Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1620 ggr
Charlotte-Aveback
0

Priserna på våra ponnyer

I flera olika länkar har Cattis nu frågat oss om vad vi som säljare tycker är ett rimligt pris för olika typer av shetlandsponnyer (olika exempel på åldrar, kön, meriter, m.m.).

Cattis betonade att vi skulle ange vad vi själva som säljare anser är ett rimligt pris, alltså inte vad t.ex. köparna idag verkar vilja ge.

Trots detta har många lagt sig på, i mitt tycke, mycket låga nivåer som knappt ens täcker grundkostnaderna för ponnyn (språngavgiften, försäkring, foder, m.m.).

Om vi inte själva tycker att våra ponnyer har ett högre värde än så, så kommer heller aldrig någonsin "marknaden" att värdera dem högre.

När det sedan kommer till kritan så handlar det ju självklart om förhållandet mellan utbud och efterfrågan, blodslinjer, meriter, hur värdefull resp. ponny är för just den köparen, m.m.

Milla
0

Mycket bra skrivet och jag kan inte mer än hålla med dig. Själv känner jag att jag själv har lagt mig kanske lite i medel, men precis som du skriver så är dom ju värda mer.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

Pratade med en arbetskamrat idag vars mor har hästar. När jag sa att jag har shettisar, sa hon: "dom gillar mamma, för dom kan man köpa för en 1000-lapp." Jag fick behärska mig ordentligt för att inte bli otrevlig.

Är det inte för sorgligt? Är det den synen vissa har på shettisar, något billigt som det gör det samma med om det är stam på eller inte?

Milla
0

#2 tyvärr tror jag att det är på det viset, när man inte ska ha till avel utan "bara" som sällskapsponny

[Anna-N]
0

Idag har inte våran älskade ponny något värde på marknaden. Inte alls. När man som uppfödare har annons så hör det av sig en del spekulanter som vill ridna och körda ston eller valacker, med utrustning och stam för runt 5000 :-. Ett föl är i deras ögon värda ett par tusenlappar. På sin höjd. Detta har inträffat flera ggr.

Blir så ledsen över vad VÄRDET i rasen är på väg. Man hittar annonser på valpar för 10-15 tusen kronor. Knappt det går att hitta en hundannons där någon säljer en renrasig valp för under tio tusen snart. Alla uppfödare verkar hålla ungefär samma priser, vilket gör att valpköparna betalar vad de begär.

Annonser på Shetlandsponnyer hittar man ibland diplomston för 8000:-. När sedan en seriös säljare annonserar sitt diplomsto för 12 000 :- så anses det dyrt. Inte alls i mina ögon. Alla individer måste ha ett VÄRDE. Hur skall priset på marknaden kunna gå upp om vissa uppfödare/säljare "skänker" bort sina djur. Det förstör för alla.

Höj priserna på ponnyerna innan det är försent. Rasen betraktas snart som ett lågprismärke. Det blir slit och släng prylar. Så tragiskt men tyvärr så sant.

Milla
0

ja jag köpte ju mitt elitsto för 7000 krFörvånad

PetraJ
0

Man kan ju alltid börja höja betäckningsavgiften. Den är ju löjligt billigt. Då kanske man kan få ut lite mera för sina hästar.

Cattis
0

#6 Jag tror tyvärr inte det är lösningen, även om jag håller med om att det är mkt billigt att "göra en ny häst".

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

PetraJ
0

Men varför är det så "billigt" att betäcka shetland? Varför tar ni som är hingstägare inte mer betalt. Det kan ju inte ens gå runt för er .

Cattis
0

#8 För att det skall "gå runt" som hingsthållare, så måste man ju isf ta ut 5-6 för varje betäckning, det funkar kanske på stor häst, men inte på shetland.

/Cattis

AnnaLundin
0

Det är ju jättesvårt det här med priser och värde, tillgång och efterfrågan.

Som många vet så har jag ganska länge försökt sälja min avelshingst. Han har varit till salu sen han godkändes och har annonserats ut då och då.

När han var nygodkänd satte jag ett pris som jag ansåg var "okej". Blev tillfrågad av en tjej om priset och hennes kommentar var "Det får man ju en G1-hingst för!". (KÖP den då!) Redan då började jag fundera på vem som hade satt "fel" pris. Dvs hade jag satt ett alldeles för högt pris eller var G1-hingsten alldeles för billig?

