Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 1415 ggr
Midlingur
0

Kliniskt ren vid utställning?

Funderar på att ställa ut mina kusar snart, men är lite fundersam på exakt hur rena måste vara. Jag vill inte tvätta dem mitt i vintern. Måste hästarna vara kliniskt rena för att ställas ut? Jag tänkte mer någonting i stil med en ordentlig rykt Oskyldig

zettan
0

Jag brukar bara bada ben och svans på mina när det är utställning vinter tid. Resten görs med snabbrengöring och ordentlig borstning. De blir aldrig så rena som på sommaren. I bland behöver inte ens benen badas. Beror på om de är lerigt eller inte.

Annette
0

Det är ingen som gräver i pälsen på dem, så det räcker om de ser rena ut på ytan. Jag tvättar inte ens svans och ben om jag visar på vintern, snabbrengöring får räcka. Fördelen med svarta ponnyer ;)

Milla
0

Jag badar inga hästar nu utan det är borsta, pälsglans och täcke som gäller.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Pheobe
0

På syds utställningar får man inte bada hästarna till.

Mina får svansarna tvättade bara och bakbenen om dom är leriga

Annette
0

#4. Väst avråder också från bad. Men förbjuda går ju inte. Det finns ju inga spioner som far runt och kontrollerar att det efterföljs ;)

Pheobe
0

#5 Suck

Midlingur
0

Tackar för svaren! Känns skönt att  veta att mina hästar inte kommer att vara skitigare än några andra.

Annette
0

#6. Suck tillbaka.

VeronicaP
0

Fast inte går det att förbjuda folk att bada sina hästar.

Vi som tränar våra tex spolas av efter de har blivit svettiga och även med linementshampo.

Vi har väl eg inte den varga vintern här som på andra ställen och ibland är ju här lika *varmt* på vintern som i april månad när alla hingstar tvättas till premieringen.

Det är ju så att det är väl upp till var och en om man vill tävtta eller inte och jag tvättar om jag känner att min häste behöver det, då vi bor på en leråker och det går inte att borsta dem rena . Det är ju bara så att de får ha täcken på sig i stället tills de har hunnit få tillbaka fettet i såfall..

Underbar
0

Jag tvättar man och svans om det behövs. Resten bostar jag rent och har pälsglans.

Annette
0

#9. Precis! Det är därför det ibland stått i Västs kataloger "Vi rekommenderar att ni inte badar era hästar…) Förbjuda kan man inte göra.

SofieN
0

Sålänge dom ser rena ut så är det bra. Ordentlig rykt, pälsglans och eventuellt svans och mantvätt borde räcka.

När jag skulle ställa ut en vit shettis en vinter så tvättade jag henne, inte att rekomendera då det tog ruskigt lång tid för henne att torka.

AnnaLundin
0

När jag har visat häst den kalla årstiden har jag använt torrschampo på kroppen. Stona har jag tvättat svansarna på för mina små damer lyfter inte tillräckligt högt på dem när de uträttar sina behov så de blir jätteäckliga…

Jag har aldrig sett någon information från Syd om att man inte får bada ponnyerna, det måste väl ändå vara upp till respektive ägare.

För många år sedan var hingstpremieringen redan i mars, till den har jag badat hingstar några gånger. (har då lånat ridskolans duschspilta med varmvatten) Sen har de varit inpaketerade i många filtar…

Frida-E
0

Jag har ett isabellsto som jag anmält till Norrköpings-utställningen i februari, och jag vet verkligen inte hur jag ska få henne tillräckligt ren tills dess. Hon blir riktigt ljust gul i vinterpäls och har lång man och jättetjock svans som verkligen är allt annat än vita just nu… Har kallstall så att bada henne är uteslutet men jag måste lyckas tvätta manen och svansen på nåt sätt… Oj oj oj har redan ångest.. Obestämd

Midlingur
0

#14 Finns väl torrschampoo för häst? Eller?

Pheobe
0

#14 nackdelen med den fina färgen… man får stå ut med lite smuts eller så väntar man tills sommaren =)

Fuxar är att föredra på vintern…

Hovgarden
0

Frida jag har ju samma problem här ska ju visa Thira o Binka Glad. Tänkte börja en vecka i förväg o putsa på pälsen o ha regntäcke på sen får man väl se de lär ju inte vara kritvita direkt…

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

AnnaLundin
0

Man kan ju alltid hoppas på mycket snö och att ponnysarna glatt rullar sig i snön. Då brukar de bli ganska rena och fina Skrattande

Frida-E
0

#15 Jo jag har torrschampoo som enligt tillverkarna ska vara något "mirakelmedel" men när svansen inte ens går att få ren på sommaren efter tre tvättar, hur ska jag då få den ren med lite torrschampo… Skrikandes Flört Ibland önskar jag att jag bara hade svarta och bruna hästar… Tungan ute

Nån som vet något "mirakelmedel" till riktigt gråa svansar som egentligen ska vara vita får gärna höra av sig!..

#17 Du kommer få ett helvete… Flört

SofieN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köp quicksilverschampo, det är oslagbart till vita svansar. Hästen på bilden är schamponerad med det. :) Även om du står i kallstall kan du väl få ihop några hinkar vatten så du kan tvätta svansen?

Nackdelen om man sätter täcken på dom blir ju pälsen rätt ful ganska snabbt. just nu är det minusgrader och snö här vilket är perfekt så dom inte smutsar ner sig.

Emma-Andersson
0

#14 hoppas på snö, vi hade en tinker och de få gångerna det snöade här nere i skåne så räckte det med att han sprang och lekte med shettisarna ett tag sen var både svans och hovskägg kritvita igen

Pheobe
0

Love här är schamponerad med sunsilk schampo och balsam

VeronicaP
0

Vi vor ju på en gård med väldigt bra matjord i gengäld så blir hagarna lervälling och hästarna kan sjunka nästan ner till magen och de får jättesnygga *ler lår kakor * både på lår och under mage och inte hade ni tex åkt iväg och visat en sådan här skitgris utan att tvätta den .

Försöka borsta bort det går inte , annars får man klippa bort det , och det blir ju inte heller så snyggt precis.

Jag tror nog att jag äger de värsta skitgrisarna i hela världen och jag kan inte fatta hur de lyckas skita ner sig på detta viset.

Pheobe
0

"23 Det tror jag INTE =) Du ska se Love nu…. hm

VeronicaP
0

#24 *ler* ¨får han också så snygga lerkakor , jag kan inte få bort dem utan att man blöter dem eller så , jag har försökt dra på många av mina men de går inte bort , eller någon enstaka kanske men inte så att det märks och sen blir de ju helt galna när man håller på.

Pheobe
0

#25 Vi har ju lerjord här så det är så kul så =)

VeronicaP
0

#26 visst är det , det är då man önskade att man bodde där man hade lite mer sand i jorden ;-)

Pheobe
0

#27 Nej för tusan, då får man sandkolik istället och det är dyrare än lerkakor *S*

Pheobe
0

#27 Nej för tusan, då får man sandkolik istället och det är dyrare än lerkakor *S*

VeronicaP
0

#28 Ha ha det har du ju rätt i tänkte inte på det , är ju så jäkla trött på leran bara och nu är det ju stenhårt ute och ojämnt och fint ;-)

Pheobe
0

#30 det är ju BRA… hästarna lär sej lyfta på benen *garv* Jag har precis likadant, blundar något Oskyldig