Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1268 ggr
Yazmine
0

inkörning

Hur började ni med era unhästar när det var dax att börja med inkörningen ?.

Igår bestälde jag en sele till min två åring,hade tängt att börja köra in honom ,eller tömköra honom nu i höst och till våren kommer han nog att få känna på vagnen.Men jag undrar lite om jag ska tömköra honom i grimma eller om jag ska använda bett på honom ? Läste nämligen en artikel där dem tyckte att man skulle börja i grimma.Hur gjorde ni ?

Hanna-D
0

Jag tömkör alltid med träns (och bett förstås) men då är de vana vid att ha bett i munnen sedan tidigare.

Ellinor Johansson
0

Vi kör också alltid med träns, började träna med träns och bett i mitten av aug. i år. Nu har det ett uppehåll med vila och för att de ska få tid att smälta vad vi tränat, om någon månad ska vi nog spänna för.

trex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är nog vilket som,men börja med det du kommer att använda sedan.Jag kör min med sidepull iibland grimma.Men det är nog bra att börja med det man kommer att använda mest,tex min kan ju faktiskt inte bettets inverkan och vad det betyder.Det blir ju en till inlärning till isåfall.

VeronicaP
0

Jag börjar alltid med träns och bett och kan ta grimma över om det är en ovan , för då kan ledaren ha sitt grimskaft i grimman..

Yazmine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så träns och bett från början då,han har ju alldrig haft det på sig så jag får nog börja vänja honom med det först,innan vi börjar med tömmkörningen,Tack alla för era svar,alltid skönt att höra hur andra gör med sina hästar.Det är första gången som jag börjar helt från grunden med inkörning,har bara jobbat med hästar som redan kan det mesta. =) Här är min guldklimp.

susanne-s
0

kör ni med linor, släpa och hela proseduren eller direkt i vagn?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Kratern
0

#6 Vi sätter direkt i vagn.

susanne-s
0

fler svar?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

VeronicaP
0

# går det verkligen att sätta alla direkt i vagn , jag menar de är ju alla olika nojiga …

Annette
0

Vi tömkör, sen kör vi med linor, sedan med bildäck. Därefter blir det vagn.

Kratern
0

#9 Om du frågar mig så är svaret ja. Det har gått att sätta alla direkt i vagn. Jag kan ju bara svara för våra hästar, men vi har inte haft någon "nojig" ponny.

Hanna-D
0

Tömkör (mycket!) och sedan någon som "åker på fötterna" i draglinorna. Tycker det fungerar bättre OM ponnyn skulle bli rädd så kan medhjälparen släppa istället för att en släpa eller däck ska sitta fast efter ponnyn. Sen vagnen. Jag tror att mycket ligger i tömkörningen, själva vagnen är sällan något problem.

Annette
0

#12. När vi tömkör med linor håller en person i dessa. Därefter blir det släpa och bildäck.