Idag har jag satt ett pris som jag fortfarande tycker är rimligt. Och jag tänker faktiskt inte gå ner på det hur mycket som helst bara för att bli av med honom. Av två skäl - jag gråter inte om han blir kvar (men tycker det är synd om han inte kommer till användning), men framförallt för att inte hjälpa till att dumpa marknadspriserna på avelshingstar. De är alldeles för billiga redan nu - men visst, det finns för många…

(hoppas Ni inte ser detta som en annons, för det är inte alls meningen)

Niklas
0

Ni som är här representerar förmodligen en ganska stor del av tillgången på shetlandsponnyer i Sverige (och kanske delvis i andra nordiska länder också). Om ni höjer era priser borde det påverka marknaden.

Bestäm er för att höja priserna med 50 procent nästa år och se vad som händer. Först går det säkert trögt men om tillgången inte räcker för efterfrågan måste priserna till slut stiga.

Om priserna inte stiger finns det kanske för många shettisar i landet för att hålla priserna uppe.

Omvänt står ni säkert också för en stor del av efterfrågan på hästarna. Vad är ni beredda att betala?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AnnaLundin
0

#11 Jag tror tyvärr att marknaden ÄR mättad, att det finns för många ponnyer.

Av det skälet försöker jag själv låta bli att tillverka för många föl. Jag vill inte bli stående med 5 osålda avkommor, som jag tvingas antingen prisdumpa eller slakta för att bli av med dem. Eftersom jag har begränsat med stallplatser gör jag inte fler än jag har möjlighet att ha kvar OM de inte säljs. (årets båda föl har jag dessutom bestämt att de stannar här….)

[Anna-N]
0

#11 : Det skulle aldrig funka att bedriva kartellverksamhet då alla inte går på känslor utan "måste" sälja och därför dumpar priserna.

# : Marknaden är mättad. För liten efterfrågan och för stort antal. Ett sätt är att höja betäckningsavgifterna. Men då gäller det att alla gör det och inte en handfull hingstägare. Stoägarna väljer då de "billigare" hingstarna. Förutom de som verkligen vill ha just den. Men då betalar man också. Eller uppfödare som betäcker allt med sin egen hingst och massproducerar föl som sedan slumpas bort. Är det inte där en del av problemet sitter?.

Charlotte-Aveback
0

#11: Du har helt rätt i ditt resonemang och din teori känns väldigt spännande! Glad

SSS har dragit sitt lilla strå till stacken genom att rekommendera att hingstföl inte skall säljas under 3.000 kr samt att stoföl inte skall säljas under 6.000 kr.

Tyvärr spricker det redan här då det finns de som dumpar även dessa priser till hälften …

Cattis
0

#13 "Eller uppfödare som betäcker allt med sin egen hingst och massproducerar föl som sedan slumpas bort. Är det inte där en del av problemet sitter?"

Nej, inte en del - en stooor del. :-)

Det är uppfödarna som fyller marknaden. Och det är de som skall se till att man får betala för kvalitetsdjur. Tyvärr är det så lätt att säga, för iaf jag har suttit i den sitsen att jag varit "tvungen" att bli av med någon ibland. Men, som princip (även om den inte alltid funkar) så nehåller jag hellre en fölunge längre än jag tänkt, än att jag säljer den för billigt. Även om jag visst sålt billigt, då jag känt att det exempelvis dykt upp ett så bra hem som jag bara kunnat drömma om för ex en unghingst.

/Cattis

AnnaLundin
0

Sen är det väl också så att OM vi skulle höja betäckningspriserna för mycket så åker nog en större andel stoägare till grannens ovisade hingst för att få sitt föl… För en shetlandsponny får inte kosta mer än en spottstyver att tillverka :/

[Anna-N]
0

#15. Okej, då. En stor del. Du har så rätt.

#. Jag dumpar inga priser för att bli av med mina hästar. De som verkligen letar efter den stammen, betalar. Nu är pengarna inte allt men ska det tjafsas om någon tusenlapp hit eller dit, så får de stanna. Har köparen inte råd att betala- så har de inte heller råd att hålla hästen sedan. Enkelt. Då behåller jag hellre hästarna och väntar på att rätt hem ska dyka upp och tar ställning till saker och ting då.

