Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 968 ggr
Jenna
0

Äckligt,,,

Mitt lilla ministo lyfter inte sin tjocka, fina svans tillräckligt högt (hon lyfter knappt alls) när hon skall kissa (hon kissar rakt ut) vilket resulterar i att svansen varje morgon/kväll när jag tar in/ut henne är indränkt i kiss. Tycker detta är så fruktansvärt äckligt och det blir en otroligt frän lukt om man låter det va… försöker tvätta svansen dagligen men hur gör man till vintern? Någon annan som har det såhär? Är det för att de är såpass små så svansen blir för tung att lyfta för henne eller vad kan det bero på?

Snart syr jag ett svansskydd i galon eller liknande…

Miija
0

Usch, låter inte trevligt alls.

Är svansen för tung?   Har du kontrollerat så hon inte har ont, därav inte lyfter svansen?

De brukar ju faktiskt lyfta…

susanne-s
0

Har också ett sto som kissar delvis i svansen, hon lyfter inte tillräckligt mkt. så har det alltid varit och vi har lärt oss leva med det, hon har inte jättemkt svans. sköljer av den regelbundet men låter bli svansroten om det är kallt.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

VeronicaP
0

Har också sådant sto och jag tror faktiskt bara de är lat om jag ska vara ärlig, för när de är jättebrunstiga då kan de verkligen lyfta på svansen…

cinna
0

Har samma problem med båda stona. Den ena har massor med svans och den ena bra mycket mindre. Den förstnämnda får helt enkelt inte undan svansen, den andra verkar inte bry sig, var dock jätteduktig att lyfta på svansen då hon betäcktes…

Annette
0

Vårt ena sto pinkar också i svansen, inte trevligt men så är det. Hon lyfter nog på den ordentligt men strålen hamnar ändå mitt i.

AusaBausa
0

Min gamla shettis hade också det problemet att inte lyfta svansen så hon kissade ständigt på sig. Vilket resulterade i att hon hela tiden fick en massa bakterier i sig och gick på peniselinkur efter pensilinkur.När vi var hos veterinär med henne så trodde de att det låg mer bakom. att hon var en pissemärr som bara kissade på sig hela tiden, hon gick ständigt o skvätte. Tror dock att hon fått ngn rubbning vid ngn betäckning eller ngn skada vid fölning och sen ovanpå detta hade hon inte styrkan att lyfta svansen o så kissdade hon på sig och fick bakterier där.

Vi sydde igen henne lite och rakade svansroten o sen har det varit mkt bättre.

jullan
0

Hejsan!

Mitt sto är lika dan…. Men min kompis nordissto är enormt noga med att inte kissa i svansen. Hon lyfter den högt och viker den sedan åt sidan. Ser faktiskt lite roligt ut. Men hon gillar väll att vara renlig. Mitt sto tror jag bara är lat. Men on försöker att vara renlig när man är ute och kör/rider. För då vägrar hon att kissa/bajsa på vägar/stigar. Hon tränger sig alltid ned i diken, hörn eller går på gräskanterna. Min shettis valack är lika dan….