Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 10-färger
Läst 7076 ggr
Ahnna
0

När är en häst stickelhårig?

Hur mycket vita strån ska det vara för att en häst ska kallas stickelhårig? Ska det vara över hela kroppen eller räcker det att det är på t.ex. halsen eller korset?

Vilken gen bestämmer att hästen blir stickelhårig? Är det samma lika som med bläs och strumpor (alltså oklart) eller måste en eller båda föräldrarna vara stickelhåriga för att avkomman ska kunna bli det?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

mitt svarta sto är stickelhårig, vita strån över hela kropen, men hon är inte skiven som stickelhårig, måste det stå i passet?

AnnaLundin
0

Har de vita hår inblandade i pälsen på en större del av kroppen så räknas de som stickelhåriga. Men man kan också skriva "stickelhårig på vänster bog" om det är så det är, när man gör ID-beskrivningen.

Nej, man vet inte alltid vilket anlag som ger stickelhår. Sabinoanlaget - som inte finns hos shetland - kan ge stickelhår, men det finns uppenbart fler anlag som gör så. Och två föräldrar som är helt utan stickelhår kan lämna stickelhårig avkomma.

PP
0

När jag gick färgkursen blev vi tillsagda att bara skriva stickelhårig om de var riktigt stickliga (och då visades bilder på welshar och shirehästar). Men jag vill nog ändå kalla en häst stickelhårig bara den uppenbart har vita hår i pälsen.

#1 Det behöver inte vara en id-kontrollant med dålig syn ;-) som gjort färgbestämningen - stickelhår blir ofta mer med åren. Min valack, 6 år, är betydligt stickligare nu än för några år sen. I hans fall kommer det förmodligen från pappa Franz Zappa och kanske framförallt morfar Allright. Då är det lite mer intressant med min tvååring som oxå är riktigt sticklig men där vare sej mor eller far själva är det.

Maliiin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en fux och han är stickelhårig över heka kroppen! Men det står heller inte i passet. Men när jag ställde ut honom för ett par månader sen så påpekade dommaren det att det inte stod i passet! Så hon tyckte att ja skulle skicka in passet så att ja fick med det där i.

exitingsvillemo
0

jag menade, behöver jag göra om ID-kollen på henne?

När vi köpte henne var hon helsvart, men nu blir det fler och fler vita hår för varje pälsfällning

exitingsvillemo
0

kom på n att jag i vilket fall som helst måste göra om IDkollen, då det står i passet att hon är svartbrun och enligt mig är hon svart, kanske ska skriva in stickelhårig då jag ändå gör om det

Bild: Svartbrun eller svart…?

ThiffannyJ
0

#6 Svart skulle jag säga.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

sanne
0

Ja helt svart !

Ahnna
0

Min fölis visar redan vita hårstrån lite varstans i pälsen, och varken mamma eller pappa har/hade ju det. (Eller, okej, pappsen var ju till hälften vit förstås, eftersom han var skäck!) Så med henne undrar man ju var det kommer ifrån, och hur mycket det kommer öka med åren?

Har sett vita hår i pälsen (lokalt, mest på korset) på en annan häst också, som är reggad som brun, men hon har också en hov som är vit inuti. På utsidan syns ingenting, de ser blåa ut alla 4, men lyfter man ena bakhoven så är den vit i sulan. Aldrig sett sånt förut! Är det ett "dolt" skäckanlag eller nåt? Föräldrarna är mig veterligt inte skäck…

#6 Svart.

www.stuteriprecious.se

Kris_J
0

Titta på denna bild.
Man ser inga stickelhår. Men sanningen är en annan, massa stickelhår. Kanske förhållandet är detsamma med bilden i inlägg 6.

Veritas odium paretFörvånad

Josefina-Aslund
0

Jag har ändrat färg på min unghäst, Hon var helt fux när hon föddes, nu är hon mycket stickelhårig, som två åring, de är inget avvancerat att göra heller, har man ändå vet ute kan de fixa de lätt. Hennes pappa är också stickelhårig så anlaget är nog därifrån. Halvsystern med samma pappa är också stickelhårig men där syndes de innan hon var färdig reggad…Båda efter Almnäs Flis.

exitingsvillemo
0

#10 japp samma sak, det synsinget på kortet men kommer man nära så är hon full med vita strån, över ryggen och korset, inget vitt på halsen eller bogen dock… Får se vad IDkontrollanten säger om jag ska skriva in i passet att hon är stickelhårig.

shettismaffian
0

Kul att läsa om detta då jag som nån till här har en svart shettis som står reggad som Svartbrun och även hon är stickelhårig så när idkontrollanten kommer ska jag be dem skriva det med.

exitingsvillemo
0

#13 jag är den skyldiga :O)  ska ändra mitt svartbruna sto till svart :O)

Ahnna
0

#11 Veterinär? Sen när kan veterinärer ändra färgen i passet? (Vad har jag missuppfattat?)

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

min veterinär gjorde ID-kontroll på mitt korsningssto när hon var bäbis. Så veterinärerna (kanske inte alla) kan göra den.

exitingsvillemo
0

men jag vet inte om det blir en annan sak om man ska ÄNDRA färgen…

Ahnna
0

#16 Vet att det finns vissa veterinärer som är ID-kontrollanter, men inte alla, ju.

