hela säsongen (så klart får man skala bädden, men helst vill jag inte mocka ut allt).

Någon som vet varför man har kalk i botten på bäddar? För att det inte ska lukta?

Annette
0

Jag har en box med torv i botten och halm ovanpå. Det fungerar som du beskriver.

kajsa-kavat
0

Jag har alltid permanentbäddar i boxarna av spån. 

Kalkar alltid ett lager kalk längst ner, det håller borta ammoniaklukten.

PetraJ
0

Vi lägger kalk först sedan torv. Överst har vi spån. Funkar jätte bra. Vi har 2 shettisar i den boxen. Luktar inget.

h00jff
0

Tack för svaren! Så får det bli!

exitingsvillemo
0

Jag har kalk underst och ordentligt med torv uppepå luktfritt så länge man inte gräver i det. När det är dags för utmockning luktar det inte mojsigt däremot =)

Hovgarden
0

I en box på 10m2 har jag lagt in 4 spånbalar o sen halm uppe på fungerar jätte bra, det är dock till en c-ponny har gjort samma sak med två spånbalar till en boxpå 6-7m2 med halm till shettisen o det är tort o luktfritt :) Hästarna har torra fina hovar (dock ej för torra)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

h00jff
0

Torv och kalk införskaffat idag, ska anlägga bädd imorgon.

Hittade bara foderkalk, fungerar det? Läste någonstans att det skulle vara "jordbrukskalk" som man använder i boxar, men vet inte riktigt vad det är. Hörde också att Stalosan skulle vara bra, men det kostade ju multum… så jag provar med kalk först