kvarka
Skulle vilja veta hur kvarka yttrar sig. Ngn som vet???
Det man oftast ser är bölder mellan ganascherna. Men de kan ha kvarka utan att ha dessa bölder. Det är en typ förkylningssjukdom, om jag inte missminner mig…

Snor, hosta, feber, bölder, sänkt allmäntillstånd samt olika kombinationer av dessa saker är alla symptom på kvarka. Dock behöver det inte vara det om dessa symptom uppstår, kan vara en vanlig höst/vårförkylning.
Men om de har "vaniljkräm" i näsan och bölder, så bör man nog räkna med att provet visar på kvarka - och behandla det som detta.
Ta alltid prov vid misstanke om smittor!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Bölderna behöver inte spricka utåt, de kan växa till sig och spricka i svalget också.
Varet kommer ut genom näsan och ser ut som kluttar av tjock vaniljkräm (lätt att se om man har vattenhink i boxen).
Jag kunde inte känna bölderna som växte inåt men hästarna som drabbades stod med utsträckta halsar och framåtsträckta huvuden (som om de hade ont i halsen).
Långt i från alla hade hög feber, flera fick ingen förhöjd temp alls!
Jag har, å andra sidan, haft en ponny som hade en böld som sprack, som faktiskt INTE var kvarka… Det var andra streptokocker i den… Men vi hade stallet isolerat tills vi hade fått provsvaret.
Man kanske ska påpeka att kvarka (väl?) är anmälningspliktigt…
#4 Jo, det är anmälningspliktigt.
Jag förstår mig inte på bestämmelserna bara, när vi hade kvarka för ett par år sedan, isolerades hela gården vilket jag tycker är helt rätt.
Nu verkar reglerna ha ändrats och isoleringen behöver bara gälla den smittade hagen ÄVEN om det finns fler närliggande hagar/stall som sköts av samma person.
Det blir ju bara förvirrande för oss häst- och stallägare, vad är vitsen med att isolera om det ändå bara blir på en höft?
Har det inte kommit ett vaccin mot kvarka?
Vissa delar av stallen på typ ridskolorna behöver bara isoleras vid sjukdom. Men jag förstår inte hur det fungerar i praktiken riktigt. Ridhus kan ju tom. vara öppet på en anläggning där kvarka existerar under en period.
http://www.sva.se/static/697.html lite info om kvarka.
http://www.travsport.se/sinfo?kommando=smittInfo stall där smitta konstaterats. Tyvärr är det inte alltid komplett…
#5 Jo det har det.
Blir täta vaccineringar och dyrt, tyvärr.