Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1191 ggr
Paula-A
0

Täcke?

Jag har kallstall, inte mycket varmare där än ute. I morse hade vi -18 här.

Ska jag lägga på dem täcken ikväll?

De är oklippta med decimetertjock vinterpäls. Jag ger dem extra hö nu när det är kallt.

Beslutsångest…har hört att täcke kan va dumt ochså eftersom de inte kan resa pälsen då…

Milla
0

nej jag hade inte lagt täcke på dom när dom står inne. Dom har ju torrt att sova på och kylan är inte några problem.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

JennyR
0

Här kan vi ha ner mot -30 grader *jättekul…not* Har aldrig behövt lägga på täcke på shettisarna när det är riktigt kallt, dom verkar jätteglada ändå :-)

Hanna-D
0

Tror inte du behöver lägga på dem något täcke, inne drar/blåser det ju inte kallt heller. Min 18-åring har täcke på sig ute när det är mer än -10 grader men ingen har täcke i stallet, har också kallstall.

Annette
0

Mina 29- och 27-åringar går utan täcke i alla väder. Enligt veterinären har de både päls och hull så det räcker Flört.

Paula-A
0

Tack för svaren, då får det bli så! inga täcken…de har jättefina torra djupströbäddar ochså. Usch det är lite väl kallt nu…

dranto
0

Får man spinna vidare på denna tråd och fråga hur mkt extra hö ni ger som inte har fri tillgång nu när det är så smällkallt?

Jag lägger ut så pass mycket hö att de i princip har fri tillgång, tänker att de går ju ute dygnet runt och två av dem har ju fölisar i magen och värma också.
Sen har de fått lite kraftfoder också, kan tänka mig att de behöver extra energi för att hålla värmen.

Täcken vill jag inte lägga på dem eftersom det förstör deras hårresarteknik.

h00jff
0

Täcke ska man bara lägga på om de är klippta enligt min mening. Shettisar har så tjock päls att de klarar sig alldeles utmärkt utan täcke!

Pyttis
0

Det finns oklippta shettisar som fryser, har en själv, trots rejält tjock päls och fri tillgång på foder så måste jag täcka henne om det kryper neråt -8 - -10. Hon fryser annars så hon står och skakar. Kanske för hon är en liten "prinsessa"…..Hon har varit frysen sedan "barnsben" och är nu 15 år.

h00jff
0

#8 Där ser man!

Hanna-D
0

Fast att hästen skakar behöver inte betyda att den fryser, de värmer sig genom att "vibrera" musklerna för att hålla värmen uppe. Men jag är för täcken på frusna/gamla hästar så ingen tror nåt annat.

Pheobe
0

En bra regel är att titta på hur snö och frost lägger sej på hästen. Ser man snön som ett täcke på pålle fryser den inte men blir hästen blöt kommer den kunna frysa efter ett tag.

Är mer för att ta in frusna pållar då dom står i snö hela dagarna upp till knäna. Benen är ju svåra att täcka =)

niare
0

jag täcker mina shettisar som är klippta, dels för att de e ett kallstall som drar odentligt i, så de e varmare ute än inne. och en får ont i ryggen vid hård kyla eller väte.

carsbo
0

har dom så tjock päls o får mer mat så e det ingen fara =) shettisar kommer ju ursprungligen från shetlandsöarna, o där blåser det nog reält o är klallt. därför ser ju shettisen ut som den gör me rund mage, långt hår i pannan,benen o igentligen överallt =P

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

carsbo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

såhär ser conrad ut =P han står inne bara om det är blötsnö o ruggit ute ;)

carsbo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 men har du en shettis som är lite magrare i hullet o kanske lite äldre skulle jag rekomendera o sätta på den ett täcke. så gör vi me vår 23 åring som e lite mager i hullet