Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2720 ggr
HannaDolly
0

Rosett !

kom och tänka på en sak igår ,

om jag t.ex skulle visa en av mina kompisars shettis. och så får jag en rosett

Vem tycker du ska få den? den som visar shettisen eller den som äger den/shettisen?

Själv vet jag inte .

VeronicaP
0

Har du den på foder ?

Men eg så är det ju så att alla rosetter följer med hästen och visar du bara för att hjällpa din kompis så är det självklart kompisen som ska ha rosetten.

Vem betalar anmälningsavg osv

Cattis
0

Den som äger hästen/har den på foder (om den betlar anmavg m.m.).

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

HannaDolly
0

#1 nej jag har den inte på foder

jag bara tänke iaf det skulle hända, själv har jag egen shettis och visar henne och tar själv rosetterna :P

Pheobe
0

Jag har visat flera hästar åt andra och givetvis är rosetten hästens

ThiffannyJ
0

Jag har visat häst många gånger åt andra. Rosetten följder med hästen alltid. Även när vi säljer skickar vi med rosetterna, fast där vet jag att alla gör olika.

Men om man bara hjälper någon att via häst tycker jag det är självklart att rosetten är ägaren/ponnyns.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

exitingsvillemo
0

rosetten tillhör hästen tycker jag. Det är ju den som har fått poängen inte handlern

Miija
0

Det är ju pållen som får rosetten, inte visaren.  Flört

IdaT
0

Jag håller med om utställning, att då är rosetten hästens, men om vi säger att min medryttare skulle tävla min ponny i en hoppning och få en rosett skulle hon få den, för då är det lika mycket hennes prestaion som fixar rosetten.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

[Teddy]
0

När mina shettisar tävlade mycket och vann rosetter, fick naturligtvis barnen behålla rosetterna. Men sen upptäckte jag  att jag hade ju INGET minne från tävlingarna då!! Så jag kom på att jag köpte en rosett i sekretariatet till mig själv. Det var aldrig några problem. I TR står reglerat med hp och rosetter, och om det inte är ändrat ska hästägare ha rosett/plakett och ryttaren hp.

Egentligen förstår jag inte frågan. Om man visar en häst åt någon, så har man ju (kanske) inte någon större glädje av att få en rosett? Jag skulle hellre bli bjuden på fika, om jag visade åt någon!!

SofieN
0

Vid utställning så är det hästens rosett tycker jag, då handlar det ju bara om hästens insats och inte ens egen(även om en bra visad häst är lättare att bedömma kanske).

Men vid andra tävlingar som till exempel körning och sånt, är det kuskens eller ryttarens tycker jag.

Annette
0

På utställning finns det ju ofta rosetter för "Väl visat". Det är väl isf en sådan som får tillfalla handlern.

Gosa
0

Jag tycker också att rosetten tillhör hästen och dess ägare oavsett vem som visar hästen. Glad

h00jff
0

Hästen så klart!

VeronicaP
0

Fast på trav tävlingar så står det tex att rosett och *pengar* täcken , tillfaller hästens ägare och hederspriser till kusk och det är vanligast att om jag har en kusk som kör någon av mina att de får hederspriset och rosett, pengar , täcken till hästen …

Även om det hänt att jag har låtit ryttaren/kusken få rosetten också .

Emma-Andersson
0

#14 tänkte precis fråga hur man gjorde på travet ang rosetter och pengar.

Gosa
0

… sedan kommer man i ett annat läge. Om hästen säljs, vem anser ni då ska ha rosetterna?

Jag tycker personligen att dom tillhör den person som ägt hästen vid utställningstillfället. Jag fick dock med alla rosetter på en häst som jag köpte vilket jag tycker var mycket generöst av den tjejen.

AusaBausa
0

Den som äger hästen vid visningstillfället tycker jag ska ha rosetten. Sen är det ju upp t ägaren om denne vill ge bort den t visaren:-)

PP
0

Fast jag kan nog tycka att om du lånar hästen för att visa den och du betalar anmälningsavgiften, så kan du få rosetten och eventuella priser. Det bästa är nog om du kan komma överens med din kompis i förväg.

Jag började själv min "utställningsbana" med en lånad ponny och den rosetten fick jag behålla. Den betyder nog mer för mej än de jag sedan fått på de egna ponnyerna…

AusaBausa
0

ja jag menar också att den som hyr/är fodervärd t hästen ska ha rosetten såklart…

Underbar
0

Vid utställningar tycker jag det är självklart att rosetten är till hästen.  Det är ju den som får poängen;)  Jag skulle inte ens vilja ha en rosett från en utställning om inte hästen är min. 

Men tycker det är annat vid hoppning, körning mm.  Då tycker jag rosetten är till ryttaren/kusken och plakett till hästen.

ejlina
0

den ska följa med shettisen