[Anna-N]
0

#16. Jo, det är så sant. Men om man bortser från dem som gör så och tänker på de som avlar mer seriöst.Flört

AnnaLundin
0

#17  De oseriöst tillverkade fölen finns ju ÄNDÅ på marknaden och konkurrerar med våra seriöst uppfödda. Jag tror tyvärr inte att vi kan bortse från dem även om vi skulle vilja… :/

Charlotte-Aveback
0

#17: Min erfarenhet är också att de som verkligen letar efter en viss stam eller modell också är beredda att betala för den.

AnnaLundin
0

#20 DET håller jag nog med dig om! Dessa köpare komme nog alltid finnas, men tyvärr är det för få…

[Anna-N]
0

#19. Nej, kanske inte. Det är nog ett önsketänkande, tyvärr.

VeronicaP
0

Jag är ju en sådan som hellre behåller mina avkommor än skänker bort dem, och de blir alltid sålda till slut ska jag var ärlig , gäller bara att ha tålamod och vi har fått det vi har velat och mig veterligt så har alla det bra…

RebeckaSvensson
0

Betäcker inte mina ston om jag vet att jag inte kan behålla fölen tills jag hittar en bra köpare som vill betala det jag begär. Sedan vill jag ju helst inte sälja mina alls, men det är en annan sak.

Visst, allt kan ju hända så att man verkligen måste bli av med ngn eller nga, men att bara fortsätta att betäcka och betäcka och mer eller mindre skänka bort fölen förstår jag inte.

dajmie
0

Jag säljer mina till höga priser, ungston femtontusen, stoföl mellan 12 15000, det är hästar det här med, dom äter dom ochså, jag vill inte mina ska hamna hos hästhandlare, visserligen kan dom göra det längre fram i livet, men det är inget jag bidrar med i varje fall, dom har lika stort värde som alla andra hästraser. Maria.

[Anna-N]
0

#25. Helt rätt. Hästhandlare de vill ha billigt och paketpris.

Ringde en här i veckan. Jag sa 12 000 :-/st för mina unghingstar och han var på ett ögonblick -inte det minsta intresserad. Ville ha fyra för 12 000 :-. Där ser man lite av vikten att ta betalt för djuren.

tonjef
0

Jag tror att marknaden för seriöse köpare är mycket liten. Det är flertal av dom som bara vill ha en billig ponny och som inte intresserar sig för registrering och stam. Jag tycker man bör ta lite ansvar som uppfödare och inte produsera mer än man vet man får såld till den pris man vill ha. Och det måste vara än god kjänsla att få den prisen man tycker den är värd. Jag köpte nyss ett hingstföl som vill med avgifter och transport kosta mig 14 000,- men jag tycker att än ponny med sådan stam och allt är väl värd sina pengar . Men om jag inte hadde dom interessen som jag har ville jag ju inte köpt ett föl för den summan när föl annonseras på Blocket för 1000,-

Jättetråkigt att det är så att nån hästar inte "Är värd mer"…och om man ser det på det viset är det ju det samma med travhästar… där är det ju o många hästar som slumpas bort…

alvasens
0

Varför ska man sälja till underpris, är det inte bättre att minska betäckningarna i så fall- ALLA ston måste inte ha föl,  Lite framförhållning måste man väl ha, och veta hur många hästar som det finns plats för. Planeringen måste väl innehålla osålda hästar också. För egen del känns det bättre att behålla några än att dumpa priserna.

Cattis
0

Planering i all ära - men saker händer som gör att inte planerna funkar som man tänkt sig. Det finns mig veterligen de som tar, säg 10, föl per år och där de kallt räknar med att alla skall säljas då de lever i fantasin att föl går att tjäna en massa pengar på. Då de sen står där med sina 10 föl, och bara har plats för kanske 4 under vintern - då spricker bubblan o man måste dumpa priserna. Ingen vidare bra lösning, men mkt vanligt förekommande.

