Jag är väldens elakaste matte
Det är så här nu när det är så fryset i marken får hästarna gå i sommarhagen. Jätte bra tycker jag. Släpper in alla hästarna och ponnyn blir överlyckling. Men han äter hela tiden! Han har känslig mage fått kolik och haft fångkänningar.
Och såklart blir jag orolig när han äter så mycket av det frysta gräset så tog tillbaka han till vinterhagen och hans bästa kompis kunde som tur var hänga med.
Men känner mig jätte elak mot honom han står längst ner i hagen och kollar på dom i sommarhagen.
Hur skulle ni gjort ? tror ni det är någon fara att han går i sommarhagen ? det är ju inte någon näring i gräset. Dom andra hästarna äter ju engsilage också det är ju inte heller så bra då han är van vi hö.

Om han har haft fångkänningar tidigare så kan fruset gräs vara en risk för honom.

Fast frostbitet gräs ska ju tydligen inte vara bra om de är känsliga för fång. Mina ponnyer fick istället gå i en hage utan gräs med hö och/eller halm att roa sig med.
Finns det verkligen nåt som är en fångkänning? Antingen har dom väl fång eller så har dom inte fång?

En fångreaktion kan vara mer eller mindre kraftig, allt från lätta störningar i rörelsemönstret, hästen rör sig stelt och avlastningen av framhovarna är knappt märkbar (brukar så småningom ge upphov till s k foderringar i hovarna) till de fall där hästen bara stapplar fram med bakhovarna långt in under kroppen eller bara ligger och där hovarna till slut blir helt deformerade p g a hovbenssänkning. Så ja, jag ( och de vet som behandlat mina hästar) använder ordet "fångkänning" vid en lättare fångreaktion som aldrig går så långt som till hovbenssänkning.

Tack för alla svar.
jag kommer ha han kvar i vinterhagen, känns inte så bra att chansa.
Glöm inte det viktiga vattnet… se till att pålle får i sej mkt vatten