Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 4934 ggr
Paula-A
0

Tömkörning!

Har kommit igång att tömköra mina två pållar nu. Den ena går fram som tåget utan problem.

Jag själv är lite ringrostig, var några år sen jag tömkörde.

Men iallafall hur gör man bäst om hästen blir seeg, man ska väl inte behöva smacka ihjäl sig och gå på med pisk. Känns inte kul.

Segheten gäller främst böjt spår. Vi har nyss börjat träna, men kanske nån har tips angående framåtbjudning vid tömkörning?

UG
0

Trevligt att du tömmkör!

När man rider får man aldrig nöta hästen döv för skänkeln och dessamma gäller tömmkörningen. När din ponny blir seg kanske du har tränat för länge, övat samma moment så det blivit tråkigt eller att du kanske är ouppmärksam på dina kommandon så du "tjatar" för ingen vinning?

Prova att avbryta och fortsätta nästa dag, eller att tömmköra ut i naturen, skogen eller vägen.
Gör halvhalter och ge blixtsnabbt efter när ponnyn gör rätt, när eftergiften blir berömmet förstår de snabbt! Många otränade ponnyer (där ibland mina egna) saktar ner på böjt spår och faller innåt. Det beror på att de är svaga och omusklade i sidan för ställning och böjning. Det krävs muskler och balans till eftergift på böjt spår!

När du börjar träna på böjt spår så öva hörnpasseringar och/eller serpentiner! Att tömmköra längre sträckor på böjt spår vid tex. voltarbete är mycket ansträngande för ponnyn.

Lycka till! Hälsar Ulrika Gindemo

nanzzoni
0

Håller med föregående talare!

jag håller på att tömmköra min lillkille oxå. Vi har inte varit på ridbana en enda gång. I är i naturen. Ut i skogen ( om du har någon) böj runt träd, stora stenar mm . D fungerar jättebra för oss , Jag tycker att d kommer lite naturligare då.

Sen blir d lite volt övningar på åkern hemme.

Lycka till

PP
1

Jag läste i boken "Hästmannaskap i körning" (av Hans Sidbäck) om hästar som inte bjuder framåt. Enligt honom gäller det att ge dessa tid, då det ofta beror på att de inte förstår vad som begärs av dem. Som #1 skriver ska man vara försiktig med att använda pisken för flitigt, för man vill inte ha vare sej en häst som lär sej att strunta i den eller, än värre, en som blir rädd för den.

Jag har själv haft ett par ponnyer som varit lite sega i början. Höll på med den första när jag läste boken och det kändes som en stor lättnad då, för det kändes minst sagt lite hopplöst. Och han hade faktiskt rätt! En dag var det som polletten trillade ner och min ponny började bjuda framåt alldeles av sej själv! Detsamma har gällt för de övriga två som varit lite "flegmatiskt" lagda.

Så mitt råd är kort och gott: tålamod. Flört

Ahnna
0

Det är också jobbigt för en otränad kropp (som inte är van vid att böja i balans) att plötsligt göra det. De flesta hästar brukar sakta ner när det blir jobbigt eftersom de inte orkar bära sig i högre tempo.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Paula-A
0

Tusen tack :-) proffsiga svar!

Jag ska lugna ner mig…dagen därförinnan gick hon lite i form på volten och då blev jag ju glad, men klart det var jobbigt ponnyn har inte varit arbetad på några år.

Målet är ju naturlig bjudning och fina hjälper, vill ju ha en lyhörd ponny framför vagnen ochså senare. Ska skynda långsamt…

Det är ju så kul att tömköra !

exitingsvillemo
0

Jag har likadana problem, fast på rakt spår.

På böjda spår går hon på jättefint, men om vi beger oss ut på en väg så nitar hon direkt och försöker vända och gå hem.

Paula-A
0

Om hästen försöker vända kan man gå så nära som möjligt (vid sidan), och sen när den lyder smyga bakåt igen. (Hjälpte på min dam).

Annars är väl placeringen rakt bakom den mest framåtdrivande tror jag. Ochså gäller det att va lite kvick och läsa av när "buset" är på gång.:-)

Gullan86
0

#3 har inte den boken men den lät himla bra.

det låter precis som min islandshäst, hur skulle man göra för att de skulle lära sig att förstå då? gäller det bara att igonoera att de segar eller hur ska man göra?

exitingsvillemo
0

#7 var det mig du svarade nu =)

Jag har provat med allt, men har hon bestämt sig så har hon bestämt sig, det enda som hjälper då är att jag helt enkelt får gå fram och leda henne framåt en bit.

Normalt sett går jag snett bakom henne, när hon nitar och vänder försäker jag hålla mig placerad rakt bakom.

Men hon är ju kvick i sin vändning och tillslut står vi bara och snurrar runt runt… Tills hon lessnar helt och försöker backa ner i ett dike eller nåt. *suck*

Tanken är ju att senare kunna sätta henne framför vagn, men så länge hon beter sig så och slänger i backen, så vågar jag ju inte ena fundera på vagn.

Jag vill att hon ska gå felfritt i tömkörningen innan jag börjar med ngt nytt.

Arbetar vi på en bana går hon hur bra som helst oh där har vi t om dragit däck och skaklar utan problem.

Det är bara vid väg-"körning" hon dummar sig. Hon liksom lessnar när det kommer en raksträcka, tycker att det är tråkigt att bara gå framåt.

SofieBroden
0

Lånar tråden lite…..Någon som har tips på bra tömkörningsövningar?

// Sofie

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Lite förslag på övningar:

Övning 1: Tömkör längs fyrkantsspåret och förbered varje hörnpassering med halvhalt. Tänk på ställningen utan att förböja. Håll på ytttertöm så att ponnyn inte skjuter ut bogen. Den omedelbara eftergiften på tömmen blir ponnyns belöning när den gör rätt.

2: Som övning ett men lägg till halter: en halt mitt på varje långsida. Förbered redan innan hur många sekunder ponnyn ska stå still i halten och driv igenom det. Gör olika långa halter.

3: Som ovanstående men lägg nu till tio meters volter på varje kortsida. Tänk på att hålla jämt tempo, tänk harmoni och följsamhet.

Byt övningar ofta och "slipa" inte på det som går bst bara för att det är kul när det går bra.

Paula-A
0

exitingsville: Jo det var dig jag svara, jag är inget proffs på tömkörning, men jag känner igen problemet! Har en liten donna som kan bli mycket anti till att gå hemifrån.

Det kanske handlar om att din häst inte vill gå hemifrån. Om du inte har nån medhjälpare så kanske det är till harva på med att gå fram och leda, tills ponnyn inser att det blir som du vill, alltid!

Eller promenera några dagar den sträcka du sedan ska tömköra…kanske

PP
0

#8 Jepp, ge dem tid bara - och kanske någon veckas vila helt från tömkörning då och då där saker och ting kan få tid att mogna - så lossnar det nog så småningom.

Man kan oxå ta hjälp av en annan häst som lite draghjälp, att någon går med/tömkör/kör den framför den som inte bjuder fram. Sen kan man alternera, så att den "sege" får gå först ibland. Det har funkat på mina.