Är det så, att den idé som en del sitter och filar på skulle funka? Om man höjer språngavgifterna, och kanske även registreringsavgiften lite - så skulle det bli mkt "svårare" att dumpa priserna? Hur skulle man isf få alla att göra det? Det räcker inte att typ 2 st höjer och 8 sänker eller ligger kvar för att få fler ston. Det skulle kräva att alla tog tag i det o gemensamt delade på det ansvaret… Är det praktiskt möjligt ens att få alla att komma överens? Det finns ju trots allt inga regler för detta, man gör i slutändan som man själv behagar…

Eller hur kan man få bukt på problemet? Se bara nu snart under vintern, då kommer alla annonserna ut med hingstföl för 1000-1500:- Direkt efter årsskiftet brukar de annonserna poppa upp som mest, då när de är avvanda och man inser att man inte alls har vare sig lust/plats eller ork att ha en massa hingståringar på gården. Observera att jag inte dömer någon som känner at tdet blir för mkt och att de vill bli av med dem, det kan jag förstå. Jag kan också förstå att man då kanske dumpar priserna för att det skall gå snabbare. Men hur får man stopp på BEHOVET av att dumpa priserna? Det jag menar är att om marknaden håller sig på minst 3000 för ett hingstföl, så blir det svårare att lägga sig under det. Att man liksom flyttar upp den undre gränsen från de idag 1000-1500 kronorna till 3000. Det skulle gynna alla om det gick. Uppfödare, säljare, köpare och framförallt hingstungarna. Givetvis alla andra åldrar också (o kön), men hingstungar och åringar känns mest utsatta, då de är så billiga att köpa att de blir lite slit o slängvara.

/Cattis

Annette
0

Inom endel kattraser har uppfödarna bestämt ett lägsta pris på kattungarna och där funkar det. Men frågan är hur det skulle funka med ponnyer. Jag är lite orolig för att om språngavgifterna höjs så buskavlas det ännu mer. Jag tycker inte att språngavgifterna är för höga, men den uppfattningen delas säkert inte av alla.

susanne-s
0

#25 - 26 menar ni att ni får stoföl sålda för 12-15 000:-? gud vad bra! så mkt trodde jag inte att de gick för, ungston kanske men inte föl. är det kanonstam på dem eller "bara" bra stam?

Missförstå mig inte nu jag menar inte att en bra stam är dålig…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

wessis
0

Mycket intressant att läsa diskussionerna angående detta problem.

Som sagt!!!  en ide är kanske att höja  betäckningsavgifterna samt registreringen av fölen, då är det kanske inte så många som betäcker för att få en söt liten fölunge som sedan kanske hamnar billigt på marknaden. Problemet kommer nog tyvärr alltid att finnas.  Men vi måste kanse också ställa oss frågan   vad gör vi för att höja värdet på shettisarna. Tycker ändå att hingsthållarna har ett stort ansvar, det är dock vi som tar emot stona…….vare sej det är våra egna eller andras. Hur tror ni det kommer att blir om aveln släpps fri?????

[Anna-N]
0

#31. Jag har inte skrivit att jag får 12-15 tusen för ett stoföl. Eller?, hittar iaf inte det någonstans…FundersamJag skrev att jag tyckte det var rätt att det är sådana priser…för att tex. undvika just att hästhandlarna får napp. De vill ha billigt!

#32. Visst har hingstägarna ett ansvar. Vad kan man göra som hingthållare mer än att höja betäckningsavgifterna, ta endast fullt stammade (tregenerationsregeln) och friska ston.

susanne-s
0

#33 F´låt, läste för snabbt Generad

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

kryddan
0

funderat över varför shettisar är ''så billiga'' jag tror att det skulle bli mer attraktivt med större prissumma i ponnytravet men då kommer ju frågan om det är barnen eller föräldrarna som trycker på men jag tror att det skulle öka intresset.Har själv varmblod och har sett en ökning på monteloppen sedan det blev mer pengar i det

tonjef
0

Tror inte det hjälper på om betäckningsavgiften höjs, för dom som "slumpar bort" föl har ju oftast hingst själv.

Man får bara passa på att ha gott samvetet i sin avel själv……

[Anna-N]
0

#34. Jag började fundera om jag var yr :) Räcka ut tungan

dajmie
0

Jag säljer inte mina stoföl för under tolvtusen, då blir dom kvar, och skulle jag bli kvar med någon. då betäcker jag mindre året efter, jag betäcker av vad jag har plats för, jag kommer aldrig att slumpa bort mina hästar, och det tycker jag ingen ska göra. Maria.