Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 867 ggr
Hallonbuske
0

Vid sen reggning

Varför måste fullständig härstamningskontroll göras när det är fullstammade föräldrar till avkomma?

Cattis
0

#0 För att fastställa att det faktiskt är just den hästens föräldrar.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Hallonbuske
0

Jo det förstår jag ju,men varför införa det 2009??

VeronicaP
0

Har varit så ett tag och inte nytt för 2009.

Madelene_Udd
0

Om man reggar i tid dvs före sista september, så går fölet mest sannolikt med sin mamma fortfarande. Då skall man som idkontrollant kolla mammans pass att det är rätt sto man har framför sig, och sedan skall man kolla språngsedeln att hon är betäckt med angiven hingst. Sedan kan man med realtivt stor säkerthet anta att det är den härstamningen fölet har. Är jag som idkontrollant osäker, ex om fölet har en färg som inte är rimlig med tanke på föräldrarnas färg skall jag vägra att ID-kolla fölet och begära att härstammningskontroll görs  även om man reggar i tid.

Anledningen till att man begär full härstammningskontroll på dom som reggas sent beror på att när dom närmar sig 8-9 månaders ålder går dom ofta inte längre med mamma, utan när man kommer ut står det en unghäst i en hage som ägaren säger är en avkomma till stoet som står där/ stoet så är sålt eller dyl….. Du har alltså lägre säkerhet på att den angivna stammen är den rätta när dom registeras som äldre och därför kräver man en härstammningskontroll.

Tyvärr är det ju så att det blir fle även om fölen registreras i tid, mne felprocenten är iallfall lägre.

Hoppas att det blev ngt klarare!

Hallonbuske
0

#4 Tusen tack. Jag må vara naiv men trodde inte att man gjorde så "fula" saker när man reggar sent.

Madelene_Udd
0

# 5 Det behöver ju inte vara fula saker heller, det kan ju vara misstag. Har man 4-5 svarta hingstföl är det lätt gjort att blanda ihop dom….

Misstag har ju skett innan vilket ett flertal gånger har uppenbarat sig på hingstpremiering då det visat sig att hästen blivit registerad med fel stam… Det tas ju DNA på alla hingstar som godkänns enligt RS-reglerna och kontrolleras mot deras mor och far för att vi skall vara säkra på att vi avlar på rätt hästar.