Hade nog inte litat på att en veterinär kan nåt om färggenetik och rasens stammar om jag inte visste att just den veterinären sysslade med samma ras och/eller uppfödning… Obestämd Tycker att man knappt kan lita på de ID-kontrollanter som finns, som inte är veterinärer - hästar reggas ju helt galet ibland vad gäller färg. (Omöjliga färger som inte finns i stamtavlan.)

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Har förresten kommit fram till att båda fölen här i år troligen blir stickelhåriga! Hur stora är oddsen för det, liksom! På den ena så är mamman lite små-stickelhårig, så där kan jag se sambandet, men på den andra finns ju inget sånt hos varken mamman eller pappan. Underligt.

www.stuteriprecious.se

EmmaMjuuk
0

Hejsan !

Jag har ett varmblod som var "mörkbrun" innan jag köpte honom.

Jag köpte honom när han var 5, och nu är han 7 år och har börjat att få massa vita hårstrån på kroppen, inte så att det är fläckar men en så länge är han mörkbrun med massa vita hårstrån i ansiktet och på kroppen bena och över allt!

Och jag vet att dom kan ändra färg om dom är unghästar till svart till vit m.m.

Men min är nu 7 år och börjar med det ? Är det normalt ?

Dom kan ju få vita hårstrån när dom börja bli gammla men han är ju 7 år ? Är väldigt förrvirrad !

Är det någon där ute som kan svara på min fråga ? Skulle bli glad. Glad

Ahnna
0

#20 Är någon av föräldrarna skimmel? 7 år är sent att börja skimla av, men inte omöjligt. Har sett flera hästar i 5-årsåldern som knappt har börjat, men som vid 6 och 7 års ålder har varit ljusgrå.

www.stuteriprecious.se

Stall-Stjarna
0

Ursäkta trådkap…

Mitt fux sto med nästan "vit" man o svans (5år) har oxå fått lite vita hår över hela kroppen, väldigt lite ännu. Hennes mamma var ju fux me ljus man o svans o hennes pappa skäck, kan skäckanlaget göra att de får stickelhår eller är det två helt skilda saker? *dum fråga kanske*

Ahnna
0

#22 Skäckanlaget ska inte kunna påverka en sån sak, men man ska väl aldrig säga aldrig… Oskyldig Mitt ena föl, som alltså också är stickelhårig, är ju efter en skäckpappa. Däremot är det andra stickelhåriga fölet inte det.

www.stuteriprecious.se

StuteriSolo
0

stickelhår verkar ha en tendens att dyka upp här och var, och när man minst anar det.

Stall-Stjarna
0

23# Jag vet ju inte ens om hon räknas till stickelhårig direkt eftersom det är såpass lite men det är ändå vita hårstrån lite jämt fördelat över hela henne…. Men då har det säkert inget med "skäcken" i henne (eller hon är ju inte skäck alltså, bara henens pappa)… Alltid lär man sig nåt nytt =)

Ahnna
0

#25 Har hon inte ärvt skäckanlaget från föräldern, vilket hon inte har gjort, så ska hon inte kunna påverkas av det skäckanlaget heller. Samma med min fölis, som har en skäckpappa men som inte själv är skäck. Hennes stickelhårighet vete katten vad den kommer ifrån…

www.stuteriprecious.se

Stall-Stjarna
0

26# okej =)  En annan fundering på detta med färg o avel då, t.ex mitt sto som är fux (utan anlag el vad du nu sa) skulle heller inte heller då kunna få ett skäck föl utan att hon blir betäckt med skäck då? Har jag förstått rätt? Det kan alltså inte ligga "latent" i genen o "pluppa" upp…

Ahnna
0

#27 Precis, hon kan inte gå ett skäckföl om hon inte själv är skäck. (Bara om hon betäcks med en skäckhingst.)

www.stuteriprecious.se

Stall-Stjarna
0

28# Tack för svaren =) Nu är jag iaf lite klokare på detta me färgerna… hehe

h00jff
0

Mitt ena sto står som stickelhårig i passet. Hon är i och för sig lite stickelhårig över hela kroppen, men det som är lite kul är att hon även har fläckar där hon är mer stickelhårig, även dessa är utritade i passet.

På bilden kan man se en sådan "stickel-fläck" på rumpan, precis ovanför virveln och även en fläck i anslutning till det stora vita fältet på rygg/sida.

(Ursäkta kvalitén på bilden…)

h00jff
0

En bild till där man ser att hon är mer stickelhårig. Som ni säger så har hon blivit mer stickelhårig med åren. På första bilden är hon 3 och inte så stickelhårig i övrigt förutom de "stickel-fläckar" hon hade då. På den här bilden är hon 10.

HolyFuck
0

En av shettisarna jag hade lite vita hår på rumpan, och klassades då som stickelhårig när jag skaffade pass till henne.

Sasser
0

Våran gamla valack var fux innan, när han sen fick sitt pass och en ny id-kontroll blev han stickelhårig. Det har blivit betydligt mkt mer med åren på honom.