nya hästar
Hur gör ni när era nya hästar kommer hem? Släpper ni ut dem i hagen direkt , eller låter ni dem stå inne och får vänja sig vid er innan utsläpp?

Vi släpper ut dom direkt i flocken, ibland om det är en osäker ponny så tar vi ut en från flocken så den får gå med han/hon ett tag och känna sig hemma och sedan släppa ihop dom med resten av flocken,

släpper ut dom i flocken direkt. men håller ett vakande öga på dom
Aldrig ut i flocken direkt. Ny häst får stå i egen hage bredvid de andra i ca 3 veckor innan det blir ihopsläpp. Eventuellt får den nya ponnyn en kompis om den inte kan vara själv. Efter dessa veckor har den nya ponnyn fått "rätt" lukt och de andra är vana vid åsynen av den, då brukar det vara väldigt odramatiskt att släppa ihop + att man har lite koll på om den nya visar några tecken på smitta.
Ni som släpper ihop direkt, är ni inte rädda för tex smitta?
Isolerade i minst 3 veckor innan de kommer till vår gård. Beror i och för sig lite på omständigheterna, det är ju inte genomförbart på sommaren med alla betäckningsston men när vi köpt hästar (och extra noga med importhästar eller häst som vistats i större stall) har de hållts isolerade med en kompis - hellre två sjuka hästar än tolv…
Men när isoleringstiden är över släpps de direkt in i den flock de ska gå i.
jag har funderat på detta med smitta och nya hästar och mina funderingar är detta med att ta emot ston till avelshingst. Stona kan man ju inte sätta i karantän först ett antal veckor innan dom träffar hingsten.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#3 Står hästen i hage sidan om kan den lika bra smitta de andra om det är luftburen smitta. Karantän ska vara avskiljt
#6 Jo det vet jag. Kan bara göra så gott jag kan för att hålla dom skilda. Är det luftburen smitta så kan det ju lika gärna smitta om dom står i hage på andra sidan stallet (där jag också haft nya hästar).
Det ultimata hade ju varit om man hade möjlighet till att ha nya hästar i ett karantänstall någonstans. Men så ser inte verkligheten ut.
#7 men frågan är bara hur ofta det egentligen för med smitta som är osynlig? då skulle det vara svårt att ha ston och hingst i flock på sommaren för betäckning om alla stona först ska vara i karantän
#8 Jo det är ju lite speciellt på sommaren. Då får man ju göra det bästa av situationen. :-)
Nyinköpta pållar får vara i karantän hos goda vänner som inte längre har hästar tre till fyra veckor. Enda undantaget är Dita. Genom att sätta ponnyerna i karantän innan de kommer till vårt stall har vi en gång sluppit kvarka på alla ponnyer eftersom det bröt ut i karantänen.
Ponnyerna som var med till Tyskland i år sattes också i karantän när de kom hem.
Kan förstå de som har hästar som importeras att de hamnar i karantän.. Har ju visat sej vara en risk.
#9 Ja det är ju himla svårt hur man ska göra där. På ett sätt föredrar jag semin =)

Köper ju inte hästar så där jätteofta , men de som har kommit hit har jag släppt ut direkt ihop med de andra och aldrig några problem.

2veckor med separat hage och box plats som ligger i annan del av byggnaden. Så KOMMER vi att ha det.
Vi släpper ut som i en egen hage först. Efter någon dag släpper vi ihop den/dom med kompisarna. :)
Har alltid släppt in ny häst till flocken direkt. Har inte möjlighet till nån karantän.

Har varit nära att få ett chock besked om smitta av en veterinär så efter det så har jag blivit väldigt försiktig! De pengarna kan man ha roligare för….Men har man inte möjlighet att göra så, så får man vara extra uppmärksam och vara beredd på att det kan bli en dyr historia! Så enkelt är det!
#13 Men är inte två veckor väldigt kort tid? Man brukar rekommendera minst tre veckors isolering…
Efter riktig koll får dom gå i en hage bredvid i ca 2 veckor sedan släpps dom ihop. Jag tror man aldrig kan vara 100 på smittor men man kan ju ta försiktighetsåtgärder. Och min gamla hon är lite elak mot nykomlingar,